2.4 Ghz !!!

Radar is niet goed voor je donder, dat is o.a. gebleken uit het schandaal bij Defensie over de radar van het HAWK luchtafweersysteem.
Mensen die daar regelmatig mee werkten zijn behoorlijk ziek geworden en ook zijn er een aantal overleden. Nu nog steeds lopen er claims tegen Defensie.
In feite dezelfde oorzaak als Bert beschrijft: Een nogal ingewikkeld systeem wat niet onfeilbaar was. "Uitzetten? Nee, want dan hebben we geen zicht op de lucht." Best wel interessant, in de jaren '60 op de Noordduitse Laagvlakte met het IJzeren gordijn op 50 km en ten tijde van de Cuba-crisis.
"Doe maar even snel, zo schadelijk kan het niet zijn."
Ammehoela.

Interessant om te lezen!
Maar er zijn nu nog kapiteins die de radar niet uit willen doen omdat het vroeger een lastig systeem was?
Zij hebben toch die nieuwe radar op hun schip laten zetten?
In het leger kan ik het mij voorstellen dat altijd moet weten wie/wat waar omdat je niet zeker weet wat er kan gaan gebeuren, maar op een schip?
Een paar mannen met kijkers op de brug en het gaat prima lijkt mij?
Zo deden ze het vroeger ook toch?
De "even snel " of "een keer" kan geen kwaad merk ik nog wel, ik werk nu in een garage, daar merk je toch dat je snel "voor een keer" wat afslijpt met een slijptol zonder oorkleppen bijvoorbeeld.
Of even lassen met een blauwe zonnebril "zolang je maar niet direct ik vlam kijkt " , jaja :)
Zelf doe ik gelukkig automatisch een bril en oorkleppen op met slijpen of iets anders moet doen wat herrie maakt.
Maar als ik de verhalen van Brutus af en toe zo lees zijn we nu een beetje aan het doorslaan naar de andere kant, met alle checklijsten etc om iets vrij simpels te doen?

Maargoed, ik zal niet langer offtopic gaan.

Nee, die oude garde is ondertussen al uitgestorven.... ik heb er 25 jaar geleden als beginnend officier het laatste staartje van meegemaakt. Maar ook nu (zeker nu) maakt de radar ook deel uit van je navigatie, het is niet alleen een ding om mee door de mist te kijken, allang niet meer.

En ja, we zijn VOLKOMEN aan het doorslaan qua checklists en procedures, maar dat ligt niet aan ons, maar aan "jullie".... Want jullie lezen de krant en kijken naar het nieuws, en volgens de kranten en het nieuws zit ieder schip wat aan de grond loopt vol met dronken of slecht opgeleide bemanningen, en ieder schip wat bij zo'n ongeval olie verliest is opeens "een tanker", als je de olie van de generators een dag te laat ververst hebt is het schip aan de grond gelopen wegens "achterstallig onderhoud" en ga zo maar door, en dan breekt de pleuris uit in de publieke opinie.
De kapitein van de Exxon Valdez werd volkomen afgemaakt in het nieuws als dronken en onkundige kapitein, terwijl de werkelijheid was dat hij afgestudeerd was als een van de besten uit zijn jaar, en ten tijde van het ongeval een of twee alcoholvrije biertjes (die in die tijd nog iets van 0.5% bevatten) op had.... Maar het gevolg is dat wij bijvoorbeeld aan boord tegenwoordig helemaal niet meer mogen drinken, als we de wal op gaan bij terugkomst moeten blazen, een keer per jaar moet ik mijn bloed laten onderzoeken op drugs en alcohol misbruik, en we hebben allemaal een cursus in "omgaan met de media" gehad, waarin we hoofdzakelijk geleerd hebben niet in de camera te kijken en heel hard "geen commentaar" te roepen, en de telefoon onmiddelijk op te hangen als er een journalist belt. Inclusief alle smoezen en truuks die journalisten gebruiken om je aan de lijn te houden en je er in te laten tuinen tóch iets over een eventueel ongeval te zeggen.... Geen geintje, ik heb zelfs een certificaat van die "media training"....

