2,4Ghz: zegen of vloek (voor de duikboters)?

Ahoi drukcabines,

ik zal beginnen het onderwerp van dit draadje wat te verduidelijken.
De ontwikkeling van de zenders is de laatste jaren met de 2,4Ghz behoorlijk in een stroomversnelling geraakt. De laatste maanden krijg ik steeds meer signalen dat 't lijkt af te lopen met 'al het andere' dat géén 2,4Ghz is; in ieder geval op het gebied van zenders met meer dan 4 kanalen. Zo is het opvallend dat Robbe/Futaba de FX-28 uit het assortiment heeft genomen, en dat de FX-30 niet meer leverbaar is in 40Mhz. Sterker nog: zoek binnen het assortiment van Robbe 'ns een zender op met 8 kanalen in het 40Mhz assortiment.....met de F-14 en de FF-10 ben je dan klaar.
Dan heb ik het nog niet over het grote-stappen werk van Robbe v.w.b. de computerzenders met 8 of meer kanalen; kijk eens naar de prijzen van respectievelijk de FX-18, de FX-30 en de FX-40. De keuze op 2,4Ghz formaat is behoorlijk (stuk of 6) maar voor 40Mhz....2 om precies te zijn. Ook de FX-30 (2e kwartaal 2008 geintroduceerd) is niet meer leverbaar als 35 of 40Mhz versie. De FX-30 'kale versie' (dus zonder HF-module) is trouwens ook al niet meer leverbaar...
Okay, er moet gezegd worden dat 2,4Ghz natuurlijk een ideale uitvinding is voor alles wat vliegt, vaart en rijdt. Ongevoelig voor storing, geen gezeur meer met kristallen etc. maar het heeft voor ons als duikboters een groot nadeel: 2,4Ghz en het element water gaan gewoon niet samen.....
Ik ga volgende week tijdens mijn bezoek aan de toyfair in Neurenberg 'ns informeren bij de heren fabrikanten en zal jullie verslag doen van de daar gedane uitspraken.

Als het tijd wordt massaal 40Mhz materiaal te gaan hamsteren laat ik dat weten:p

Jos

De FX-30 is gewoon leverbaar in 35, 40 en 2.4Ghz. Praktisch alle robbe/futaba zenders, trouwens.

Wat ik me afvraag dan.. Hoe kan het dat 2.4 gHz (ik ben niet zo in de zendtechniek) een zegen is voor alles dat vaart/vliegt/rijdt, maar totaal niet werkt voor alles ónder water? Want (bijvoorbeeld) 27 of 40 mHz werken toch wel zowel boven als onder water? Waarom zijn die dan niet "de zegen"?
(het gedeelte met waarom je geen zendkristallen hoeft te wisselen zal ik niet naar vragen, dat wordt sowieso een flinke vakkundige uitleg waar ik moeite mee ga hebben :) )

@Hezik,

dat is nou net wat niet waar blijkt te zijn. Check de catalogus op de website van Robbe maar 'ns; FX-30 als 41Mhz en 2,4Ghz versie en dan nog 'n 'kale versie' zonder HF module.
Daarbij heb ik net vandaag een FX-30 aangeschaft (3 weken levertijd) met 40Mhz HF module. Dit is een 'samengesteld' pakket geworden waarbij Robbe een bestaande 2,4Ghz versie ontdaan heeft van de HF module en een aparte 40Mhz module heeft toegevoegd. De verpakking zegt dit ook en ook de instellingen in de zender geven aan dat oorspronkelijk een 2,4Ghz geinstalleerd was. "Is eigenlijk niet meer leverbaar" werd er door de importeur nog bijgezegd....

@Dikkie:

het 2,4Ghz signaal gaat niet door water heen. Als je duikboot 5cm onder water zit verlies je alle verbinding met je model...
Voor de duikboot geldt: hoe lager de frequentie hoe beter het signaal. 27Mhz is dan het meest ideale. Voor zout water geldt trouwens dat geen enkele frequentie voor modelbesturing goed is...

Jos

Laatst bewerkt:
Dikkie zei:
Wat ik me afvraag dan.. Hoe kan het dat 2.4 gHz (ik ben niet zo in de zendtechniek) een zegen is voor alles dat vaart/vliegt/rijdt, maar totaal niet werkt voor alles ónder water? Want (bijvoorbeeld) 27 of 40 mHz werken toch wel zowel boven als onder water? Waarom zijn die dan niet "de zegen"?

