2.4 Ghz: Nieuwsbrief van ACT

Het idee van Klaus Westerteicher om op de l/s-aansluiting een 2,4 GHz hf-deel aan te sluiten is uiteraard een goede vondst.

Voor de goede orde - hr Westerteicher heeft dit niet bedacht. Jim Drew, de man achter Graupner IFS, komt die eer toe. Hij wilde de Xtremelink modules voor de Futaba 14MZ op deze manier aansluiten. Ook Spektrum heeft dit idee opgepikt voor de modules voor de 14MZ. Dit alles in de tijd dat heer Westerteicher nog druk bezig was de Duitse modelbouwers uit te leggen dat 2.4 GHz voor modelbesturing niks kon worden.

Meneer Westerteicher heeft zich het afgelopen jaar laten kennen als een soort windvaan wiens mening en informatieverstrekking vooral bepaald worden door zijn commercieel belang. FUD als marketingtechniek daar is-ie heel goed in. Daar is op zich niets mis mee, alleen betekent het dat door hem geclaimde informatie met een korrel zout moet worden genomen.

Laatst bewerkt:
Ik geef eerlijk toe dat ik misschien wel dom ben maar dat ik voor Futaba's FASST heb gekozen heeft daar echt niets mee te maken hoor...:p;)

Ligt een beetje aan het merk en de software er in .

Bij de FF-10 zet je hem op 2,4 gHz

Bij andere moet je hem wel op ppm zetten .
Maar je kan het makkelijk zelf even testen . :D

Mvg Johan

dus als hij dan alleen op ppm werkt ,kun je geen fail safe gebruiken in de zender?

wordt dit niet vermeld bij aanschaf van een 2,4gh systeem?

Laatst bewerkt:
Wanneer je een "universele" 2,4GHz module in je zender steekt moet je overstappen op PPM. Dat komt doordat de ontvanger die bij die zendermodule hoort geen PCM "verstaat".
Alle fabrikanten hebben hun eigen PCM systeem en één ontvanger maken die alle PCM systemen kan verwerken is niet mogelijk. Altans niet commersiëel mogelijk.
Wanneer ACT echter een 2,4GHz module set maakt die speciaal voor, bijvoorbeeld, een Graupner zender is gemaakt dan zou het mogelijk zijn dat die wel met het Graupner PCM systeem kan werken. Graupner moet dan natuurlijk wel toestemming aan ACT geven om hun systeem (patenten) te gebruiken.
Het nadeel hiervan is dat die module set alleen zal werken in PCM zenders van Graupner. Dit zal voor veel van de "second source" fabrikanten een reden zijn om dit niet te doen. Een universele set al veel meer verkopen en is dus veel aantrekkelijker. Dat geldt ook voor ons want die universele sets zullen duidelijk goedkoper zijn.

Wanneer ACT echter een 2,4GHz module set maakt die speciaal voor, bijvoorbeeld, een Graupner zender is gemaakt dan zou het mogelijk zijn dat die wel met het Graupner PCM systeem kan werken.

Een ACT module voor een Graupner zender moet ook op PPM staan !
Bij ACT kun je faisafe echter instellen aan de ontvangerzijde, softwarematig. Wat overigens perfekt funktioneert.

Het nadeel hiervan is dat die module set alleen zal werken in PCM zenders van Graupner.

ACT modules zijn in alle zenders te gebruiken.

Arno

Laatst bewerkt:
Arno, svp goed lezen wat er staat voor je een antwoord schrijft. :roll:
Graupner heb ik zo maar als voorbeeld gebruikt. Ik zou net zo goed Multiplex of Futaba hebben kunnen schrijven.
ACT maakt geen PCM modules voor gebruik in Graupner zenders. Dat had ik ook niet verwacht, ze zullen ze ook niet voor Multiplex of Futaba maken. Ik denk zelfs dat ze geen enkele PCM module maken om de redenen die ik in mijn eerste reactie al heb gegeven.
Hiermee wilde ik dus aangeven dat het gebruik van PCM wel kan maar dat het eigenlijk alleen is voorbehouden aan de eigen producten van de diverse merken. Futaba maakt wel gebruik van PCM in hun FASST zenders en andere merken zullen dat ook doen. De universele modules die door second source fabrikanten gemaakt worden voor gebruik in diverse merken zenders zullen waarschijnlijk nooit van het PCM systeem gebruik maken. (Maar zeg nooit nooit want je weet het nooit! :oops:)

Arno, svp goed lezen wat er staat voor je een antwoord schrijft. :roll:

Hi Ernst,

Sorry maar het is ook altijd weer wat anders met die buitenlanders, nu alweer niet goed gelezen ......lol

Maar en ik vraag het omdat ik het simpelweg niet weet, wat is het grote verschil of voor/nadeel of plus/min om op 2.4 Ghz een PPM of PCM modus te gebruiken ?

Arno

Hi Ernst,

Sorry maar het is ook altijd weer wat anders met die buitenlanders, nu alweer niet goed gelezen ......lol

Maar en ik vraag het omdat ik het simpelweg niet weet, wat is het grote verschil of voor/nadeel of plus/min om op 2.4 Ghz een PPM of PCM modus te gebruiken ?

Arno

Even de uitzending van Klaus Westerteicher in http://www.rc-hobby.tv/TV goed beluisteren, daarin geeft hij zelf het antwoord Arno. ;)

Back