2 lipo paketten parallel

Ernst Grundmann zei:
Voor het parallel schakelen van LiPo's geldt hetzelfde als voor alle andere accu's. Zorg ervoor dat alle accu's (of cellen) dezelfe laadtoestand hebben, meestal 100% geladen. Zet daarna de zaak parallel en laad de hele zaak op dezelfde manier als je het ook ontlaad. Zet je dus enkele cellen parallel om zo een "grotere" accu te krijgen, laad ze dan ook parallel op! Alleen zo blijven de parallel geschakelde cellen het beste in balans.
Het zal je misschien gek in de oren klinken maar als je een aantal cellen wilt balanceren kan je ze het beste parallel schakelen en dan als één cel laden. Je hebt dan geen balancers nodig!

Hoi!
Was ff zoeken (3 avonden op verschilende forums en kreeg het gevoel dat ik wel erg ver achterliep) maar toch iets zinnigs gevonden over parallel gebruiken van Lipo Cellen.
Ik ben aan het onderzoeken hoe ik voor een 2 motorige edf (2x90mm) het beste een pakket kan laden. Ik heb een shulze isl 6-636+ /8A lader die 13 cellen aan kan. Ik wil graag2x 8s gaan vliegen dus laden in 16s1p of 8s2p .De lipobal kan 14 cellen tegelijk balanceren dus kom ik niet helemaal uit om de pakketten in serie te balanceren. Aanschaf nog te doen en voorkeur gaat uit naar 2s pakketten of 4s voor modulaire bouwstenen/koeling en vervanging van defekte cellen.
Nu weet ik dat in parrallel laden dan geen probleem hoeft te zijn, maar aangezien dit pakketje dan best wel duur kan worden wil ik toch zo goed mogelijk aan elkaar koppelen. Is het dan het beste dat ik de balanceerstekkers parrallel ga koppelen ipv de hoofdstroomkabels BIJ LADEN als op de afbeelding. En als ik ze ONTLAAD via parallel gekoppelde hoofdstroomkabels is het dan ook ideaal om de balanceerkabels parrallel geschakeld in mijn model te hebben? De stabieler de beter zeg maar.

mvg, Erik

Balanceerstekker ALTIJD (pewrmanent) parallel aangesloten laten en de accu liefst via balanceerstekker met een balancer laden.
Het steeds loskoppelen van 2 pakketten apart laden en weer parallel koppelen is een slecht idee.

TIP: Sluit de parallel geschakelde cellen met iets wat dikkere draad aan, want bij een klein onbalans (bv. een cel gaat eerder achteruit) van een van de cellen zal een hoger stroom door de balanceer kabels lopen tijdens het vliegen bv.

Dan is het dus nodig om de draden van de balanceerkabel te vervangen voor dikkere. Denk niet dat dit de bedoeling is. Het is dus ook niet de bedoeling dat de hoofdstroom door de balanceerkabels gaan lopen maar door de dikke hoofd kabels. Als er een spanningsverschil zou ontstaan dan praten we dus over enkele tienden Volts in het ungunstigste geval wat bij ca 55A stroom(kom daar niet graag boven ivm warmteontwikkeling en levensduur) dus een minimale vermogenstroom geeft door de balanceercabels. is dan vele malen minder als de 1C waarmee geladen wordt.

Ik zit er sterk over te twijfelen om dus 2x90mm of 4x70mm voor een b58 Hustler te gaan knutselen (4x55A geeft dan ook 4x750Wat en 4x1500gr stuwkracht) en wil dan 4x 4s1p paketten in de vleugel bouwen bij de gondels voor korte stroomkabels (en voor minimale massa in een lichte romp). Met balanceren dan kabes door de vleugels en bij laden een aparte kabelboom . denk ik nu de goede kant op?

grtz, Erik

anubis801 zei:
Balanceerstekker ALTIJD (pewrmanent) parallel aangesloten laten en de accu liefst via balanceerstekker met een balancer laden.
Het steeds loskoppelen van 2 pakketten apart laden en weer parallel koppelen is een slecht idee.
Helemaal juist. Een accu moet je eigenlijk atijd laden zoals hij gebruikt wordt. Dus twee cellen (of sets van cellen) parallel geschakeld gebruiken dus ook zo laden.

