2,4 ghz binding

• Topicstarter Topicstarter N.Altena
  • Startdatum Startdatum
N

N.Altena

Guest
Goede morgen allemaal.
Na tot diep in de nacht hier te hebben gelezen toch maar een vraag (kan het niet vinden)

Een tijdje geleden heb ik me op het heli vliegen gestort.
Na een lama aan gort te hebben gevlogen, ik een 2de heb laten verdrinken en nu mijn goedkope merkloze inimini heli totaal niets meer doet, ben ik op zoek naar een andere.

Ik heb nog een heli maar daarmee kan ik niet binnen vliegen (te groot).
Deze (merkloze) heli werkt op 27 mhz en heeft een 3 ch. goedkoop aanvoelend afstand bediening.

Daarnaast nog een demo flight sim (easy fly 3) met eigen 4ch. bediening die zelfs beter aanvoelt dan die van de grote maar waar je verder niks mee kan dan je pc spel bedienen.

Nu had ik bij mijn 2de lama een 4 ch. 2,4 ghz ontvanger (ikarus wk 2401) die me eigenlijk wel beviel (voelt degelijk aan).

Eigenlijk wil ik dus gewoon alles op één bediening zodat ik daar aan wen want de verschillen zijn merkbaar groot.

Als ik nu een andere 2,4 ghz heli koop kan deze die dan ook "zien" en koppelen met die Ikarus wk 2401 ?

IK ben nml. van plan de Blade mCX te kopen (ben nog niet zo bedreven en deze leek me wel redelijk voor een beginner)
Maar die afstand bediening ziet er weer speegoed achtig uit en ik twijfel dus aan de werking.

Je kan deze als BNF kopen , maar ik wil dus graag weten of een "gewone" ikarus 2,5 ghz dan ook met zo'n heli kan koppelen voor ik een spektrum dx61 ga kopen.

Als je dit serieus wilt en je kunt het betalen haal dan een fatsoenlijke heli, dus geen Lama / Blade of weet ik veel wat.

Kijk als beginner voor b.v. een T-REX 450 Pro / Sport en haal daarbij een DX6 / 7 zender afhanlijk van je budget.

Wil je iets meer uitgeven haal dan een 500 size > TREX500 / MSH Protos
Neem van mij aan dat die speelgoedhelies weggegooid geld is en een boel ergernis.

Als je dit serieus wilt en je kunt het betalen haal dan een fatsoenlijke heli, dus geen Lama / Blade of weet ik veel wat.

Kijk als beginner voor b.v. een T-REX 450 Pro / Sport en haal daarbij een DX6 / 7 zender afhanlijk van je budget.

Wil je iets meer uitgeven haal dan een 500 size > TREX500 / MSH Protos
Neem van mij aan dat die speelgoedhelies weggegooid geld is en een boel ergernis.

Ja ik snap dat goedkoop meestal ook duurkoop is.
Maar gezien ik nog niet echt goed vliegen kan verknooi ik er liever 5 goedkope dan een dure ?
Na die ene dure is het dan nml. afgelopen met de pret omdat ik niet 5 keer een dure kopen kan.

Ik wil wel geld steken in een degelijke bediening overigens.(maar dat had ik al geschreven)

Overigens is de Blade mSX (of mSX S300) voor mij vooral bedoeld waar hij voor gemaakt wordt... om binnen te kunnen vliegen.
Bijv. als het buiten niet kan, bijv. omdat ik er aan verslaafd ben (kan dat ?? :( ).
Bijv. omdat ik me best wel eens verveel met die rare tievie programma's waar mijn vrouw naar wil kijken enz.enz.

Maar dat beantwoord mijn vraag nog niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij 2.4ghz zijn zenders/ontvangers van diverse merken nooit uitwisselbaar is het duidelijke antwoord. Het enige moment dat je hiermee mazzel kunt hebben is als het gaat om een stikkerplakker, dus een andere merkstikker maar hieronder toch hetzelfde merk.
Over je ervaringen met vliegen zou ik zeggen, kies voor een merk en ga hier mee verder. Bijvoorbeeld de E-sky lama, hiervoor zijn veel onderdelen verkrijgbaar en is verder ook goed te repareren. Wanneer je hierop wat upgrade parts van Extreme monteerd heb je ook een binnenheli die heel wat kan hebben. Voor het vliegen buiten is natuurlijk een KDS 450 of een T-rex veel mooier maar de kosten van een crash zijn dan ook direct veel hoger :(

Huibert bedankt voor je antwoord.
Ik weet niet of ik het sticker verhaal goed begrepen heb ?
Ik begrijp hieruit dat indien ik een andere ikarus heli hele koop ik mijn oude 2,4 ghz ikarus afstand wél kan blijven gebruiken ?

Wanneer je bij die Ikarus blijft zou het moeten kunnen, je moet dan alleen zien uit te vinden hoe je zender en ontvanger bind

Oke...ik ben nog nieuw in deze materie dus sorry voor evt. domme vragen maar ik wil het begrijpen.

Ik zal dan vast iets verkeerd begirijpen/denken over dat binden.

