2 Lipos tegelijk laden

Hallo,

Ik heb hier 2 lipo batterijen liggen en die wil ik door middel van een duo charger opladen. Het zijn 2 5800 mAh accu's.

Bij 1 accu moet ik de lader op 5,8A en 7,4 volt zetten.

Moet ik bij 2 accus de lader ook op 5,8A gebruiken? En dan op 14,8 volt neem ik aan.

GR GR
Runalf

hangt er vanaf of je parallel of in serie wil laden.
Ik raad je parallel aan, dan moet je de + aan de + en de - aan de - doen, hetzelfde geld voor de(eventuele) balance connector.
Als je parallel laadt blijft de spanning(Volts) gelijk en wordt het aantal mAh meer.
Je moet dan dus op 7.4V en 11.6A laden.

In serie laden werkt anders, dit ga ik niet uitleggen omdat het lastiger is aan te sluiten en te balanceren.

14.8volt alleen als ze in serie aangesloten worden op de lader. Dan blijft het 5800mah.

parallel zou het 7.4volt bij 11600mah zijn.

Maar ik denk dat het 2x 7.4v en 5,8 ampere moet zijn.
Het zou handig zijn als je even het type en merk van de lader noemt.

Edit: kijk daar heb je hetzelfde antwoord in verschillende bewoordingen.

Als je een duo charger hebt met 2 apparte laders laad je iedere accu als 1 accu.

Ik gebruik deze lader:

700209_450.jpg

Processor gestuurde automatische snellader, welke diverse soorten accu's kan laden, zowel NiCad/NiMh als Lipo/Life/LiOn en loodaccu's De lader kan ingesteld worden tot max 7A laadstroom, waar dit voor de meeste laders in deze prijsklasse maar 5A is, waardoor hij dus 30% sneller is bij een 2 cellen lipo accu. De 80W voeding zorgt ervoor dat je accu's met meer dan twee cellen ook met een hogere stroom kunt laden (max 7, met een 50W lader is dat max 5.95A). Met deze 80W lader laad je een 3 cellen probleemloos met 6.4A (met een 50W lader is dat 3.9A max), en een 4 cellen kun je nog steeds met gemiddeld 5A laden (met een 50W lader is dat maar 2.9A) De Karate B6-80 heeft ook een 12V ingang, waarmee hij met een 12V auto accu gebruikt kan worden. Deze lader een ingebouwde ventilator Geschikt voor NiCad en NiMh (1-15 cellen), LiPo, LiFe, LiOn (1-6 cellen) en lood accu's (2-20V) De balancer heeft XH aansluitingen voor 2 t/m 6 cellen Deze lader wordt geleverd met een hele range aan aansluitpluggen voor het aansluiten op een accu, o.a. een High Amp T-stekker (Deanstekker), 2 types ontvanger accu stekkers en een gloeiplug stekker en krokodillenklemmen. Ook het netsnoer is inbegrepen. Alleen een laadsnoer met een Tamiya type stekker, zoals standaard aan veel packs zit, zit er niet bij. (zie daarvoor PKL205) Voor gebruik met Traxxas stekkers moet je er een Traxxas adapter bij bestellen (PKL225)
Processor gestuurde automatische snellader, welke diverse soorten accu's kan laden, zowel NiCad/NiMh als Lipo/Life/LiOn en loodaccu's
De lader kan ingesteld worden tot max 7A laadstroom, waar dit voor de meeste laders in deze prijsklasse maar 5A is, waardoor hij dus 30% sneller is bij een 2 cellen lipo accu.
De 80W voeding zorgt ervoor dat je accu's met meer dan twee cellen ook met een hogere stroom kunt laden (max 7, met een 50W lader is dat max 5.95A). Met deze 80W lader laad je een 3 cellen probleemloos met 6.4A (met een 50W lader is dat 3.9A max), en een 4 cellen kun je nog steeds met gemiddeld 5A laden (met een 50W lader is dat maar 2.9A)
De Karate B6-80 heeft ook een 12V ingang, waarmee hij met een 12V auto accu gebruikt kan worden.
Deze lader een ingebouwde ventilator
Geschikt voor NiCad en NiMh (1-15 cellen), LiPo, LiFe, LiOn (1-6 cellen) en lood accu's (2-20V)
De balancer heeft XH aansluitingen voor 2 t/m 6 cellen
Deze lader wordt geleverd met een hele range aan aansluitpluggen voor het aansluiten op een accu, o.a. een High Amp T-stekker (Deanstekker), 2 types ontvanger accu stekkers en een gloeiplug stekker en krokodillenklemmen. Ook het netsnoer is inbegrepen.
Alleen een laadsnoer met een Tamiya type stekker, zoals standaard aan veel packs zit, zit er niet bij. (zie daarvoor PKL205)
Voor gebruik met Traxxas stekkers moet je er een Traxxas adapter bij bestellen (PKL225)

