2 Lipos tegelijk laden

Niet iedere cell is gelijk dus na ontlading kunnen er verschillen zijn. Controleer in de setup van de lader of je wel gebalanceerd laadt, in sommige laders kan je dit uitschakelen.
Een simpele truuk is het laden opstarten zonder balancer kabel aangesloten. Komen er dan foutmeldingen over het aansluiten van de balancer zit het goed, start de lader nog steeds zonder meldingen moet je het toch even verder controleren.

Ik laad ze wel gebalancerd. Zit nu weer keurig 4,2v per cel in. Alleen als ik ze dan beide gebruik in serie zit er een verschil van 0,3 volt in na gebruik. (3,3 en 3,6 volt)

Na het leeg rijden is dan een onbalans ontstaan.
Tijdens gebruik(rijden)wordt natuurlijk niet gebalanceerd.
Als de lipo leeg(ca 3.3V per cel)is de verschillen vaak wat groter.
Tot 3.3V onbelast trek je ze wel gevaarlijk ver leeg.
Als je er 20% in laat zitten zoals altijd geadviseerd wordt dan blijft de celspanning boven 3.5V.
De celspanning is overigens geen goede indicatie voor de laadtoestand.
Daarvoor moet je het aantal mAh hanteren dat er in gaat tijdens het laden.;)

Oh, normaal rij ik ze op tot 3,2 volt :eek:

En hoe veel mAh kan je er dan in laden.?
Dit is niet verstandig.
Hoe kan het zijn dat als ik 1x 2s lipo laad, dat er ongeveer 5500A ingaat.
En als ik 2x 2s lipo's in serie laad, dat er 5700A ingaat.
( Want 2x 5800 mAh lipo's )
.
Dit zegt al genoeg.
Als je er meer dan 4600mAh in kunt laden dan is je lipo te ver leeg en dat gaat ten koste van de levensduur.

Het staat in deze uitleg inderdaad dat het veilig is tot 3V onbelast te ontladen maar dat is inmiddels wat achterhaald.

wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Laatst bewerkt door een moderator:
En hoe veel mAh kan je er dan in laden.?
Dit is niet verstandig.

Dit zegt al genoeg.
Als je er meer dan 4600mAh in kunt laden dan is je lipo te ver leeg en dat gaat ten koste van de levensduur.

Het staat in deze uitleg inderdaad dat het veilig is tot 3V onbelast te ontladen maar dat is inmiddels wat achterhaald.

wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

rond de 5700 mAh gaat er elke keer in. Ik stel de buzzer in op 3,2 volt en als die gaat piepen stop ik er gelijk mee.
Zal hem voortaan dan op 3,4 zette ofzo :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Een LiPo kan je veilig leeg trekken tot 3V onder belasting zonder dat dit merkbare effecten heeft op de levensduur. Sommige LiPo fabrikanten stellen zelfs dat je hun cellen tot 2,6V mag leeg trekken onder MAXIMALE belasting. Het is wel zaak dat de spanning direct weer tot boven de 3V oploopt als je de belasting uitschakelt.
Iedere keer weer wordt er gesproken over maximaal 80% ontlading omdat anders de levensduur minder wordt. Helaas maar dat voor ons gaat echt niet op. Wij "mishandelen" onze cellen zodanig dat ze daarvan veel meer te leiden hebben dan van vrij diep ontladen.
Een goede nieuwe LiPo cel die je met maximaal 0,1C laad maar ook niet sneller ontlaad kan misschien wel 1000 keer opgeladen en ontladen worden. Ga je die diep ontladen dan zal je inderdaad merken dat de levensduur korter wordt.
Wij ontladen onze cellen met wel 20C en vaak nog wel meer. Dat verkort de levensduur zodanig veel dat diep ontladen het weinig erger maakt. Je zal die cellen misschien 100 keer kunnen laden en ontladen. Als je ze dan ook nog diep ontlaad, dus meer dan 80% leeg, dan kan je ze misschien 5 keer minder laden en ontladen.
Denk er wel om dat de cellen wel heel erg snel slechter worden als de spanning onder de 3V komt en blijft. Het kan zelfs gebeuren dat die cellen dan al na één keer ontladen het vaantje strijken!
Ontlaad je cellen dus gerust tot 90% en zelfs meer maar zorg er wel voor dat de spanning onbelast altijd boven de 3V komt en blijft. Eventueel moet je de cellen DIRECT na het ontladen bijladen om definitieve schade te voorkomen.
Het bovenstaande is de werkelijke reden dat veel mensen maximaal 80% ontladen aanhouden. Ze willen 100% zeker zijn dat ze nooit onder die vervelende 3V komen wat de cellen wel zal beschadigen. Je moet niet denken dat je de levensduur er mee verlengt en dus ook niet dat je de cellen molt als je eens een keer wel tot dicht bij 3V ontlaad. Dat kan echt niet zo veel kwaad als wel gedacht wordt.