anubis801 zei:
TIP: Sluit de parallel geschakelde cellen met iets wat dikkere draad aan, want bij een klein onbalans (bv. een cel gaat eerder achteruit) van een van de cellen zal een hoger stroom door de balanceer kabels lopen tijdens het vliegen bv.
Dat is niet juist. Het is juist de truuk dat het balanceren pas gaat plaatsvinden als de cellen zo goed als vol zijn. De laadstroom van een cel die eerder vol is dan een andere zal door de balancer "om" de cel heen geleid worden. Omdat de accu al vrijwel vol is zal die laadstroom nog maar klein zijn dus zijn dikke draden [edit] voor de balanceer aansluitingen [/edit] echt niet nodig.
Als je twee cellen rechtstreeks parallel hebt geschakeld zullen die twee cellen NOOIT in onbalans ten opzichte van elkaar kunnen raken. Voor de lader en de balancer worden die twee cellen parallel als één grote cel gezien.
Als je twee lege accu's parallel gaat zetten om ze te gaan laden ja dan kan je wel wat vereffeningsstromen krijgen. Omdat de accu's al zo goed als leeg zijn zullen die stromen best wel meevallen. Toch is het het beste om dit soort dingen te voorkomen. Je zou perongeluk een keer een vrijwel volle en een lege parallel kunnen hangen. DAN zou het wel eens mis kunnen gaan. Een reden te meer om altijd accu's altijd zo te laden als dat je ze gebruikt. Enkel gebruiken dus ook enkel laden. Parallel gebruiken, parallel laden.

anubis801 zei:

Accu wordt altijd geladen langs de dikke kabels, langs de balancerstekker wordt enkel GEBALANCEERD, vandaar dat ze helemaal niet dik moeten zijn. (balanceerstromen zijn heel klein, of je moet al met een pakket zitten dat rijp is voor de vuilbak.)
Er zijn inderdaad "balancer-laders die laden via de balancerstekker, maar dat zijn eigenlijk niet meer dan een paar single-cel laders die in serie met mekaar staan, en ze hebben ook meestal geen instelmogelijkheden qua laadstroom.

RUFTER zei:
Accu wordt altijd geladen langs de dikke kabels, langs de balancerstekker wordt enkel GEBALANCEERD, ...

De dikke kabels gebruik ik echt niet als ik aan het laden ben. Ik laad met de balanceercabel.

Het is me nu duidelijk dat ik de paketten parrallel moet blijven laden,maar vraag me af of het noodzakelijk is voor de cellen als ik voor elke motor een apart pakket aansluit om die ook in het model parrallel aan moet sluiten als ik 70-80% van de capaciteit gebruik (gewichtsbesparing van 2 meter kabel). Ik snap wel dat er dan kans is in spanningsverschillen per pakket wat resulteert in verschillende toerentallen van de motoren wat ook niet wenselijk is, maar wil nu voornamelijk weten wat kan maar beter van niet is.

maar is het ook noodzakelijk als de hoofdkabels in het model parrallel zijn gekoppeld dat dan ook de balanceerkabels parrallel geschakeld moeten zijn? Of is tijdens het vliegen het al voldoende om alleen de hoofdstroomkabels parrallel te koppelen en bij het laden alleen de balanceerkabels parrallel. scheelt me een gigantisch soldeerwerk en een behoorlijk aantal connectors in het model. Ik neem dan ook aan dat de kabelboom van de balanceerstekkers aan de lader allemaal dezelfde lengte moeten hebben?

Nog bedankt voor de educatie!

Erik

vergat nog een vraag:

Ik wil dus meermotorig vliegen en daarom voor elke motor een apart pakket en indien nodig ook parrallel aan elkaar. Als dat gebeurt dan lijkt het me dan overbodig om 2.5mm^2 kabels te gebruiken en is een 1.5mm of dunner dan al voldoende?

Als ik alleen de balanceerkabels parrallel verbind en niet de hoofdstroomkabels (scheelt dus 2 meter 2.5mm kabel en 4x2paar 4mm goudkontakten want elk pakket voedt 1 motor) dan ben ik er toch ook?

Als ik een motor zou hebben met een parrallel pakket dan gaan de hoofdstroomkabels dus ook parrallel maar in mijn geval met meermotorig dus niet?

Graag ff gummen indien ik niet helemaal bij ben :?