Water bestaat uit moleculen. H2O.. dus waterstof en zuurstof. 2.4Ghz zit erg dicht bij de resonantiefrequentie van de binding van deze moleculen. Dat is ook het werkingsprincipe van een magnetron.

Daarom werkt 2.4Ghz amper tot niet onder water of bv. in dichte mist. Het water dempt het signaal, neemt het als het ware op.

dat is nou net wat niet waar blijkt te zijn. Check de catalogus op de website van Robbe maar 'ns; FX-30 als 41Mhz en 2,4Ghz versie en dan nog 'n 'kale versie' zonder HF module.

En er passen de normale 40Mhz modules in. Dus is de FX-30 gewoon nieuw aan te schaffen op 40 Mhz. Ze hebben misschien die combinatieset niet in hun online catalogus staan, in de papieren versie staat die nog wel. Zelfs al stoppen ze met levering van een 40Mhz complete set, de modules zijn gewoon leverbaar en de zender zonder module ook.

Daarbij heb ik net vandaag een FX-30 aangeschaft (3 weken levertijd) met 40Mhz HF module.

Dus.. je hebt net iets aangeschaft wat niet leverbaar was? ;)

Op dit ogenblik gebruikt het overgrote merendeel van de RC-hobbyisten nog de 'reguliere' frequenties. Die spullen blijven echt nog wel even leverbaar. Futaba maakt de zenders modulair, en de modules voor de verscheidene frequenties zijn gewoon vrij verkrijgbaar.

Voorlopig is het echt niet nodig spullen te gaan hamsteren, er is nog te veel 'niet 2.4Ghz spul' in omloop om bang te zijn dat het zo even uit zou sterven.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Hezik

Het verschil tussen 'eigenlijk niet meer leverbaar' en 'niet meer leverbaar' zit 'm in het woordje 'eigenlijk'. Wie de FX-FM 40Mhz HF/module voor de FX-30 op de Robbe homepage kan vinden mag 'm trouwens houden....
Daarnaast beweer ik niet dat 35 en 40Mhz materiaal niet meer verkrijgbaar is maar dat er signalen zijn dat de 'computerzenders met 8 of meer kanalen' in dit segment langzaam LIJKEN uit te sterven.

Het feit dat het merendeel van de huidige modelbouwers nog gebruik maakt van 35 of 40Mhz is geen bewijs maar een feit. Of de fabrikant met dit feit rekening houdt kan je je afvragen; het materiaal dat de bedoelde modelbouwers hebben is immers al verkocht 'en behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst'...

Fijn dat je iedereen adviseert om níet te gaan hamsteren. Zoals ik al zei: volgende week 'ns informeren bij de heren fabrikanten waar ze heen gaan, dan kan er misschien iets concreters worden gezegd.

Jos

Je mag 'm bij mij thuis laten bezorgen.. direct linken werkt niet kennelijk, het bestelnummer is 1-F1658. Is notabene de 3e of 4 module op de pagina met rf-modules.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

op de vraag waarom we niet op de 27MHz zitten is een voudig

vind maar eens een 27 MHz zender met 7 a 8 kanalen
heb je der eentje die nog werkt
direct een pb doen want die koop ik op

wat 2.4 GHz aan gaat dat is juist de frequentie waarop een micro golf werkt

en laat dat probleem loos maar achterwege wat de 2.4 betreft
met de speedboten europees kampioenschap is er alleen maar op de 2.4 GHz ellende geweest
gelukkig waren er piloten die hun oude zenders ook nog bij hadden en konden omschakelen
anders waren ze voor nop naar het buiten land (dacht tchechie)gereden

en nog niet alle merken van zender zijn toegestaan in belgie

dus ik zie het somber in voor de toekomst wat de 40MHz betreft
we zullen niet anders kunnen dan op de 35 gaan varen door gebrek aan zender materiaal

en dan nog maar te zwijgen of de regelaars en servo's kunnen blijven gebruikt worden
want als die digitale ellende verder blijft zetten dan zou het wel eens kunnen dat op de nieuwe generatie ontvangers de oude regelaars en servo's niet meer gaan werken en omgekeert