Wat ik eigenlijk bedoelde met een paar man op de brug is het voorkomen van aanvaringen, aan het navigeren had ik even niet gedacht.

Wat is dat een compleet waardeloos systeem dan Brutus!
Blazen kan ik eventueel nog snappen, maar bloedprikken en media cursussen gaan mij te ver.
Maar dat controleren met blazen, olie verversen, onderdelen vervangen, dat kost toch bakken vol geld om dat allemaal te controleren?
Vertrouwen is niet meer vanzelfsprekend, dat is kwalijk.
Waardeloos vind ik het, dat geld kan goed ergens anders gebruikt worden denk ik.
Heeft u wel eens voor een camera "moeten" verschijnen?

Goed, nu weer ontopic!

Maar dat controleren met blazen, olie verversen, onderdelen vervangen, dat kost toch bakken vol geld om dat allemaal te controleren?
Vertrouwen is niet meer vanzelfsprekend, dat is kwalijk.

Yup.... De oliemaatschappijen, die eigenlijk ALLES controleren in de tankvaart, zowel chemie als olietankers, vereisen dat alle schepen die voor hun varen, regelmatig geïnspecteerd worden. Iedere oliemaatschappij heft zo zijn Eigen eisen, en dus zijn Eigen inspecteurs. Voor ons komt dat neer tussen de 4 en de 6 inspecties per jaar, vaker als er in het verleden gebreken geconstateerd zijn. Zonder inspectie: géén lading (en dus geen geld). Die inspecteurs, die moeten door het schip betaald worden. vliegticket, hotelkosten, inspectiekosten. een inspectie kost ongeveer 5000 euro.... reken maar uit, wij hebben 9 schepen....
Schepen kosten sowiso bakken met geld.... ik zit maar op een heel klein scheepje, maar dit gebakkie kost per dag ongeveer 8000 Euro, waarvan de helft ongeveer alleen brandstofkosten zijn.

Ik heb gelukkig nog nooit voor een camera of voor de groene tafel hoeven staan, en ik doe ook mijn stinkende best om dat zo te houden.
Er zijn helaas in de afgelopen 5 jaar zeker 3 mensen bij ons ontslagen omdat ze niet door hun drugs&alcohol test heen kwamen: als je in je verlof een joint rookt, is dat nog 6 weken o.i.d. daarna aantoonbaar....

Hoe zit het dan met een broodje waar maanzaad op zit? Maanzaad zijn de zaadjes van de papaver en ik ken iemand die ook een keer niet door zo'n drugstest kwam omdat men sporen van opiaten in zijn bloed had gevonden. Uiteindelijk bleek dat te zijn gekomen doordat hij de dag voor de test enkele broodjes had gegeten waar maanzaad op zat.

Klopt, dat verhaal heb ik ook gehoord.... Volgens de keuringsarts is het een broodje aap verhaal, maar ik heb daar ook een beetje mijn twijfels bij. Gelukkig hou ik niet van maanzaad....

Dat is makkelijk, wel alle controles uitschrijven en uit laten voeren, maar het door een ander laten betalen, waardeloos naar mijn inzien.

Laat ik als HVK eens een duit in het zakje doen.
De publieke opinie / de maatschappij accepteert geen "ongevallen" meer. Die passen niet in het systeem van de "maakbare maatschappij". We MOETEN alles in de hand hebben. Allerlei ISO-systemen, in de bouw de VCA, ze zijn allemaal gericht op de aantoonbaarheid van zaken die je gecontroleerd moet hebben. Vandaar de checklijsten, controle-formulieren, audits, inspecties, hou maar op, schei maar uit.
Bovendien: als er één papiertje niet klopt en er gaat iets fout, staat het bedrijf voor de rechter en komen er vette claims. 20 jaar geleden noemden we dat nog "amerikaanse toestanden"; tegenwoordig is het ook in Nederland schering en inslag.

