2 lipos tegelijk laden

Beste mede forum gebruikers,

Ik heb gehoord ( en misschien is het ook wel al ergens beschreven ) dat men 2 lipos tegelijk kan laden en balanceren op 1 uitgang van je lader.
voorbeeld : 2 lipo's van bv 3 cellen op een balance board van 6 cellen aansluiten met een verloop, de lader ziet de 2 lipo's dan als een 6 cellen lipo ?? kan dat kloppen of is dat een broodje aap verhaal ? En ls het waar is hoe werkt de procedure dan van het laden ?? hetzelfde als 1 6 cellen lipo ?

Joland

jep 2 dezelfde lipo's pakken een plus en min met elkaar verbinden overige plus en min in de lader en bij de balancer kabel een y-stekker eraan zetten en ook in de lader en laden maar

Mogelijk is dat.

Maar dan moeten de lipo,s precies gelijk zijn .
Bijde even oud.
Bijde hetzelfde aantal ladingen gehat.
Altijd samen gebruikt worden als een 6S lipo of een 3S2P .

Anders heeft het geen zin , de balancer gaat verschillen altijd proberen gelijkte trekken .
Is het verschil te hoog kan het uren of dagen gaan duren .:rolling:

Mvg Johan

Dank voor jullie reactie,
Het zijn dus lipo's die ik NIET tegelijk in me toestel heb, het zijn wel 4 dezelfde lipo's ( nieuw ) Maar gebruik er telkens maar 1 tegelijk. Natuurlijk heb ik tijd genoeg om ze per stuk te laden, maar de vraag was gewoon of het wel mogelijk was. Dus als ik het goed begrijp is het voor mij niet verstandig om ze te koppelen om te laden, daar ik ze niet tegelijk ontlaad ( leegvlieg )?

Nee , dan moet je het niet doen.

En zeker niet zoals twin star hier schrijft , daar kunnen hoge stromen gaan lopen over de kabels als je een bijna lege met een bijna volle verbind . :confused:

Betere optie is het dan meerdere goedkope ladertjes te kopen van HK .

Zo kan je dan wel sneller meerdere lipo,s laden.

Of de Hyperon G3 lipo,s nemen , die kan je met 5C laden .

Ik heb voor mijn Felix 80 2stuks van 2S450 en kan de hele dag door vliegen.;)

Mvg Johan

En zeker niet zoals twin star hier schrijft , daar kunnen hoge stromen gaan lopen over de kabels als je een bijna lege met een bijna volle verbind . :confused:

Johan, Ik ben het eens met je verhaal dat je niet verschillende packs in serie moet laden, maar ik ben toch erg benieuwd naar jouw gedachte achter deze bewering? Dat gaat echt niet gebeuren. Als je ze parallel gaat schakelen dan ben ik het met je eens.

Nee, je kunt hier niet spreken van parallel of in serie (zoals dat wel kan bij het koppelen van 2 pakketten).

Voorbeeld:
2 3S pakketten 1000 mAh kun je in serie koppelen. Je krijgt dan 1 6S 1000 mAh pakket.
Als je ze parallel koppelt, krijg je 1 3S 2000 mAh pakket.

Als je 2 lipo-pakketten koppelt om ze tegelijk te laden sluit je de hoofddraden in serie aan. Je lader ziet dus 2x 3S 1000 mAh als één enkel 6S 1000 mAh pakket.
De balancer-kabel moet een zgn. Y-kabel zijn. Met de 2x 3S pakketten uit bovenstaand vorbeeld krijg je dan 1 6S aansluiting die op de balancer wordt aangesloten. de 7 draden uit die 6S stekker gaan als volgt naan de 2 pakketten: draad 1 t/m 4 naar pakket A, draad 4 t/m 6 naar pakket B.

Let op: draad 4 wordt dus 2x gebruikt!!! Dat is geen type-fout.

Ook als die Y-kabel goed is aangesloten moet je goed opletten hoe je de pakketten aankoppelt. Als je pakket A en B verwisselt zonder hoofddraden mee te wisselen loop je een goede kans je pakket(ten) te mollen, je lader te mollen, een fikse rookwolk te maken, vuurwerk te zien.
Mogelijk zelfs alle vier ...

N.B.
Groen zijn de aansluitkabels.

Gr. Dirk.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Een Y kabel betekent voor mij dat 2 kabels van bv. 4 draden aan elkaar gekoppelt worden zodat er 1 kabel met 4 draden overblijft.

Wat op de tekening staat is voor mij een adapter kabel waar 2x 3S balancer kabels samen gevoegt worden tot een 6S balancerkabel .

