2 kanaals beginners vliegtuig ???

• Topicstarter Topicstarter RoHag
  • Startdatum Startdatum
R

RoHag

Guest
Hallo allemaal,

Zoals het onderwerp als zegt, bestaat dat :?: :?:

Heb meerdere draadjes gevolgt over het bouwen, man wat kunnen jullie bouwen zeg!!!!

Ik bouw voornamelijk boten (speed), en vindt het bouwen leuker dan er mee te varen, maar ze moeten het wel doen anders zijn ze niet compleet.

Heb dus alleen maar 2 kanaals zenders/ontvangers en om nu een 3 of meer kanaals te kopen om te kijken of vliegen wat voor me is vindt ik een beetje te duur.

Mijn vraag is nu zijn er bouwtekeningen voor 2 kanaals vliegtuigen, zo ja is dit wat of raden jullie mij dit af omdat dat niets is.

Mvg: Robert

misschien kan je dan alleen de besturing maken en 1 motortje los van alles standaart te laten draaien.
dan heb je geen 3 kanaals zender nodig alleen het landen is lastig :S. maar ik had (heb wel nog de romp en vleugel) een 2-kanaals vliegtuig. en het vliegt veel prettiger met een 3 kanaals dan met een 2 kanaals.
misschien wil je een plaatje van dat vliegtuig:
afb3231.jpg

persoonlijk zou ik het gewoon niet doen omdat het veel minder leuk is...

het is misschien nog wel lastiger vliegen en landen..

Hoi,

Je zou de ranger van Robbe kunnen proberen bij dit vliegtuig bestuur je hoogte en rightingroer en kan je door snel het richtingroer heen en weer te doen de motor aan en uit zetten doormiddel van een speciale motorschakelaar in het vliegtuig. Niet iedeaal maar het werkt wel.

Mark

dan kom je weer een beetje in het "half half" schemergebied vrees ik.

een 3 kanaals parkflyer zender of een simpele 4 kanaals zender is al te koop voor minimaal geld, beter zoiets kopen, dan kan je als je het leuk vind (gegarandeerd :wink: ) ook straks verder mee uit de voeten.

Een eenvoudige 4 kanaals zender zag ik pas ergens staan voor ik dacht 69 euro (alleen de zender) simpele ontvanger erbij en je hebt een 4 kanaals set. Niet alleen kan je dan makkelijk alle functies besturen maar de 4 kanaals zenders zitten (meestal) ook op de FM in plaats van de AM band en hebben ook een groter zendbereik

Mark

Met een 2 kanaals zender leren vliegen om het te proberen kan. Maar daar waar iedereen tot nu toe aan voorbij gaat is dat je dan met 2 sticks stuurt en dit later mocht je overgaan op een 4 kanaals zender, je misschien weer helemaal opnieuw alles moet aanleren, omdat dan de mogelijkheid bestaat dat de functies anders ingedeeld moeten worden op de zender.

als ik het goed begrijpt bouwt hij vele liever, en het vliegen is dan gewoon om te testen of het werkt.

misch anders 2de handsmaterieel kopen en lenen van een vriend die vliegt en kan hij ineens testen of deze macheert.

Ik heb een idee:
Wat als je nu een zwever maakt met een motor die bv na 60s uitslaat? Kan je even tot op een hoogte komen en dan lekker naar beneden glijden ;)

Of is dit een achterlijk idee?

Hoi,

Ik weet niet of zo'n motorschakelaar er kant en klaar is maar ik kan er in ieder geval zo een voor je maken ;) Na druk op knopje op bijv. buitenkant vliegtijd motor 60 sec aan en dan uit. Moet niet moeilijk zijn.

(microcontroller met flinke fet zoals BUZ11)

Mark

Voor 2 kanaals bou je het best een smijt zwevertje (HLG)

Voor elektrosch toch liever een 4 kanaals.
Jamara levert 4 kanaals zenders voor 60 euro.

Hoewel 2 kanaals elektrisch mogelijk, is het toch kiezen voor een grote kans op teleurstelling.

Harold zei:
Voor elektrosch toch liever een 4 kanaals.
Jamara levert 4 kanaals zenders voor 60 euro.

Maar dan heb je waarschijnlijk ook weer geen mix mogelijkheid.
Ale, ik weet eigenlijk niet waarom dat nodig is, maar ik lees toch dikwijls dat je dat nodig hebt. :)

Mixen is nodig voor: Delta's met flapperons, V-staarten, rolroeraansturing over meerdere servo's etc. voor simpelweg vliegen is het niet nodig en voor veruit de meeste modellen uberhaupt niet. Voor een simpel (beginners) modelvliegtuig heb je dus in het geheel geen mixers nodig!

Ah ok, dat weten we dan ook weer. Maar als je nu een devine bouwt zoals ik hier al eens op het forum heb zien voorbij komen, die kun je toch ook bouwen met v-staart? Dan heb je dus ook een mixer nodig?

Alleen als je behalve met rol/hoogte besturing ook gebruik wenst te maken van richtingsroerbesturing (wat meestal niet wordt gedaan. Worden beide roervlakken alleen gebruikt als hoogteroer (wat trouwens meestal gebeurt. Beide roervlakken worden dan mechanisch gekoppeld aan 1 servo, spaart een servo uit) dan is een mixer niet nodig.

Dat ding op de foto is van Ripmax :) Ik heb zelf ervaring met die 2 kanaals dingen en ze vliegen erg goed :) Ik heb zelf gezien dat iemand zonder vlieg ervaring (wel boot en auto) er meteen zelf mee kon vliegen incl. wegooien en al!! Het enigste nadeel is dus het niet kunnen uitbreiden / hergebruiken en je hebt echt windstil weer nodig. Ik heb zo'n Ripmax Fighterbird uitgebreid met 2 servo's op de V staart en dat vliegt erg leuk :) zit ook normale RC in ;)

Back