2,4Ghz ombouw of nieuw?

Ook ik wil over stappen met mijn zender van de 35Mhz naar de 2,4Ghz.
Ik heb nu een Multiplex Royal Evo 9 (V1.26) , en kan een ombouwset aanschaffen (waar zoals elders in dit forum gelezen) mijn firmware geüpdate moet worden.

Maar weet iemand of dit ook mechanisch sterk/stabiel is, dit omdat ik heb gehoord dat de antenne niet stevig vast komt te zitten, en blijft bewegen, met eventueel storing als gevolg.

Wellicht is het verstandig om een hele nieuwe 2,4Ghz zender te kopen i.p.v. ombouw.
Alle bekende merken schijnen goed te functioneren, en diverse instellingen aan te kunnen.
Ik ben voornamelijk zweefvlieger, en elektro.

Wie kan mij hier over adviseren?

Voldoet je zender voor wat jij wil.
Is ie mechanisch nog helemaal goed.
Wat is het prijs verschil tussen ombouw en nieuw.
Mischien wil je meer opties.
Verder zal het weinig uitmaken

Nieuwe Evo9 incl. ontvanger 389,-
Ombouwunit incl. ontvanger 155,-

Zender werkt nog goed, maar mijn vraag is of de ombouw mechanisch sterk/stabiel is.

Ik heb mijn Royal Evo 7 door de Multiplex technische dienst (Corrien) laten ombouwen met een interne 2,4 ghz module en ben daar erg tevreden over.
De antenne zit overigens goed vast.

Als de zender goed functioneert is dat volgens mij altijd goedkoper dan een nieuwe zender. Eventueel kan je de zender nog laten nakijken door Corrien.

Mvg Jan

volgens mij is multiplex module gebaseerd dacht dat de antenne ook goed zat anders beetje hete lijm binnen in de zender om te fixeren(kun je nl altijd weer netjes weg halen).
dan zou ik voor de conversie gaan(helemaal als ook de firmware dan gelijk is aan de nieuwe.) voor die 389 heb je dan nl. niets extra t.ov die 155e kun je de rest beter aan ontvangers uitgeven

Gewoon een MPX 2.4 uitwendige module kopen,deze kan je aansluiten door onderaan in te pluggen in je zender.
Omschakelen tussen 35 MHz en 2.4 Ghz is steeds mogelijk.
Werkt perfect, heb zelf zo'n twee EVO in gebruik.
mvg
Ammo

Voor een Royal Evo zijn er inderdaad twee mogelijkheden.

1) Er bestaat een extern module, dat in principe bedoeld is voor oudere MPX-zenders. Aan je Royal Evo behoeft dan niets te worden gewijzigd. Dit HFMx module sluit je aan op de DIN-plug van je zender en plak je ergens tegen de zenderbehuizing of de zenderpult. Als je later ook telemetrie mogelijkheden wil hebben moet je apart het telemetrie display aanschaffen.

2) Er bestaat ook een inbouw module, dat op de plaats komt van het 35 MHz module. Je Royal Evo moet hiervoor eerst ingestuurd worden naar de servicedienst voor een benodigde update omdat het nog een V1.xx is. Deze update is kosteloos, waarbij we momenteel op softwareversie V3.46 zitten. Je krijgt er ook kosteloos een nieuw handboek bij. Tegelijkertijd met de software update worden er ook enkele hardware updates doorgevoerd, waarna de zender in principe identiek is aan de Royal Pro (dus ook de telemetrie gegevens verschijnen hierbij op het zenderdisplay). Voor deze update en de leverbare combo's (en het eventueel leveren en inbouwen van zo'n 2,4 GHz combo) kun je eigenlijk het beste even tijdens werkuren telefonisch contact opnemen. Mijn gegevens staan achterin de zenderhandleiding en op de MPX site.

Bij beide modulen zit de antenne geschroefd op een voet. Bij het HFMx module zit er een antennevoetje direct op de behuizing, bij het interne HFM3 module wordt de antennevoet in de schacht gestoken, waar de 35 MHz antenne zat.

[edit]Waar het verhaal vandaan komt, dat de antenne niet stevig vast komt te zitten weet ik niet. Dit is in ieder geval incorrecte informatie. Bij de Royal Pro zit deze trouwens op dezelfde manier gemonteerd. Als servicedienst voor Nederland en België heb ik tot nu toe bij de Royal Evo/Royal Pro één geval meegemaakt, waarbij de eindgebruiker zelf de antenne niet goed had vastgeschroefd en dan is het uiteraard logisch dat er problemen ontstaan [/edit].

Laatst bewerkt:
Back