Ik prijs me gelukkig dat ik bij Defensie werk, waar sommige zaken NIET "beheersbaar" kúnnen zijn, omdat we ons simpelweg moeten voorbereiden op een missie in het boze buitenland.
Waar je nog kan werken met GBV (Gezond Boeren Verstand) en waar het "beheersen van risico's" in de genen zit van vrijwel iedereen.
Want dat doe je namelijk tijdens een missie ook.
Met 10 man erin, dan ook met 10 man er uit.

En ja, ook bij Defensie is soms het woordje "even" de oorzaak van heel veel ellende.
"Een m'n scherfwerend vest uit... Dat ding is loeizwaar!" En twee seconden later slaat er een paar meter verder een 107mm raket van de Taliban in op het kamp.
Gevolg: een geperforeerde long en 6 weken hospitaal....

En weet je wat het frappante is?
Dat systeem van "maakbaarheid" (het mág niet fout gaan, als je maar genoeg procedures maakt dan is er altijd iemand te verwijten wanneer het dan toch fout gaat) dat is heel onflexibel. Gezond boerenverstand past daar niet in, MAAR: Men heeft een "methode" gevonden om het gezonde boerenverstand tóch er in te persen, als een ronde pin in een vierkant gat....

De laatste twee toverwoorden: "Risico-analyse" en "Management of Change"...(alweer een jaartje of tien, vijftien oud in onze bedrijfstak overigens)
Het eerste is een lijstje wat je moet maken met zaken die er fout zouden kunnen gaan, de reeds bestaande tegenmaatregelen in je company manual per mogelijke "oeps", het risico wat er dan is dat het fout gaat, eventuele extra tegenmaatregelen die je zou kunnen nemen, en het risico wat er dan nog overblijft, het zogeheten "residuale risico".
Die risico's moet je dus uitdrukken in een matrix (een vierkant van 5 x 5 opties) simpel gezegd op de vertical balk "wat zijn de gevolgen" en op de horizontale balk "hoe vaak komt het voor".
Maar de gradaties van hoe vaak komt het voor, die zijn heel vreemd. Van "nooit van gehoord", via "wel eens van gehoord" naar "is wel eens gebeurd" naar "is wel eens gebeurd binnen de maatschappij waar je nu vaart" tot uiteindelijk "dat gebeurt hier regelmatig".... Voor de gevolgen, soortgelijke wazige aanduidingen in de trant van "er gebeurt niks" naar "je kunt je bezeren" naar "je kunt je heel erg bezeren" naar je kunt doodgaan tot "er kunnen meerdere doden vallen". En daaruit moet je dus een "waarde" bepalen voor het risico wat je loopt....

Dat lijstje.... Tsja... dat moet je dus uit je hoofd maken, dat zijn persoonlijke inschattingen, en niemand heeft ook maar enige garantie of die lijst compleet danwel realistisch is.
De bestaande tegenmaatregelen, dat rijtje is niet zo moeilijk, en eventuele extra veiligheidsmaatregelen dat is waar dat gezonde boerenverstand om de hoek komt kijken.
Dan heb je daarna als laatste het "residuale risico".... Ook weer via diezelfde matrix.
Maar aan het eind van die risico analyse MOET dus bij iedere mogelijke "oeps" het risico "laag/acceptabel" zijn, anders mag je de gegeven klus domweg niet uitvoeren.

In de praktijk zoiets als: "ik moet lassen" => oh.... maar dan kan er brand uit breken, risico middelmatig. => Niet zo snel, de company manual zegt dat je een brandblusser klaar moet zetten, da's veiliger toch? => Ja, maar ik kan niet tegelijk lassen en die brand blussen, dus nog steeds middelmatig risico. => Oh, nou, dan zetten we er een extra mannetje bij die die brandblusser vasthoud en onmiddelijk ingrijpt. => Oh, OK, nou, dan lijkt me dat het risico wel laag genoeg is. Tuig de laskar maar alvast op! (overigens is zo'n risico analyse veel uitgebreider dan dat hoor)

Dan is er ook nog zoiets als "ALARP" wat staat voor "As Low As Reasonably Possible", en als je kunt beargumenteren dat de mogelijke risicoverlaging niet opweegt tegen de kosten (bot gezegd, het is niet zinvol een schip in droogdok te leggen om met een hoogwerker dat toplichtje te gaan vervangen), dan mag het opeens weer wel, tenzij het risico onacceptabel hoog blijft.

