2.4ghz vs 40mhz op het water.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Sareno, 3 mei 2019.

  1. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Over boten heb ik idd veel gelezen mbt 2.4. De bootjes blijven op AM varen.
     
  2. Springer

    Springer

    Lid geworden:
    13 mei 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Noord Holland
    Ben me nog aan het inlezen in de hobby en heb begrepen dat modelboten ook met 40MHz bestuurd mogen worden, dit is dan toch veelal FM?
     
  3. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik heb alleen 40mhz AM en dat gaat erg goed met boten. 2.4 (wat ik gelezen heb) kan nog wel eens issues geven als je antenne regelmatig onder de waterlijn komt, meer dan 1 cm.

    @experts, klopt toch?
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    m.b.t. frequentiebanden:
    27 MC: vliegen/varen/rijden
    35 MC: vliegen. Verder niets!! Overtreding hiervan kost bij een heterdaadje best wel veel geld. En ja, bij evenementen wordt daar nog wel eens op gecontroleerd
    40 MC: vliegen/varen/rijden
    2,4 gHz: vliegen/varen rijden.

    water en 2,4 gHz: nogmaals: nooit last gehad. Bij een paar van mijn schepen ligt de ontvanger onder de waterlijn. Soms de antennes ook. geen probleem.
    Ook niet met snelle schepen. (Schnellboot, PT-boat, Multi-jetboat)

    De enige doelgroep die perse NIET met 2,4 gHz wil en kan varen, zijn de subschippers. (duikboten)
    Penetratie van 2,4 gHz in (massief) water is een paar centimeter.
    Zodra de duikboot compleet onder water gaat, verliest de schipper controle, gaat (hopelijk) de failsafe in werking en komt de boot weer boven.
    Zo niet... Da's pech, boot weg!
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Of je op de 40MHz band AM or FM gebruikt maakt eigenlijk heel weinig uit. Het enige probleem is dat AM duidelijk gevoeliger is voor storingen. Bij gebruik van AM moet je dus voor een goede ontsporing van je motor zorgen.
    Dit betekent niet dat je bij FM of de 2,4GHz de motor niet hoeft te ontstoren! Ook dan is ontstoren van de motor sterk aan te bevelen. Dat de FM en de 2,4GHz minder gevoelig zijn zegt niet dat ze geheel ongevoelig zijn.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Je vergeet de 30MHz
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Op de 30MHz mag inderdaad ook een aantal kanalen gebruikt worden. Het probleem is dat het een frequentieband is die alleen in Nederland is toegestaan voor modelbesturing. Dat heeft tot gevolg dat er geen fabrikant is die voor deze kleine markt apparatuur maakt. Als ik het me goed herinner heeft alleen Graupner destijds een set gemaakt die op de 30Mhz werkte maar daar zijn ze ook al heel lang geleden mee gestopt.
    Helaas is zelfbouw ook niet (meer) toegestaan dus je mag van de 30MHz gebruik maken maar je kan het niet. Behalve die enkeling die nog goede apparatuur heeft maar dat zijn er niet veel. :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina