2,4Ghz RC conflict met video RX

Merk van mijn huidige 2,4Ghz video spul is volgensmij LawMate, zender is 1W.

Waar het misgaat is denk ik de goedkope RTF kit, die heeft wel 2.4GHz besturing, maar op één kanaal (of enkele). Dan heb je 't zelfde probleem als op 35MHz, waarbij de ene zender de andere kan wegdrukken.

Is er al nieuws over de beschikbaarheid/prijzen (sinds een paar posts hierboven)?

Zie mijn laatste post hieronder, e.e.a. zou begin/midden Juni normaal leverbaar moeten zijn.

Hoe zit het trouwens met het bereik van 5,8Ghz t.o.v. 2,4Ghz?

Da's vergelijkbaar met 2.4GHz, alleen door de hogere frequentie zijn de antenne's iets duurder en alle verbindingen een stuk kritischer. Beeldkwaliteit is wel beter dan bij 2.4GHz door de hogere bandbreedte voor het videosignaal die zowel zender als ontvanger ondersteunen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Zou het? Gaat wel erg hard hoor.
Ik gok op 5 jaar voordat het zover ontwikkeld is dat het bruikbaar en betaalbaar is. Maar volgende jaar zeker niet.

Goedkoop 5,8Ghz setje gevonden: XEN 5.8G 200mW AV TX and RX Systems For FPV [XEN-AV58G] - $84.99USD Low Price RC Limited
Wacht nog een weekje op het spul van Immersion, anders bestel ik die of eentje van Airwaves.

Dag allemaal,

even snel voorstellen, ik ben ferdinand en ben al een aantal jaar bezig met het vliegen van heli's en vliegtuigen.
onlangs ben ik draadjes (rcgroeps/modelbouwforum) tegen gekomen over fpv vliegen.
nu moet ik zeggen dat ik dit allemaal zeer interesant vind.
en een hoop er over aan het lezen ben.

grotendeels zijn al mijn vragen tot nu toe beantwoord maar toch heb ik er nog een paar....

1: ik ben ook deze site van low price rc eerder tegen gekomen:
XEN 5.8G High Power 200mW AV TX and RX Systems [XEN-AV58G] - $71.40USD Low Price RC Limited
en deze:
BEV 5.8GHz 200mW pulg and play specially designed for FPV [BEV 5.8GHz 200mW] - $84.99USD : BEVRC
Ik wil geen 2.4ghz gebruiken inverband met storingen (mobiel enz.) en anderen tot last te zijn.
mijn vraag is zijn dit nou goede instap componeten voor het fpv vliegen?

Ik vlieg zelf nog op 35mhz en heb tot nu toe weinig problemen mee gehad.
dus ik denk dat hierbij ga blijven voor het fpv vliegen.

vraag 2:

Als fpv platvorm wil ik een Mscopsit swift 2 of maxi gaan gebruiken.
welke zou verstandiger zijn in verband met all het extra gewicht van de fpv componeten (+ wat nacht verlichting)?

met vriendelijk groet

Fer

ps: alvast mijn excusses als ik deze vraag in het verkeerde forumdraad geplaatst heb.....

Ferdinand,
de Swift II of Swift maxi zou ik niet gebruiken voor FPV om een aantal redenen:
- het weggooien is kritisch, zeker met veel FPV equipment aan boord
- ze zijn minder stabiel, gemaakt voor freestylen en niet als stabiel cameraplatform
- ze zijn niet geschikt voor duurvluchten
- en ook de landing is weer kritisch

Wil je toch een beetje snelheid hebben, koop dan de AXN Floater Jet van Hobbycity. Die is een stuk sneller dan de Easystar en goed betaalbaar.

jitze bedankt voor je snelle reactie!

het gaat mij niet om een snelle toestel voor het freestylen, wil eerder een lekker toestel hebben om me te kunnen "croesen" en om te kunnen genieten van het omgeving. tevens om te kunnen experimenteren met het fpv vliegen.
Ik weet dat een easystar dan het ideale toestel zou zijn.
Alleen ik heb veel van "trappy's" (rcgroeps) filmpjes gezien, en hij gebruikt ook een swift maxi en is zeer tevreden hiermee...
zelf vlieg ik al een tijdje met een swift 2 (zie mijn youtube pagina YouTube - Kanaal van travellingpilot) en ik moet zeggen dat ik het een zeer stabiel platvorm vind.
het feit dat ze niet geschikt zijn voor duurvluchten ben ik helemaal met je eens!
maar het gaat mij er nu even eerder om gewoon wat ervaring op te doen met het fpv vliegen en in het begin zo min mogelijk uit te geven aan materiaal (wegens dat ik al een swift 2 bezit) .

even een ander vraag wat vind jij van de tx/rx componenten die ik eerder opgaf?

fer

Voor dat "croesen" hoor ik wel eens de Funjet voorbij komen. Dat blijkt een tof FPV model te zijn. Als mij niet vergis heeft Sander hem ook.