Erik v. Schaik zei:
En als ik ze ONTLAAD via parallel gekoppelde hoofdstroomkabels is het dan ook ideaal om de balanceerkabels parrallel geschakeld in mijn model te hebben? De stabieler de beter zeg maar.

oeps, een beetje moeilijk te vatten wat je nu eigenlijk van plan bent Erik, maar even terugkomend op bovenstaand schema wat je eerder liet zien: Als je een pakket zoals in dit schema gebruikt om te laden en ook mee te vliegen, dan lijkt mij het een goed idee om de balanceerdraden vast verbonden te laten tussen de cellen (waarom loskoppelen, kost weer een aantal contacten waar we niet op zitten te wachten).
Want tijdens ontladen kunnen er ook verschillen ontstaan tussen de cellen en als ze dus parallel blijven zullen steeds 2 cellen elkaar in balans proberen te houden, dus minder kans dat een cel tijdens ontladen onder de kritische spanning komt en defect raakt :wink:
Het is dan tijdens ontladen (vliegen) best mogelijk dat er tamelijk grote stromen tussen de cellen (en dus door de balanceerdraden) gaan lopen), dunne balanceerdraadjes kunnen dan de geest geven. Ik kan mij dus wel vinden in de TIP van anubis801 (hoe kom je aan de naam anubis? doet me denken aan een TV chassis waar ik aan gewerkt heb :wink: )

Ernst Grundmann zei:
Dat is niet juist. Het is juist de truuk dat het balanceren pas gaat plaatsvinden als de cellen zo goed als vol zijn. De laadstroom van een cel die eerder vol is dan een andere zal door de balancer "om" de cel heen geleid worden. Omdat de accu al vrijwel vol is zal die laadstroom nog maar klein zijn dus zijn dikke draden echt niet nodig.

Zonder de autoriteit van Ernst op dit gebied in twijfel te willen trekken (groot respect voor je vakkennis op dit gebied) wil ik toch voorzichtig een nuance aanbrengen: is dit niet afhankelijk van het merk en type lader? Ik heb zelf een TP1010 met een 210 balancer. Zonder de dikke laadkabel laadt die echt niet hoor. Bovendien begint de balancer direct te balanceren als ik de balanceerkabeltjes aangesloten heb en er een afwijking is tussen de spanning in de cellen. Volgens de beschrijving van de balancer is het enige wat de balancer doet de cel met de hoogste spanning ontladen tot deze nagenoeg gelijk is met de andere cellen. De laadstroom naar de packs loopt alleen maar via de dikke laadkabel.

Misschien heb ik iets gemist of kan ik nog iets leren?

HeliEdje,

Je hebt helemaal gelijk, het hangt af van het type (soort) balancer. Wat ik eerder beschreven heb is veruit de meest voorkomende manier van balanceren. Het werkt prima en is goedkoop, vandaar.
Natuurlijk zijn er ook duurdere en meer geavanceerde balancers. Deze beginnen direct bij het aansluiten al met het balanceren. Ook dit systeem werkt goed en om eerlijk te zijn is het zelfs iets beter voor de accu. Maar ook hier geldt dat de balanceer stromen die er gaan lopen maar erg gering zijn.
Zouden er wel hele grote stromen moeten gaan lopen dan is er iets aan de hand. Dan is er of een defecte cel in het spel of er is een volle en een lege cel parallel gezet. Als alles dan naar behoren werkt zou de lader/balancer er direct mee moeten stoppen en een fout melding geven. Er is iets extreems aan de hand en dat valt buiten het "normale" werkgebied van de balancer.
Ikzelf heb ook een balancer die direct begint wanneer de accu aangesloten wordt. De lader wordt ook via die balancer aangesloten en de hele zaak begint pas te laden als de cellen in balans zijn. Tijdens het laden houdt de balancer de spanning per cel in de gaten (via de dunne draadjes) en als er onbalans dreigt grijpt de balancer direct in. Zo blijven de balanceer stromen binnen de perken en zullen er nooit hoge stromen door de dunne draadjes lopen. De laadstroom loopt dan ook via de dikke draden en het enige wat de balancer er mee doet is aan of uitschakelen.