Als leek denk ik.... juist dát zou hij nou toch juist zelf moeten doen ?
Dat is toch wat er op de reclame handel staat bij 2,4 ghz. en bijv. bij deze ikarus zender op het stickertje is te lezen .... "automatic scanning and code panning"
Zender aan...heli aan.... en de rest gaat vanzelf.... zo ging dat voorheen tenminste bij mijn verzopen heli.

Maar ik ben een leek dus zal dit begrip dan met wat anders verwarren ?

Komt bij mij nu dus wel ook de vraag op hoe ik dat straks met een evt. Dx 6 / 7 heb ?
Een ander toestel binden zou dan toch daarop ook hetzelfde probleem moeten opleveren ?

Of is het de bedoeling dat je die 10 / 20 verschillende vliegtuigen / heli's / boten / auto's die je er in op kan slaan met al hun instellingen steeds van een en dezelfde bij de zender geleverde ontvanger moet voorzien dan dat dus steeds om moet bouwen ?
Of moet je dan ook nog eens een hele reut van die bij de DX 6/7 passende ontvangers kopen en dan eerst al die toestellen daarmee voorzien omdat je er anders ook niet mee kan binden ?

Er staan heli's en vast ook andere RC zaken te koop als BNF waarbij ik als leek dan lees (en dus denk) dat de ontvanger (2,4 ghz) die er in zit je met elke 2,4 ghz zender kan binden, maar dat blijkt dus maar met een (zeer) beperkt aantal zenders te kunnen ?

Ik dacht dus dat het grootste verschil (naast meer kanalen en mogelijkheden qua afstelling) van die zenders als de dx 6 /7 ten opzichte van bijv. mijn ikarus was dat je daar een geheugen in hebt om al die afstellingen op te slaan van dat aantal toestellen.

Dat opslaan is wat bij die eenvoudige ikarus wk-2401 dus sowieso niet kan maar ik dacht dat ze verder gelijk waren waar het het binden en het onderling communiceren betreft ?

Mmm... Ik denk dat ik er al achter ben gekomen, maar weet het niet zeker.

Ik lees net op een site waar die DX verkocht wordt dat ook deze dus blijkbaar gebonden zijn aan een soort specifieke ontvanger (de spektrum).
Er staat althans dat i met elke spektrum ontvanger gebonden kan worden.

Ik dacht dus dat elke willekeurige heli (in mijn geval dan) gebonden kon met zo'n DX 6 /7 , dus bijv. ook een heli met een ikarus ontvanger maar dat blijkt dan dus ook niet eens te kunnen ?

Heb ik dat juist of ......

In je laatste bericht begin je het te snappen :) Zoals al eerder gezegd kun je alleen hetzelfde merk ontvanger - zender binden, dit komt omdat er verschillende manieren zijn om het signaal (dit is digitaal) over te brengen en dus elk merk zijn eigen manier heeft. Bij het binden laat je de ontvanger als het ware zien wie zijn baasje (zender) is, dit hoeft ook maar één keer. Bij een volgende keer weet hij dit en zoekt hem dus zelf op, dit is dus bij die complete sets al op de fabriek gedaan. Dit geeft dus al aan dat je in ieder model een bij je zender passende ontvanger moet hebben.

Oke Huibert, ik snap het nu dus eindelijk.

Ik begrijp hieruit dat ik om mijn kast niet vol met nutteloze zenders te hebben met die DX in bezit dus moet kijken of er een BNF versie is met die spektrum ontvanger er al in , of daadwerkelijk de ontvanger (en servo's?) moet inbouwen als een model me aan staat.
Het moet er dan wel ook maar weer in passen natuurlijk.

Nu zijn er meerdere van die zenders die geheugens hebben voor diverse toestellen neem ik aan ? (nog niet zo ver gekeken)
Wat is dan weer de verstandigste aankoop.... het blijft voorlopig dus bij zoeken en vooral veel lezen.
Nog een klein vraagje om misschien mijn zoekacties te vergemakkelijken...

Wat is het meest gebruikte merk ontvanger door fabrikanten ?
Want dan zou je daar dus een passende zender bij zoeken zodat je de meeste keuzes aan toestellen hebt toch ?
Of is dat weer een domme vraag en gedachte ?

De vraag hierboven is natuurlijk wel dom, de meeste soorten toestellen van een fabrikant gaan tellen.... en dan heb ik mijn antwoord denk ik.

Misschien anders beter gevraagd.... kan zo'n zender van bijv. die DX vrij gemakkelijk in elke heli gebouwd worden of zit je dan met zaken als (stevig) vast maken wat niet zou gaan (dat je de stekkers moet veranderen bij andere systemen snap ik natuurlijk al wel )

Met wat jij wil heeft zover ik weet alleen de spectrum wat beperkte mogelijkheden, moet je zelf proberen te zoeken naar welke. Verder heeft eigenlijk elk merk van complete heli setjes zijn eigen electronica.

Oke Huibert.
Ik ga lezen....veel lezen....
Ik kan nu toch niet binnen vliegen hoewel ik net wel mijn grote heli even heb laten fladderen in de woonkamer (buiten te veel wind)
Maar daar ben ik maar mee gestopt gezien er een buurjongen met 27 mc zender in de buurt zit en mijn vrouw vast nog tievie wil kijken straks :-D

Bedankt iig. zover

Groeten,
Nick

Back