Grtz Matanza

Ik zou eens beginnen met een EasyStar, gewoon met hoogte- en richtingsroer. Als je die dan helemaal onder de knie hebt knutsel je d'r rolroeren op, monteer je een zwaardere motor en heb je een heel ander model. Ik heb echt ontzettend veel modellen geprobeerd met FPV, maar de EasyStar (met rolroeren etc.) en de FunJet blijven voor mij toch wel favorieten (en de Nemo natuurlijk).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Ik vind deze EPP dubbeldekker de beste tot nu toe, hij kan heel langzaam en is ongelooflijk stabiel. Ik neem hem wel mee op de 3e meet.

full

MVG Robert.

Laatst bewerkt door een moderator:
wat betreft de tx/rx spullen heb ik geen enkele ervaring dus daar kan ik ook geen mening over geven.

Initiele kosten laag houden is een goed streven, maar dan blijft de Floater Jet die ik eerder aangaf een goede optie. Inclusief douanekosten heb je het ding voor minder dan 100 euro in huis, en dan is hij compleet met motor, regelaar en servo's.

Ferdinand,
de Swift II of Swift maxi zou ik niet gebruiken voor FPV om een aantal redenen:
- het weggooien is kritisch, zeker met veel FPV equipment aan boord
- ze zijn minder stabiel, gemaakt voor freestylen en niet als stabiel cameraplatform
- ze zijn niet geschikt voor duurvluchten
- en ook de landing is weer kritisch

Wil je toch een beetje snelheid hebben, koop dan de AXN Floater Jet van Hobbycity. Die is een stuk sneller dan de Easystar en goed betaalbaar.

-Het weggooien is super simpel. Gewoon gas en rechthouden zoals bij elk ander vliegtuig. Mijn Swift 2 is aan de zware kant en wil nog steeds met gemak verticaal.

Zolang je zwaartepunt klopt met alle uitrusting (of bij de eerste paar vluchten het gewicht van je FPV gear wil je niet meteen schade riskeren) aan boord zal het zelfs eenvoudig zijn.

-Het vliegt inderdaad wat feller, maar dat betekent niet dat je er niet ook rustig mee kunt vliegen. Wel is het een feit dat je puur op ailerons vliegt en de kans loopt wat 'zeeziek' te worden als je daar met een camera op gaat vliegen. ;) De meesten vliegen met een Twinstar of Easystar achtige kist FPV, omdat die met roer e.d. zeer stabiel vliegen. Ook hebben die aanzienlijk meer ruimte om je FPV uitrusting te kunnen plaatsen.

-Volstrekt mee oneens. Mijn Swift 2 met 1100 mah lipo kan met een gemotoriseerde vlucht pakweg 20-25 minuten vliegen. Als je hoger zit en wat meer zweeft kan dat met gemak nog langer. Er zijn weinig vliegtuigen met zo veel zweef vermogen als dit soort wings. Als je wat past en meet dan zou een dubbel zo grote accu ook best kunnen, maar je hebt al met al weinig plaats en weinig bescherming voor je electronica op deze kist.

Dat is dus wel een minpunt.

-Klopt, maar alles hangt af van waar je vliegt en hoeveel ruimte je ter beschikking hebt. Als je de Swift 2 uit kunt laten zweven, dan is een landing na wat oefening echt super zacht uit te voeren. Het moeilijkste is de snelheid op het juiste moment eruit halen, maar als je al wat vliegervaring hebt dan zou ik me daar niet druk om maken.

Zolang je maar niet op het briljante idee komt om je maiden flight meteen in FPV te willen doen, want dat gaat gegarandeerd fout. ;)

Voor dat "croesen" hoor ik wel eens de Funjet voorbij komen. Dat blijkt een tof FPV model te zijn. Als mij niet vergis heeft Sander hem ook.

Grtz Matanza

De Swift 2 is naar mijn bescheiden mening wel een iets betere keuze wanneer je ook een (heel) stuk langzamer wilt kunnen vliegen. Die Funjet is aan de te snelle kant voor FPV, al geeft het wel een extra dimensie aan het vliegen.

Laatst bewerkt:
Back