en ik vind het hog steeds zever (niemand kan/wil er uitleg over geven)dat de technologie wat kristallen aan gaat die in de 2.4 is ingebouwd niet voor de 35 en de 40 kan
het is de software die de ontvanger en de zender merged niet de HF modulle
een syntisyser voor de 35 en de 40 kan evengoed zo gebouwd worden als de 2.4 GHz
alleen het comercieele aspect dat er achter zit is het knelpunt
zoals reeds geschreven de oudere zender zijn reeds verkocht dus moeten ze iets nieuws uitvinden om klanten terug naar de shop's te krijgen
wel ik denk dat onze vriend hier op het forum nog heeeeeeeeeeeeel lang en veel zenders ontvangers kan gaan herstellen van de duikboot sectie
zolang er onderdelen te krijgen zijn tenminste

groetjes raf

Laatst bewerkt:
Dat de 2.4 in de opmars is is wel duidelijk... alleen wij hebben er last van onder water... Zal de fabrikant een worst wezen... als het maar verkoop...

Mijn zender doet het nog prima, (F14, 40 Mhz) en mijn andere zender wordt opgestuurd ivm de ombouw van 35 naar 40 Mhz... Maw ik vaar nog wel een tijdje rond met deze (oude) zenders... Kan deze voldoende uitbouwen, ik lig er niet wakker van.

Komt er ook nog eens bij dat de 2e handse markt gevuld kan gaan gaat worden met de 35 en 40 Mhz...

Zie zelf voorlopig geen problemen...

Hoi Douglas, en andere belangstellenden natuurlijk.

Je ziet het al op Ebay daar worden al behoorlijk veel 35 MHz sets aangeboden ivm overstap naar de 2,4 GHz

De 40 MHz sets zie je behoorlijk minder vaak.

Groeten,

Jan.

Laatst bewerkt:
Het is zelfs mogelijk dat het een zegen is. Doordat 'de rest' overstapt op 2.4Ghz (wat ik overigens niet geloof, maar soit), komt er veel goedkoop en goed 2e hands 40Mhz spul op de markt..

Als alle vliegers nu eens overstappen naar de 2,4Ghz dan komt mss in 2010 de 35Mhz wel vrij voor "alleen" onder water ! (DAT zou een grap zijn)

tot die tijd vaar ik het wel met mijn 40Mhz zenders en mijn 27Mhz.
en hoover ik een beetje op de 35

hallo

jan je bent een vent naar mijn hart hahahahaha maar dat wist je al
een frequentie voor duikboten alleen dat zou echt de max zijn
het nadeel zou wel zijn dat het hier in Belgë weer 10 jaar later in voegen zou gaan
hahahahahaha want als ze hier een beslissing willen nemen dan valt de regering
en mischien zou het dan in vlaanderen 35 MHz worden ,in wallonie 32 MHZ en Brussel zou nooit tot een overeenkomst komen
en dan bedoel ik dus niet de modelbouw clubs in Brussel want daar zitten toffe mensen bij (anders krijg ik weer naar mijn Kl*ten )

maar het idee alleen al zie ik wel zitten

groetjes raf

Maar 27 mhz is toch beter voor onderwater?

Hallo Niek
Ja, technisch gezien wél (langere golflengte, dus meer bereik onder water)
Maar zoals boven al is aangehaald:
Zie maar eens een fatsoenlijke 27 mHz zender met 8 tot 10 kanalen op de kop te tikken...

hallo

ik denk dat de zender niet zo een probleem is
kijk een promars werkt met een losse zender modulle
een 2 kanaals 27 MHz zender daar kan je de modulle van losmaken en deze ombouwen zodat ze onder in een promars past
het zender gedeelte doet alleen de door de modulator opgewekte signaal op een 27MHz zender frequentie transponeren en dat de lucht in sturen
het vinden van de nodige ontvangers dat het grootste probleem
ergens heb ik nog een boekje liggen voor het zelfbouwen van een supperhet 27 MHz ontvanger met 8 kanalen
maar ik denk dat de onderdelen zelfs niet meer te verkrijgen zijn zo oud is dat boekje

groetjes raf

@Roel,

ik heb nog een 8 kanaals 27 mhz FMSS ontvanger, bestel nummer 8920 liggen
Kun je daar iets mee?

Hein

hallo hein

als je nu ook nog die zender had dan was die reeds lang richting vlaanderen onder weg hahaha
en meer de kant van limburg uit
het verbouwen van een promars naar 27MHz is voor mij juist een stapje te ver gegrepen
maar als het in de toekomst niet meer anders kan dan moet ik wel

groetjes raf

Back