2 lipo's 6S parallel opladen zinloos?

Ik heb 2 6S lipo's 20C van 5000mAh, die ik in parallel gebruik op mijn vlieger
Ik heb het bekende paralell charing board van Hobbyking
SXMusRS.jpg

Ik heb een Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer
Spec.
Input Voltage: 11~17v
Circuit power: Max Charge: 50W / Max Discharge: 5W

ZjjWOrP.jpg

Ik heb gelezen dat het best is om de lipo's te laden zoals je zo gebruikt, dus parallel in mijn geval. Ik heb al enkele threads gelezen op MbF (oa deze: parallel-lipos ), maar toch geraak ik er nog niet uit.

Heb ik voordeel met het opladen in parallel met deze oplader? Of duurt het qua tijd evenlang om ze beide tegelijk op te laden, dan de 2 apart met die charger?
Kan iemand me op weg zetten met de berekeningen qua laadtijd, en waar mijn bottleneck zit?

Volgende vraag: is het beter om dan nog een extra 50W charger te kopen, dat ik dus 2 chargers heb voor de 2 lipo's, of koop ik beter dan deze nieuwe 150W oplader, en laat de 50W charger in de kast liggen?
http://hobbyking.com/hobbyking/stor...8_150W_7A_Balancer_Charger_EU_warehouse_.html

Laatst bewerkt door een moderator:
Lucas,

Als je één pakket laadt met 1C dan vraagt dat:
22 V (spanning van het pakket) keer 5 A ( is 1C laadstroom) = 110 VA oftewel 110 W. Dat is nog gerekend zonder verliezen. Als je beide pakketten tegelijk wilt laden dan verdubbelt dat nog tot 220W.
Je hebt dus een (veel) zwaardere lader nodig. Vooral als je bedenkt dat jouw pakketten vast met meer dan 1C geladen mogen worden (en dan sneller vol zijn). Stel dat je 2 pakketen met 3C wilt laden dan vraagt dat 3 x 220W. Dan praten we over een serieuse lader (en voeding).

Jouw vlieger zal ook geen kleintje zijn neem ik aan als je met 6S 5000 mA en dan 2P (2e pakket parallel). Dat zijn flinke vermogens.

groet,

Erik

Als je één pakket laadt met 1C dan vraagt dat:
22 V (spanning van het pakket) keer 5 A ( is 1C laadstroom) = 110 VA

Zelfs nog een tikkie meer. De spanning van een vol 6S pakket is 25,4 V (4,235 V per cel). De lader met max. 50W output kan dus maar krap 2 A leveren.

Groet,

Ad Bakker

... Heb ik voordeel met het opladen in parallel ...
Of je ze in serie schakelt of parallel maakt voor het benodigd laadvermogen niets uit. Vermogen = spanning × stroom. Als je van parallel naar serie gaat, halveert spanning en verdubbelt laadstroom, vermogen is hetzelfde gebleven. Netto verandert er niets.

Bedankt jongens ik ben weer volledig mee! Ik zal opteren voor zoiets
Turnigy MEGA 400Wx2 Battery Charger/Discharger (800W)
Ik hou me altijd aanbevolen voor suggesties van goeie opladers + voeding van bij HobbyKing.

Hou er rekening mee dat je voor deze lader een laagspanningsvoeding nodig hebt die minstens hetzelfde vermogen kan leveren.

Hoe lager de C waarde voor ontladen, hoe langer de levensduur van je lipo's. Je paketten zijn misschien bestand tegen 2 of 3C laden, bij 1C laden (duurt ietsje langer dan een uur) gaan ze langer mee.

Hoe lager de C waarde voor ontladen, hoe langer de levensduur van je lipo's. ...
Ik vermoed dat je daar laden i.p.v. ontladen had willen typen Hans.

Hou er rekening mee dat je voor deze lader een laagspanningsvoeding nodig hebt die minstens hetzelfde vermogen kan leveren. ...
Bij veel laders loopt de leverbare maximale laadstroom (in ampère, A), verder terug naarmate je meer cellen (in serie) gaat laden. Dat vermelden de winkels/fabrikanten doorgaans niet. Vermogen, (in watt, W), is dan de beperkende factor.
E.e.a. is duidelijk zichtbaar met deze handige tools bij keuze van nieuwe lader en geschikte voeding:
www.scriptasylum.com
-> RC calculations
full

-> electrical menu
-> Lithium battery chargers
en
-> Charger calculator
Zeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?

Ik vermoed dat je daar laden i.p.v. ontladen had willen typen Hans.

Bij veel laders loopt de leverbare maximale laadstroom (in ampère, A), verder terug naarmate je meer cellen (in serie) gaat laden. Dat vermelden de winkels/fabrikanten doorgaans niet. Vermogen, (in watt, W), is dan de beperkende factor.
E.e.a. is duidelijk zichtbaar met deze handige tools bij keuze van nieuwe lader en geschikte voeding:
www.scriptasylum.com
-> RC calculations
full

-> electrical menu
-> Lithium battery chargers
en
-> Charger calculator
Zeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?

Uiteraard laden ipv ontladen, hoewel voor ontladen hetzelfde geldt (maar daarover ging het niet.)

Aangezien vermogen = spanning x stroom, is het logisch dat de max. laadstroom daalt als je meer cellen in serie hebt (grotere spanning).

Bijv. een 25 W lader kan een 3S lipo (12,75 V) met ietsje minder dan max. 2A laden (1C laden ingeval van een 2000 mAh pack). Een 2S lipo (8,5 V) kan max. iets minder dan 3A krijgen (1,5C laden in geval van een pack met dezelfde capaciteit, 2000 mAh).
Twee 2S 2000 mAh packs in serie krijgen beide max. 1,5 A laadstroom (0,75 C), twee van die packs in parallel krijgen elk ook max. 1,5 A.

Ik vraag me af waar ik een goedkope voeding kan vinden. Hobbyking heeft een mooie 1050W, maar die weegt 3kg dus dat is zeer duur om te verzenden.

Back