En deze om duo te laden:

2917-dual-battery-charging.jpg

LAAD TWEE 2 CELLS LIPO PACKS TEGELIJKERTIJD MET 1 LADER
Als je in je auto een 4 cellen lipo accu gebruikt die uit twee 2 cellen packs bestaat, kun je deze met behulp van dit Dual 2S Charge board tegelijkertijd laden. Zowel de laadkabel als de 4 cellen poort van de lader wordt op het dual 2S charge board aangesloten, en beide accu's worden op de twee laaduitgangen en balancer poorts van het dual 2S charge board aangesloten. De lader moet dan op 4 cellen ingesteld worden, en het pack wordt als 4 cellen lipo accu geladen, waarbij alle 4 de cellen apart gebalanceerd worden. Nu kun je dus met 1 lader twee accu's tegelijkertijd laden. De twee 2 cellen lipo accu's moeten wel gelijk aan elkaar zijn, en ook als één 4 cellen lipo gebruikt worden. Je kunt dit niet gebruiken voor twee verschillende packs of packs die niet een vrijwel gelijke ontlaadstatus hebben.

... Ik heb hier 2 lipo batterijen liggen en die wil ik door middel van een duo charger opladen. Het zijn 2 5800 mAh accu's. Bij 1 accu moet ik de lader op 5,8A en 7,4 volt zetten. ...
Twee 2s packs dus? Om die te laden met 5,8A is een vermogen nodig van 2×5,8A×2×4,2V = 100watt+10% verlies = 110watt. Je lader is 80watt, niet genoeg om de gewenste laadstroom te halen, die zal iets van 80/110×5,8 = 4,7A worden.

Daar staat het toch: als 4S instellen (14.8v), De laadspanning zal 16.8 volt zijn, op een 80w lader zal je dan max 5A (waarschijnlijk iets minder) kunnen laden maar de lader zal waarschijnlijk een max stroom aangeven.

Oh wacht eens. Ze kunnen de accus dus wel laden, maar het duurt gewoon wat langer? Maar ik moet op die lader instellen hoeveel "A" . Bij 1 accu is het 5,8 want het zijn accu's van 5800 mah. Moet ik nu dan 4s en 5,8 a doen of meer "A"

De cellen worden in serie geschakeld. Elektrische stroom "verslijt" niet en laadt na het eerste pakket het tweede pakket. Wil je met 1C laden dan stel je de stroom in op 5,8 ampère en niet op de dubbele waarde.

Je lader zal alleen die stroomsterkte niet halen omdat het vermogen hiervoor te laag is De lader zal met een lagere stroom laden.

Het tegelijk laden van apart gebruikte pakketten brengt risico's met zich mee. In de handleiding wordt hier voorzichtig naar verwezen. De ladingsverschillen tussen de pakketten moet door de balancer worden weggewerkt. Omdat de balanceerstroom t.o.v de laadstroom erg laag is, is dat bij grote capaciteitsverschillen niet mogelijk. Er is dan risico op overladen van cellen. Dus schade aan de cellen of erger.

