Ernst Grundmann zei:Voor het parallel schakelen van LiPo's geldt hetzelfde als voor alle andere accu's. Zorg ervoor dat alle accu's (of cellen) dezelfe laadtoestand hebben, meestal 100% geladen. Zet daarna de zaak parallel en laad de hele zaak op dezelfde manier als je het ook ontlaad. Zet je dus enkele cellen parallel om zo een "grotere" accu te krijgen, laad ze dan ook parallel op! Alleen zo blijven de parallel geschakelde cellen het beste in balans.
Het zal je misschien gek in de oren klinken maar als je een aantal cellen wilt balanceren kan je ze het beste parallel schakelen en dan als één cel laden. Je hebt dan geen balancers nodig!
Hoi!
Was ff zoeken (3 avonden op verschilende forums en kreeg het gevoel dat ik wel erg ver achterliep) maar toch iets zinnigs gevonden over parallel gebruiken van Lipo Cellen.
Ik ben aan het onderzoeken hoe ik voor een 2 motorige edf (2x90mm) het beste een pakket kan laden. Ik heb een shulze isl 6-636+ /8A lader die 13 cellen aan kan. Ik wil graag2x 8s gaan vliegen dus laden in 16s1p of 8s2p .De lipobal kan 14 cellen tegelijk balanceren dus kom ik niet helemaal uit om de pakketten in serie te balanceren. Aanschaf nog te doen en voorkeur gaat uit naar 2s pakketten of 4s voor modulaire bouwstenen/koeling en vervanging van defekte cellen.
Nu weet ik dat in parrallel laden dan geen probleem hoeft te zijn, maar aangezien dit pakketje dan best wel duur kan worden wil ik toch zo goed mogelijk aan elkaar koppelen. Is het dan het beste dat ik de balanceerstekkers parrallel ga koppelen ipv de hoofdstroomkabels BIJ LADEN als op de afbeelding. En als ik ze ONTLAAD via parallel gekoppelde hoofdstroomkabels is het dan ook ideaal om de balanceerkabels parrallel geschakeld in mijn model te hebben? De stabieler de beter zeg maar.
mvg, Erik