Alles in die risico-analyse is menselijke inschatting, afhankelijk van persoonlijke ervaringen etc etc, en dus zo feilbaar als de pest, maar het past naadloos in het system van "maakbaarheid" en de hoge heren in de top van de maatschappij hebben een stok om de hond mee te slaan als het mis gaat... Want dat is, als puntje bij paaltje komt, het enige waar het om gaat: Cover your ass!

En blijkt dat je de klus niet kunt uitvoeren omdat je die risico-analyse niet "laag" krijgt, of "ALARP" niet acceptabel is?

Dan is daar de "Management of Change" waarin je omschrijft dat een bepaalde reparatie eigenlijk uitgevoerd moet worden, maar dat dat om die en die reden niet mogelijk is, en dat je dus domweg doorvaart met het probleem, er zo goed mogelijk omheen werkt, en.... dan is ook weer iedereen gelukkig!

Je raad het al: ook voor die risico analyse, heb ik reeds drie keer een volle dag cursus gehad....

Op zich, is het systeem niet verkeerd, als je de tijd neemt om over zaken na te denken. Maar het onbedoelde gevolg van de rompslomp is, dat mensen de papierwinkel als lastig en tijdrovend ervaren, en dan word er "effe snel wat neergeplempt", of nog veel erger: de risico-analyse van een voorgaande vergelijkbare klus wordt domweg gekopiëerd (tijd, plek en naam van de klus aangepast) en ben je weer volledig terug bij af want dan heb je effectief precies het tegenovergestelde bereikt van het doel: dan word er helemaal niet meer nagedacht! En daarom gebeuren er tegenwoordig eigenlijk nog precies evenveel ongelukken als vroeger, toen men al die toestanden nog niet had. De ongelukken zijn alleen anders van karakter geworden: domme fouten, door mensen die in slaap gesust zijn met papieren schijnveiligheid, of door mensen die door de papierwinkel murw gebeukt zijn en meer tijd besteden aan het in orde maken van die papieren, dan aan de werkelijke klus.

Het is de heren kantoorsnikkels dus volledig gelukt om in één klap het gezonde boerenverstand in "het systeem" te integreren, En het tegelijkertijd volledig buitenspel te zetten.... En dát noem ik nu een intellectuele prestatie van formaat!

Laatst bewerkt:
Klopt, dat verhaal heb ik ook gehoord.... Volgens de keuringsarts is het een broodje aap verhaal, maar ik heb daar ook een beetje mijn twijfels bij. Gelukkig hou ik niet van maanzaad....
Wel ik weet zeker dat het geen broodje aap verhaal is want een goede vriend van mij is het werkelijk overkomen. Hij werkt bij de politie en moet dus met enige regelmaat die test doen. Een tijd geleden heeft hij de avond voor zo'n test een aantal van die broodjes op en dat bleek wel degelijk aantoonbaar in zijn bloed te zitten. Hij heeft in de week daarop nog drie keer die test moeten doen met steeds twee dagen ertussen om te bewijzen dat het inderdaad die broodjes waren.

Zoals ik al zei: volgens de keuringsarts is het een broodje aap verhaal, en ik heb daar mijn twijfels bij: Ik twijfel dus aan de keuringsarts, niet aan de waarheid van het verhaal, ook al weet ik dat ook niet zeker: ik eet geen maanzaad en heb er dus nooit problemen mee ondervonden.

Keurings-artsen zijn géén echte artsen in de zin van dat ze behandelend arts zijn (er zijn uitzonderingen, en als ik de kans krijg, laat ik me dáár keuren want het verschil is opmerkelijk), en daarnaast zijn ze min of meer verplicht rotsvast in de onfeilbaarheid van hun eigen tests te geloven....

Back