Mvg Johan

Zoals ik het bericht las wordt die Y kabel gebruikt om inderdaad er een 6S balancer kabel van te maken.

Volgens mij gaat het ook niet werken een 3S balancer 6 cellen te laten balanceren.

Wat op de tekening staat is voor mij een adapter kabel waar 2x 3S balancer kabels samen gevoegt worden tot een 6S balancerkabel .
Ja, daarover ging de initiële vraag toch ook?! Specifiek die situatie werd als voorbeeld genoemd. Het lijkt me handig om daarbij te blijven, en niet iets anders erbij halen.

Een Y kabel betekent voor mij dat 2 kabels van bv. 4 draden aan elkaar gekoppelt worden zodat er 1 kabel met 4 draden overblijft.
De initiële vraag ging over het gelijktijdig laden en balanceren van twee lipo-pakketten. Een balanceerkabel daarvoor kan maar op één manier. En die heb ik getekend.

De kabel die jij beschrijft (teminste zo begrijp ik het) balanceert 2 cellen tegelijk, nl. A1 en B1, A2 en B2, A3 en B3. In theorie kan dat. Maar als er bij aansluiten spanning-/ladingsverschillen zijn tussen A1-B1, A2-B2, A3-B3 dan gaan die zich vereffenen via de balanceerkabel. Daar kunnen hele grote stromen gaan lopen. Ik hoop dat dan de aalen maar de draden van de balanceerkabel doorbranden, maar erger sluit ik niet uit ...

Gr. Dirk.

Ik lees de technische uitleg met veel plezier; Lipos zijn toch een verhaal apart als je noet goed weet wat je doet. Dus goed om te lezen.

Maar ik pleit toch gewoon voor de veilige opzet, en begrijp eigenlijk niet goed wat daar mis mee is. Dat zouden we hier toch eigenlijk moeten promoten? er is toch redelijke risico op brand bij experimenteren met Lipos (alleen de antwoorden hier geven al aan dat het niet eenvoudig en eenduidig is) Zelf als je alles goed doet, maar dan die ene keer gaat het toch mis....

Zoals door 'plotterwelt' al gezegd, je koopt voor nog geen 2 tientjes! een goede lader bij HK. Uitgaande dat je er 2 jaar of zo toch wel mee doet (ik dus veel langer), is dat nog geen 1 euro per maand. Lijkt me geen geld als je persee 2 tegelijk wilt laden; een brandverzekering is duurder.

mijn persoonlijke mening hierover....

Daar heb je ook volkomen gelijk in. Het was mij ook niet te doen om perse 2 lipo's tegelijkertijd te laden, want op het veld heb je genoeg tijd om te vliegen met een lipo en de ander te laden. Het was me meer om te doen OF het wel kon.

Joland

Ik lees de technische uitleg met veel plezier; Lipos zijn toch een verhaal apart als je noet goed weet wat je doet. Dus goed om te lezen.

Maar ik pleit toch gewoon voor de veilige opzet, en begrijp eigenlijk niet goed wat daar mis mee is. Dat zouden we hier toch eigenlijk moeten promoten? er is toch redelijke risico op brand bij experimenteren met Lipos (alleen de antwoorden hier geven al aan dat het niet eenvoudig en eenduidig is) Zelf als je alles goed doet, maar dan die ene keer gaat het toch mis....

Zoals door 'plotterwelt' al gezegd, je koopt voor nog geen 2 tientjes! een goede lader bij HK. Uitgaande dat je er 2 jaar of zo toch wel mee doet (ik dus veel langer), is dat nog geen 1 euro per maand. Lijkt me geen geld als je persee 2 tegelijk wilt laden; een brandverzekering is duurder.

mijn persoonlijke mening hierover....

Je hebt speciale verloop boardjes te koop die van bv 2x3s naar 1x6s gaat.
Dit is voor de balance kabel Vergeet ook niet om de accu stekker even een seriele verloop verbinding te maken!

Mits de accus (zelfde merk, type,Capaciteit, staat van ontlading) in dezelfde staat zijn, werkt dit prima....

dit balance kabeltje kun je makkelijk zelf maken
ik heb er ook één zelf gemaakt
ik heb twee lipo pakketjes van 3s 1350 mah
en het werkt perfect al zijn ze verschillend leeg gevlogen
en nog binnen het uur zijn ze allebei vol op 98%
beter kan het niet
en voor een paar euro
ben je klaar

Kijk naar de posts van Plotterwelt (serie laden niet handig) en xyz (parallel laden kan wel)

In serie laden alleen doen als je 2x3s in je vliegtuig als het ware een 6S gebruikt. anders niet doen.

Back