2.4GHz antenne in zeilboot.

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door pompebled, 26 mrt 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Door omstandigheden is mijn 40 MHz FM MC-12 even buiten bedrijf en zeil ik momenteel met de TX16S en de R88 ontvanger van Radiomaster.

    De R88 heeft twee antennes van 15 cm, terwijl de Graupner ontvanger de hele achterstag als antenne gebruikt, dus bereik tot over de zichtgrens.
    Ik heb de beide R88 antennes onder het dek geplakt aan stuurboord zijde en krijg dus een RSSI melding dat het ontvangst signaal inkakt zodra ik over stuurboord (met deze wind met het dek in het water) zeil.
    Ik stond hierbij op een brug en liet de boot opzettelijk ver bij de zender vandaan varen, geschatte afstand 150-200 meter.
    Vóór de wind geen probleem, maar zodra ik op die afstand weer naar de zender toe ging laveren, kreeg ik de RSSI melding tijdens het over stuurboord varen. Eenmaal door de wind over bakboord zag ik de signaalsterkte weer oplopen, ook op die afstand.

    Normaliter vaar ik nooit zover bij de zender vandaan, dus eigenlijk is er geen probleem, maar hoe hebben jullie dat?
    Eén antenne horizontaal onder dek en de tweede in een rietje vertikaal?

    'Vertel Bert, vertel...'

    Groeten, Jan.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hmm, bij anderen geen 'probleem', neem ik maar aan...

    Ik heb de ontvanger verplaatst, die zit nu midden in de boot, met de antennes onder een onderlinge hoek van 90° en elk onder een hoek van 45° t.o.v. de hartlijn, onder tegen het dek.
    Zo is er altijd eentje boven de waterlijn onder helling.

    Ik ben benieuwd hoever ik nu kom, voordat het RSSI alarm af gaat.

    Groeten, Jan.
     
  3. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Hi Jan, ik plaats mijn antennes altijd zo hoog mogelijk in de romp en in 90 graden.
    Denk eraan dat er geen materialen dicht in de buurt zijn die zouden kunnn afschermen.
    Mocht je carbon in de romp hebben dan kan je overwegen om een antenne uit het dek laten te steken maar dan loop je weer probkemen met je schoten op.

    Mijn RC Laser en DF65 hebben beiden antennes onderdeks.
    Water schermt 2.4Ghz ook af dus goed kijken.
    Ik heb nooit problemen gehad met mjn Multiplex Royal en Multiplex Mlink ontvangers.

    Buiten mijn wedstrijdjes zeilde ik met de Rc Laser regelmatig ver de Kagerplassen op. Maar op langere afstand wordt het lastig om te zien welke kant je boot gaat en of je goed trimt. Ik schat dat ik tot 200-250 meter afstand ben gevaren. Toen terug gehaald. Normaal gebruik 50-150m.
     
  4. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Hilversum
    Bij mij zitten op beide boten de antenne tegen het dek aan. Deze zitten wel midden in de boot. Nou heb ik niet zo'n hip systeem wat feedback geeft over het bereik, maar praktisch nooit problemen ondervonden.
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Toen ik nog op 40 mHz voer, ging de antenne van de ontvanger altijd met en paar plakbandjes langs de mast omhoog.
    Dan zaten ze niet in de weg of in de knoop met tuigage.
    Op diverse plaatsen gevaren, nooit ontvangst-ellende gehad.
    Het was eerder zo dat ik de boot moest omkeren, omdat ik niet meer zag wat voor- of achterkant was.

    Sinds een jaar of tien vaar ik op 2,4 gHz.
    De ontvangers hiervan plakte ik eerst onder het dek, met beide antennes netjes haaks op elkaar.
    Geen problemen, ook niet met een Micro Magic die soms meer onder water voer dan er boven. (nou ga je met een MM ook niet zo ver weg, anders zie je het bootje niet meer..)
    Momenteel heb ik al mijn 2,4 gHz ontvangers in de rompen van mijn schepen gelegd. Dus vaak onder de waterlijn.
    Geen enkel probleem!
    Ja, water schermt het 2,4 gHz signaal af, maar zolang er nog een stukje lucht boven de ontvanger is, is er niets aan de hand.
    Ook de 'Roostertail' van snelle schepen heeft nauwelijks invloed op het bereik. Ik heb diverse hele snelle modellen zien varen met 2,4 gHz, met enorme roostertails, zonder problemen.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Heren,

    Bedankt voor de reacties!
    @Hans N: Op het water rond Sneek vaar ik zelden erg ver bij de zender vandaan, je ziet niet meer (anders dan dat de boot niet meer vooruit te branden is) of je iets oppikt aan kiel of roer.
    De beschreven situatie was meer een test om te zien hoever ik kon komen met beide antennes aan stuurboord.

    @bram1324: Ik heb pas sinds vorig jaar maart een Radiomaster TX16S en begin pas te ontdekken wat je met OpenTX allemaal kan (steile leercurve), ontvangers met telemetrie is ook voor mij nieuw; in een zeilboot niet zo spannend, maar in mijn vliegend schuimpje is het handig dat je het Voltage van de vliegaccu op je display kunt aflezen.

    @Roel: Toen ik deze boot nét had ben ik eens het Sneekermeer op gezeild om de reikwijdte over water te controleren, dit was met de stalen achterstag als antenne en de 40 MHz FM zender.
    Uit voorzorg had ik een kijker op statief gezet, die heb ik ook nodig gehad om te kunnen zien welke kant dat piepklein geworden driehoekje op zeilde.
    Nadien nooit weer zover bij de zender vandaan gevaren, want het heeft bijna een uur geduurd voor ik weer terug was gelaveerd...

    Groeten, Jan.
     
    Roel van Essen vindt dit leuk.
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Je had ook een reikwijdte test kunnen doen, bij 40Mhz is dat met ingeschoven zender antenne en bij 2.4Ghz zit er op de zender een functie om dat ff te doen.
    En de gebruiksaanwijzing van de zender staat geschreven hoever het bereik in dat geval minimaal moet zijn.
    Dan hoef je niet te varen / vliegen / rijden tot aan de zichtgrens.

    Om een indicatie te geven wat dat ongeveer inhoud.
    Merk en type zender ontvanger combinatie is het verschillend.
    Bij een MPX Mlink RX5 ontvanger is de bij vrij zicht theoretische maximale te overbruggen afstand zo'n 1000m.
    Tijdens een reikwijdte test moet het minimaal 40 meter zijn.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2021
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Dat was nou juist de lol ervan... En, dit was ruim 20 jaar geleden.

    Vanmiddag wezen testen met de antennes onder dek zoals beschreven; geen RSSI meldingen en verder bij de zender vandaan dan ik leuk vond/kon onderscheiden wat vóór of achter was...

    'Probleem' opgelost.

    Groeten, Jan.
     
    bram1324 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina