Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Gevoeligheid en optimalisatie met antennes speelt een grote rol, met 10mW kan je ver komen:
Radiometrix - Radio Modules - RF Modules - Wireless Modules | Student & Amateur Radio Projects
Ok, dan snor ik die informatie wel ergens op
Misschien komt het omdat ik zendamateur ben geweest en/of met dure modellen vlieg, maar ik heb dus echt een hekel aan mensen die bedoeld of onbedoeld storing veroorzaken met illegale apparatuur. Doe dat nou alsjeblieft niet.
Ik doe nog helemaal niks. Ik laat me informeren![]()
Is het al tijd om de RCD te tippen?![]()
Nou gaan ze steeds meer op 2.4ghz lopen kloten met goedkope, illegale videozut uit hong-kong.
:bad-words:
Dat is wel erg kort door de bocht. Je bedoelde vermogensdichtheid, in een bepaalde richting en over een beperkt oppervlak (Watt/m² of Watt/sr) neem ik aan, en niet totaal uitgestraald vermogen? Anders moeten we rap het Nobelprijs commitee bellen... Als je een richtantenne gaat gebruiken gaat dit vermogen als een dolle omhoog. En dat is dus NIET toegestaan want je mag maar 10mW uitstralen. ...
Pak dan maar gewoon een 500mW zender, want met een richtantenne ben je dus OOK in overtreding!!
Het gaat in bijna alle gevallen om het ERP of EiRP vermogen. Met andere woorden (simpel gesteld) het effectief uitgestaald vermogen. Er wordt dus niet gekeken naar het elektrisch vermogen van de eindtrap in de zender, maar naar het vermogen dat uit de antenne komt. (weer simpel gesteld). Als je een richtantenne gaat gebruiken gaat dit vermogen als een dolle omhoog. En dat is dus NIET toegestaan want je mag maar 10mW uitstralen. Elke 3Db is een verdubbeling van het uitgestaalde vermogen Een 3Db antenne is kinderspeelgoed! 30Db schoteltjes zijn op deze frequenties zeer goed te doen! stel dat je daar 10mW instopt. Dan straal je dus 1000x dat vermogen uit. dat is dus 10 Watt aan uitgestaald vermogen!
Dat mensen deze regels niet kunnen begrijpen, omdat ze geen electrotechnische achtergrond hebben, wil niet zeggen dat deze regels niet gelden. Dit is hetzelfde als wanneer je wordt aangehouden op de snelweg met 200km/h en je tegen de politieagent zegt "ik kan niet lezen, dus ik weet niet welk getal op mijn snelheidsmeter 120 is."
In radio telecommunications, effective radiated power or equivalent radiated power (ERP) is a standardized theoretical measurement of radio frequency (RF) energy using the SI unit watts, and is determined by subtracting system losses and adding system gains. ERP takes into consideration transmitter power output (TPO), transmission line attenuation (electrical resistance and RF radiation), RF connector insertion losses, and antenna directivity, but not height above average terrain (HAAT). ERP is typically applied to antenna systems.
For example, an FM radio station which advertises that it has 100,000 watts of power actually has 100,000 watts ERP, and probably not an actual 100,000-watt transmitter. The TPO of such a station typically may be 10,000 to 20,000 watts, with a gain factor of 5 to 10 (5× to 10×, or 7 to 10dB). In most antenna designs, gain is realized primarily by concentrating power toward the horizontal plane and suppressing it at upward and downward angles
Bij deze danIk heb het over de zendkant.
Aan de ontvanger kant mag je inderdaad alles doen wat je wilt. Ook al zet je daar een schotel van 2mtr doorsnede op.
En dus kun je met een betere antenne een veel hoger ERP halen en dat is niet toegestaan.
Maar nogmaals, ik laat me graag corrigeren. Ik leer ook elke dag nog bij.