Het is dus geen duo lader maar een 80W lader met een bordje waar mee je twee lipos elk 2s in serie kunt laden.
Als de lipos apart gebruikt worden zullen ze niet in een gelijke laad toestand zijn na gebruik.
Dit moet dan middels de balanceer stroom gelijk getrokken worden.
Dat kan geen kwaad maar gaat erg lang duren.
Je kunt de lipos natuurlijk afzonderlijk nog het laatste stukje volladen.
Als de lipos ook in serie ontladen worden dan moet in serie laden middels dit bordje geen probleem zijn.;)

http://www.pkracing.nl/optie-lipostartset.jsp

Gezien de gebruiker een 1:8 buggy/truggy rijd wat 2x 2S benodigd worden de 2 accu's als 1 gebruikt, het is dus geen probleem om dit zo te doen.

Ik snap er nu echt niks meer van hoor.

Ik laad 2 5800 mAh accu's in parallel.

hij heeft nu 5700 geladen ( staat op lader ) Maar er zit wel in elke cel 4,2 volt.

Hoe kan het nou dat hij bij 5700 al vol zit? 2x5800 mAh is toch 11600? Dan zou hij toch rond de 10.000 moeten laden of snap ik het niet goed?

Laatst bewerkt:
Je rijdt/vliegt/vaart LiPo's niet leeg, zeer slecht voor levensduur. Vandaar dat de lader er geen 5800mAh in heeft kunnen stoppen.

'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

Mocht je dat niet genoeg leesvoer vinden dan hier nog wat leerzame-handige motorbesparende elektrolinks, oplopend in ervaring en kennisniveau. Nu een beetje koppensnellen, lezen tijdens regenachtige dag
Beginnen met elektro - MBF

Forumtipjes:
  • Geef behalve je leeftijd ook je woonplaats of regio in je MBF profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Bruce heeft nog veel meer nuttige filmpjes voor modelbouwers op zijn geweten, meer dan 200, niet alleen over accu's:

www.youtube.com/user/RCModelReviews/videos
Idem zijn site
www.rcmodelreviews.com

Laatst bewerkt door een moderator:
Er zat nog 3,3 volt ofzo. Dat moest omdat ze niet te leeg mochten raken.
En ik heb trouwens parallel geladen, niet in serie.

Als ik ze los laadt dan gaat er 5600 in ofzo, en nu 2x 2s tegelijk en dan gaat er 5700 in. Dat is toch vreemd? Terwijl de cellen wel allemaal netjes op 4,2 volt staan nu.

In serie verdubbel je de spanning en blijft de capaciteit hetzelfde. Parallel verdubbel je de capaciteit maar blijft de spanning hetzelfde.

In serie verdubbel je de spanning en blijft de capaciteit hetzelfde. Parallel verdubbel je de capaciteit maar blijft de spanning hetzelfde.

Ik zal het even simpel proberen te zeggen.

Ik heb 2 2s 5800 mAh Lipo accu's.

Als ik er 1 laad zet ik de lader op :

• 7,4 volt
  • 5,8 A

Nu ik 2x 2s 5800 aan het laden ben heb ik de instellingen op:
  • 14,8 volt
  • 5,8 A

Als ik 1x 2s Lipo laadt, gaat er ongeveer 5600A in en staan de 2 cellen op 4,2 volt.

Nu heb ik 2x 2s Lipo geladen, is er 5700A ingegaan en alle 4 de cellen staan op 4,2.

Zijn ze nu dus goed geladen (de 2x 2s) of niet?
Ik vind het zo vreemd dat er in 1 bijna hetzelfde aantal A gaat dan als je er 2 laadt.

Ze zijn parallel geladen! :razz:

Ik heb er niet zo veel verstand van, dus ik heb echt jip en janneke taal nodig :(

Back