2,5 cc dieseltje

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door BoB de Bouwer, 4 mei 2009.

  1. ik heb een dieseltje liggen van mijn opa en ik zou hem graag eens willen starten. maar ik weet niet wat voor brandstof er in moet en waar ik het moet halen.

    grt. bob
     
  2. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Ja wat zou er toch in een DIESEL motor voor brandstof moeten ?



    nee volgens mij is het gewoon nitromethaan
     
  3. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.460
    Locatie:
    St.Anthonis
    Volgens mij gewoon ether hoor.
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.535
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Bob,

    Voor een diesel moet je de brandstof zelf mengen. Er is wel eens wat lastig aan te komen, maar meestal kom je bij een apotheek een heel eind.
    Bestanddelen: Wonderolie, Ether en petroleum in de verhouding 1 op 1 op 1.6. Tenminste, dat gebruikten we vroeger, of er ondertussen een andere olie beschikbaar is weet ik niet, want er zal niet veel ontwikkeling in gedaan zijn. De goede olieën voor gloeipluggers kun je waarschijnlijk niet gebruiken omdat Petroleum een heel ander oplosmiddel is als Methanol.

    Kijk wel uit voor je vingers, dieseltjes kunnen gemeen terug slaan. Ze zijn vrijwel nooit ontworpen om met een electrostarter gestart te worden, dus liever niet doen, je kunt er de krukas goed mee verknoeien.

    Starten door de sproeier twee slagen open te draaien, wat brandstof in de uitlaat te spuiten (net zoals bij de coxjes vroeger), compressie iets verlagen en dan een flinke zwieper aan de prop geven. Als ie loopt voorzichtig eerst het mengsel optimaal afstellen, en daarna de compressie. Met de laatste heel voorzichtig zijn. Als die te hoog staat, loopt het motortje vroeg of laat in elkaar.

    Groet, Bert
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.132
    Locatie:
    Woerden
    Dieseltjes zijn best een beetje lastig voor beginners. Je moet ze met gevoel behandelen en voorzichtig starten en zoals Bert al aangaf NOOIT een start motor gebruiken (hoewel, nooit? ;)).
    Het mengsel dat Bert aangeeft klop vrij goed maar je kan waarschijnlijk beter iets meer ether gebruiken. Met wat meer ether start de motor makkelijker. Ook is het toevoegen van maximaal 2% isopropyl nytraat aan te bevelen. Met die toevoeging loopt de motor soepeler over het hele toeren berijk en start ook nog iets makkelijker. Let op dit spul is niet bepaald ongevaarlijk dus bescherming gebruiken bij het mengen en na "gebruik" handen wassen! Zie ook DIT FORMULIER.
    Een veel gebruikt mengsel is 35% ether, 30% wonderolie, 33% petroleum en 2% isopropyl nitraat.
    Zelf heb ik nu nog 2 diesel motortjes (1,5cc en 3,5cc) en die draaien prima op dit mengsel. Let op dat je ALLEEN wonderolie moet gebruiken. De synthetische olie's zijn hier niet geschikt voor. Sommige lossen op of vallen chemisch uit elkaar door de ether. In ieder geval zullen veruit de meeste van de synthetische olie's hun smeer eigenschappen geheel of gedeeltelijk verliezen!

    Nog even de startmotor.
    Zelf gebruik ik die toch wel eens, vooral als de motor een poos niet gedraaid heeft of als het erg koud is. Voordat hij dan start heb je al haast een lamme arm. Wat ik dan doe is een paar druppels, echt niet meer dan een paar druppels!, brandstof in de carburateur. Dan draai ik de compressie 1 slag omlaag en draai de motor met de startmotor een paar seconden rond.
    Direct daarna draai ik de compressie weer terug omhoog, zorg ervoor dat het slangetje naar de carburateur vol is met brandstof en spuit een klein slokje brandstof in de carburateur. Dan de motor gewoon MET DE HAND starten. Je zal merken dat de motor dan sneller en makkelijker start omdat hij door het draaien met de startmotor binnenin al opgewarmd is. Als het echt koud weer is kan een herhaling nodig zijn maar zorg ervoor dat er (te) weinig brandstof in de motor komt anders kan hij "verzuipen" en op de hoge compressie vast slaan met alle gevolgen van dien. Ik heb zo al eens een krukas van één van mijn dieseltjes (2,5cc) gemold :oops:. Helaas niet meer te repareren dus einde motor.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2009
  6. tyrovlieger

    tyrovlieger Guest

    brandstof voor een diesel:
    petroleum, wonderolie, ether. Om te beginnen pas op voor ether dat is zeer bedwelmend. en de verhouding is 1:1:1.
    Ik weet niet of je ether zomaar meerkrijgt. zoja moet je zuivere ether hebben en niet petroleumether.

    succes
     
  7. super bedankt allemaal ga ik zeker proberen!!!

    grt bob
     
  8. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Vollenhove
    Het brandstofmengsel van Ernst is goed te gebruiken voor het merendeel van de oudere dieseltjes. Echter de nieuwe generatie, jawel ze bestaan nog steeds en worden in de lijnbesturing en vrije vlucht nog steeds toegepast, gebruiken veel minder olie in het mengsel.

    Isopropyl is niet strikt noodzakelijk wel gewenst, verder alleen wonderolie gebruiken, ether via de drogist welke nog goed is te verkrijgen en petroleum of lampenolie/aanmaakvloeistof.

    gebruik GEEN elctrische starter, kost je de motor als je deze niet kent door een hydrolic lock, de compessie in een dieseltje is erg hoog en de lock kost je de pin op je krukas welke gewoon afbreekt.

    Lekker ouderwets met de hand, naald drie slagen open, compressie relatief laag door het uitdraaien van de compressieschroef en aanslaan. (moet eenvoudig gaan)
    Langzaam elke keer 1/4 slag compressie erbij (indraaien) totdat je hoort dat hij begint te pruttelen. nu compressie in stapjes van 1/8 slag indraaien totdat de motor blijft doorlopen.

    Nu is het een spel van compressie en brandstof toevoer om de motor optimaal te laten draaien.
    Vaak minder brandstof totdat de motor weer onregelmatig loopt en vervolgens iets meer compressie tot deze weer regelmatig loopt.
    Is dus een spel welke per motor met gevoel moet proberen.

    Let op, een diesel wil nog wel eens terugslaan wat je zeker een zere vinger of een snee kost, denk hieraan.

    De nieuwste dieseltjes zijn high-performance motoren welke in Mini Team Race en combat worden gebruikt in de lijnbesturingswereld en zijn absoluut niet te vergelijken met de ouderwetse diesels wat performance betreft.
    Zijn derhalve ook zeker geen beginnersmotoren aangezien ze vaak 'bijten' en wat rottig willen starten.
    Eenmaal bekend dat starten ze met 1 tik op max performance.

    In het lijnbesturingsdeel staat een you-tube filmpje van een recente fora 1,5cc diesel motor.
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2009

Deel Deze Pagina