Als er al ruim boven 3V celspanning onbelast al 0.3V onbalans gemeten wordt dan is dit geen goed teken en zou ik wat extra reserve nemen.
Ga in elk geval uit van de cel met de laagste spanning.

Een LiPo kan je veilig leeg trekken tot 3V onder belasting zonder dat dit merkbare effecten heeft.
Als de onbelaste celspanning al op 3.3V zit dan gaat hij onder belasting daar zeker ver onder.
Op dat niveau kelderd de celspanning razend snel en onmiddelijk op storage niveau(3.8V per cel) brengen is dan van levensbelang voor de lipo.
Ik ga nooit verder dan dat de onbelastte celspanning op meer dan 3.5V terug komt en dan is de lipo voor meer dan 80% leeg.
Ik spreek dan over nanotechs die heel lang hun spanning behouden en als ze in spanning dalen dan gaat het ook als een speer.
Dat geldt trouwens voor alle zwaar belastbare lipos.;)

Laatst bewerkt:
Natuurlijk zullen goede accu's zo lang mogelijk de spanning kunnen vasthouden en zakken heel snel wanneer ze leeg raken. Het is alleen echt niet nodig om onder belasting al bij 3,4V of soms zelfs nog hoger, te stoppen met ontladen. Die 80% is helemaal niet zo "heilig" als door sommige wordt gedacht.
Denk eens na, het is toch onzin om een accu te maken die een flinke capaciteit heeft en daar nooit meer dan 80% van te gebruiken! Dat is net als met een vliegtuig waarvan je de tanks nooit verder leeg mag vliegen dan 80% omdat dan de tanks kapot zouden gaan? Natuurlijk zorg je voor een reserve hoeveelheid brandstof want je moet rekening houden met van alles en nog wat. In de lucht zonder brandstof komen te zitten is niet erg slim. Maar toch zijn er vele vliegtuigen geland met nog maar voor 10 minuten brandstof in de tanks, soms zelfs met nog minder. Dat kan om zeer veel redenen gevaarlijk zijn maar de tanks zullen er echt niet van kapot gaan.

Zo kunnen er dus vele redenen zijn om een alarm te geven wanneer je accu voor 80% leeg is. Je hebt dan nog voldoende tijd om een veilige landing te kunnen maken of om je auto of boot nog naar je toe te sturen. De motoren draaien nog goed en je kan zelfs als het moet nog een extra rondje maken. De accu zal echt niet kapot gaan als je hem tot 90% ontlaad.

Je moet ook opletten dat je niet de fout maakt en af gaat op wat je lader "zegt" dat er in de accu is geladen. Als je een 5000mAh accu hebt en de lader zegt dat hij er 4900mAh in heeft geladen dan was de accu niet voor 98% leeg. Hij zal waarschijnlijk ergens tussen de 85% en 90% leeg zijn geweest. Een deel van de energie die de lader in de accu stopt is nodig om de rest op te kunnen slaan. Het is dus helemaal niet vreemd dat de lader tot wel 10% meer aangeeft dan er werkelijk in de accu is opgeslagen.

Back