Ik heb een 1300mAh batterij die een beetje kapot is. Twee cellen hebben ECHT eens in de 2 maanden wat extra peut nodig want anders lopen ze leeg. (ik doe het meestal vaker). (heb hem niet meer gebruikt since het incident).
Dan is duidelijk te merken dat de lader dus welliswaar met 5A kan laden, maar slechts met VEEL minder kan ontladen/balancen.
Het balanceren van accus lijkt "vroeger" (die tijd heb ik niet meegemaakt) met aparte balancers te gebeuren. Die kunnen een kleine ontlaadstroom laten lopen zodat er geen cellen boven de 4.2 komen. Bij de in de IMAX B8 ingebouwde balancer is die ontlaadstroom dus 4.0V / 20 ohm = 200 mA.
Ga je in serie laden en zijn de spanningen aan het begin niet gelijk, dan moet je lader dus "dimmen" zodra het verschil in opgenomen stroom groter wordt dan 200mA. Normaal als je 3 cellen met 3A aan het laden bent, zal de eerste de 4.2V bereiken, en dan maar 2.9A nodig hebben, terwijl de andere nog 3.0 mogen krijgen.
Gaat het CV gedeelte dan spelen, zal het misschien 1.9 en 2.0A zijn. Dan kan dus nog steeds op volle kracht geladen worden.
Maar zit je met echt verschillend geladen cellen, dan zit je al gauw dat er gewoon cellen zijn die niks meer opnemen, dus alles moet gebypassed worden via de balancer. De totaalstroom mag dan dus niet meer dan 200mA bedragen.
Ga je parallel laden, dan loop je een te groot risico op VEEL te grote laadstromen vanuit de vollere batterij naar de legere batterij.
Dan is duidelijk te merken dat de lader dus welliswaar met 5A kan laden, maar slechts met VEEL minder kan ontladen/balancen.
Het balanceren van accus lijkt "vroeger" (die tijd heb ik niet meegemaakt) met aparte balancers te gebeuren. Die kunnen een kleine ontlaadstroom laten lopen zodat er geen cellen boven de 4.2 komen. Bij de in de IMAX B8 ingebouwde balancer is die ontlaadstroom dus 4.0V / 20 ohm = 200 mA.
Ga je in serie laden en zijn de spanningen aan het begin niet gelijk, dan moet je lader dus "dimmen" zodra het verschil in opgenomen stroom groter wordt dan 200mA. Normaal als je 3 cellen met 3A aan het laden bent, zal de eerste de 4.2V bereiken, en dan maar 2.9A nodig hebben, terwijl de andere nog 3.0 mogen krijgen.
Gaat het CV gedeelte dan spelen, zal het misschien 1.9 en 2.0A zijn. Dan kan dus nog steeds op volle kracht geladen worden.
Maar zit je met echt verschillend geladen cellen, dan zit je al gauw dat er gewoon cellen zijn die niks meer opnemen, dus alles moet gebypassed worden via de balancer. De totaalstroom mag dan dus niet meer dan 200mA bedragen.
Ga je parallel laden, dan loop je een te groot risico op VEEL te grote laadstromen vanuit de vollere batterij naar de legere batterij.