Frank,

Ik ben van plan om meermotorig te gaan vliegen en dan is het nodig om ff meer in te verdiepen. Omdat een enkele fan onder de 120mm net wel/niet (afhankelijk van veld) genoeg stuwkracht levert om zonder bunghee los te komen ben ik op zoek naar meer thrust. Ik heb interesse in de b58 Hustler (delta) welke het mogelijk maakt om de cellen in de vleugel te plaatsen door een dikker profiel wat de massa uit de romp wegneemt. Hierdoor kunnen de hoofdstroomkabes naar de gondels dus flink ingekort worden. Doordat er dan 4 akkuluiken in de vleugel bevinden is het eventjes uitzoeken hoe alles stabiel kan blijven. Voor 4 minifans (4s4p) kom ik dan uit op 6kg stuwkracht bij 3kW.

Als dit niet handig is dan is 2x90mm (8s2p)een andere oplossing voor meer stuwkracht in een model maar dan komt de B58 te vervallen.Ik zou de Boulton p120 ook wel graag op mijn lijstje willen heben (is een eenmotorig toestel maar ivm neuspoot zou een 2 fans en dito luchtkanalen ook een optie zijn.

Iedere motor dus zijn eigen pakket en dus niet 1 blok in de romp. Als ik een eenmotorig model zou kiezen dan zou ik wel de balanceerstekkers verwijderen en met elkaar solderen en in de romp plaatsen maar dat is dus niet het geval. Als ik voor de hoofdstroomkabels een parallelkabel en voor de balanceerstekkers nog een in de vleugel moet leggen met conectoren dan gaat er best wel wat werk in zitten.

Daarom dit onderzoekje.

b58

Boulton

Net wat ik zocht.. deze topic.

Maar wat als je 2 identieke 3S1P lipo's parrallel gaat zetten.
Eerst de balanceer aansluitingen een tijdje (10min ?) parrallel aansluiten
en dan de hoofdkabels ? (en dit dan voor altijd zo houden).

mvg, Z

Z900 zei:
Wat heeft dat voor nut? Nee je moet er EERST voor zorgen dat de spanning van die twee accu's zo veel mogelijk aan elkaar gelijk zijn. Het makkelijkste gaat dat door de accu's met dezelfde lader helemaal op te laden. Dan zet je de zaak gewoon parallel. Mocht je de zaak toch niet 100% vertrouwen dan zou je de accu's eerst via een weerstand van 1 á 2 Ohm parallel kunnen zetten. Als er dan toch een vereffeningsstroom zou gaan lopen dan wordt die door die weerstand binnen de perken gehouden. Als er geen spanning meer over de weerstand staat loopt er geen stroom meer en kan je de weerstand vervangen door een draad en staan de cellen 100% parallel.

Ernst Grundmann zei:
Z900 zei:
Wat heeft dat voor nut? Nee je moet er EERST voor zorgen dat de spanning van die twee accu's zo veel mogelijk aan elkaar gelijk zijn.

Hallo Ernst,

Om met het 2de te beginnen, ja hier was ik vanuit gegaan (of course)

Dan het eerste:

Wat het voor nut heeft?
Ik dacht er aan alle cellen als eerste apart parrallel aan te sluiten.
Minder voltage (1S ipv 3S) -> "betere"/"rustigere" vereffenings methode (mochten er nog enkele millivolts verschil zijn)

mvg, Z

Z,

Door de accu's eerst via de balanceer aansluiting parallel te zetten zal er echt geen kleinere stroom gaan lopen. Als er een te groot spanningsverschil tussen de twee accu is zal er een stroom gaan lopen die zo groot is als de draden toestaan. Ook via de balanceer aansluiting zou er dan wel 10A of meer kunnen gaan lopen. Het resultaat is dat dan de draden en de connectortjes nogal heet worden en zelfs beschadigd raken.
Als er enkele millivolts verschil is tussen de twee cellen dan zal er absoluut geen grote stroom gaan lopen. Zeker niet als de cellen bijna leeg zijn. Echt hoge stromen gaan pas lopen als je een volle en een lege cel parallel zet.
Ik raad meestal aan om volledig geladen cellen parallel te zetten omdat bij volledig geladen cellen de verschillen tussen de cellen het kleinst zijn. Omdat je nooit precies weet hoever de cellen ontladen zijn weet je ook niet hoe groot het spanningsverschil tussen de cellen is. Daarom kan het wat minder goed zijn om de cellen dan parallel te zetten.
Toch moet je dat ook niet te dramaties maken want dan nog zullen de vereffenings stromen best meevallen en het zal maar kort duren. Zoals gezegd als je een volle en een lege cel parallel zet DAN kan je een probleem krijgen.

Back