2 cilinder 60cc viertakt boxer

Deze startmotor komt uit een 80 cc scooter, maar als ik naar de bedrading kijk dan zie ik heel wat inwendige weerstand door te lange kabels en doorsnede.
Neem eens een lood accu met korte bedrading of de lipo vlak onder de starter monteren, alles zo kort mogelijk wat bedrading betreft.
En wat is de spanning onder belasting?
En kan de lipo de opgegeven C wel leveren, daar wordt nogal eens de hand mee gelicht.
Je moet niet vergeten dat een startmotor zo over de 100A knalt

groeten
Dick
 
Open deur, kabels altijd zo dik en kort mogelijk houden met juist aangeknepen ogen.
Daarna komt het CCA, ofwel de ('kortsluit')stroom die de betreffende stroombron (accu, lipo, whatever) kan leveren.
 
Deze startmotor komt uit een 80 cc scooter, maar als ik naar de bedrading kijk dan zie ik heel wat inwendige weerstand door te lange kabels en doorsnede.
Neem eens een lood accu met korte bedrading of de lipo vlak onder de starter monteren, alles zo kort mogelijk wat bedrading betreft.
En wat is de spanning onder belasting?
En kan de lipo de opgegeven C wel leveren, daar wordt nogal eens de hand mee gelicht.
Je moet niet vergeten dat een startmotor zo over de 100A knalt

groeten
Dick

Juist,
Dat is dus wat ik nu heb gedaan,kabels voor de helft ingekort en hij gooit m nu wat beter rond.
Ik zal eens iets maken om de de lipos zoals je zegt direct aan de starter te monteren om de kabels zo kort mogelijk te houden.

Die lipos trekken het wel denk ik,5300 mah is bij 20 C al over de 100 A ,dat moeten deze 50 tot 100 C toch wel kunnen leveren.
Maar hete lange kabels trekken teveel van die A's weg dus dat ga ik ff regelen.
 
..... Maar hete lange kabels trekken teveel van die A's weg dus dat ga ik ff regelen.
Je bedoeld het wel goed maar schrijft het verkeerd. Die lange kabels "trekken geen ampères weg". Die lange kabels vormen een (relatief) hoge weerstand waardoor er spanning over die kabels verloren gaat. Hoe meer stroom de motor vraagt des te meer spanning er over de kabels verloren gaat. Die kabels inkorten is dus een goed idee! Dikkere kabels gebruiken zal hetzelfde resultaat hebben maar als je die extra lengte niet nodig hebt waarom zou je ze dan dikker (dus ook zwaarder) maken?
Door dat spanningsverlies over de kabels komt er een lagere spanning bij de motor aan. Een lagere spanning bij de motor betekend dat er minder stroom door de motor gaat lopen. Hierdoor zal de motor langzamer draaien en het koppel zal lager zijn.
 
CCA gebruik je voor koude omstandigheden en CA bij normale temperaturen.
Eerste C staat voor Cold
Dus maximum stroom te leveren.
Ah is capaciteit van accu.
Kabels kunnen ongeveer 10A per mm2 aan.
De korter des te minder weerstand/spanning verlies.
Als het alleen voor starten is zou ik ouderwetse lood accu gebruiken.
 
Je kan het zelfs uitrekenen, wet van Ohm, en de formule om draadweerstand te berekenen..
Spanning is stroom maal weerstand..
De weerstand is de lengte in meters maal 0.0175 en dat gedeeld door de oppervlakte in vierkante mm.

Enjoy..
 
Back
Top