2.4 ghz 200mw is dit legaal

Hallo,

ik weet dat 2.4 ghz legaal is in Nederland, maar kan iemand me vertellen of 2.4 ghz 200mw en 500mw ook legaal zien?

groet,
Marcel

Zie de faq voor alles over frequentietoewijzingen, met name de brochure over vergunningsvrije toepassingen. Bij MHz-apparatuur is maximaal 100 mW e.r.p. toegestaan (tabel 8 van de brochure), bij 2,4 GHz apparatuur is dit 100 mW e.i.r.p. (tabel 2).

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok,

en hoe zit het met 5.8 Ghz, is dit toegestaan en tot hoeveel mw?
Ik zoek namelijk een draadloze videoset met een groot bereik.

Ga even naar de site van Agentschap Telecom en bekijk het Nationaal Frequentieregister. Daar staat het allemaal in.

Misschien is het toch handig de faq door te nemen, die ik hierboven al gaf? Alle vergunningsvrije toepassingen staan in de brochure, alle frequentietoewijzingen staan in het frequentieregister en als je het helemaal wil weten bestudeer je het nationaal frequentieplan.

Ok,

en hoe zit het met 5.8 Ghz, is dit toegestaan en tot hoeveel mw?
Ik zoek namelijk een draadloze videoset met een groot bereik.

Draadloze videosets met hoog vermogen (dus groot bereik) zijn eigenlijk altijd illegaal. Behalve in sommige gevallen als je zendamateur bent.

Volgens mij is het zelfs zo dat ze wel verkocht maar niet gebruikt mogen worden, klopt toch?

Yup, van de site van een Nederlandse leverancier van o.a. FPV-producten:
Notice: The use and operation of this product in Europe and other countries may require an amateur/ham radio license, and some countries may forbid its use entirely. It is the responsibility of the purchaser to ensure that the use of this product meets the requirements imposed by your government’s rules and regulations for RF devices. Do not purchase this product if you are unsure of the government requirements or are not able to comply with them.

Xxx cannot be held responsible for your actions if you purchase and/or use this product in violation of your government's regulations.

Ik vraag me trouwens wel af hoe het zit als dit soort apparatuur hier (gebruikt) te koop wordt aangeboden zonder deze waarschuwing erbij.

Volgens mij is het zelfs zo dat ze wel verkocht maar niet gebruikt mogen worden, klopt toch?

Dat is dat probleem hier , maar als je weet dat er iemand mee bezig is moet je handelen.

Ik ga in ieder geval niet wachten op iemand die mijn modellen laat crashen .

Mvg Johan

Vraagje van een newb, (neem me niet al te serieus), FPV valt toch niet onder besturing maar onder video linking? Dan heb je volgens het frequentie register tot 1 W op 2.4 Ghz kanalen als amateur.

Je zal een FPV toestel toch moeten besturen .
En iets waar een 1W zender in zit op 2,4 wil ik niet in de buurt van mijn vliegomgeving.

Gelukkig laten ze FPV op onze club niet toe. :D

Mvg Johan

Videolink is alleen om te kijken of eventueel opnames. Die frequentie bedient niet de electronica die de daadwerkelijke besturing doet. Maar ik snap denk ik wat je bedoelt ;)

Vraagje van een newb, (neem me niet al te serieus), FPV valt toch niet onder besturing maar onder video linking? Dan heb je volgens het frequentie register tot 1 W op 2.4 Ghz kanalen als amateur.

Zendamateurs mogen in sommige gevallen dat soort vermogens gebruiken. 'Normale' personen mogen op 2.4Ghz maximaal 10mW en op 5.8Ghz maximaal 25mW gebruiken voor video.

Deze "beperkingen" gelden juist om situaties zoals Plotterwelt hierboven beschrijft te voorkomen. Dat jij op of bij een modelvliegveld 1watt 2.4ghz video zender aanzet en daarmee de halve frequentieband bezet houdt/stoort en daarmee vliegtuigen laat crashen.

En 10 Mw is eigenlijk alleen geschikt voor shortrange toch?? Een slordige 800 meter met goede antennes?

En 10 Mw is eigenlijk alleen geschikt voor shortrange toch?? Een slordige 800 meter met goede antennes?

Geen idee. Ik ben geen FPV vlieger.

Maar er zijn volgens mij geen legale oplossingen om draadloos video over grote afstanden te versturen. (gelukkig maar want video is een heel breedbandig signaal. Als iedereen zomaar video ging versturen dan hadden we onder andere met modelvliegen een serieuze storingsbron erbij.)

Back