2 liter cilinder op 160 Bar O2

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door wickedspawn, 19 okt 2006.

  1. wickedspawn

    wickedspawn Guest

    Hoi,
    Ik was gister bij de praxis ( Hengelo).
    Daar zag ik 2 liter flessen met 160 BAR!! Zuurtstof (O2) ( dus 320liter!!)
    Geperst in een redelijk compact cilindertje voor rond de 20 euro!

    worden dit soort "busjes" al in de raketten gebouwd? Samen met andere brandstoffen? Zodat je een soort eigen raketmotor kan aandrijven?

    Zijn er mensen die zelf de raket motoren bouwen?
    Ben heel benieuwd hoe deze hobby er voor staat!

    Groet niels
     
  2. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    En waarvoor gebruikt de praxis deze dan? OF waarvoor worden ze verkocht?
    (werk zelf bij de praxis dus schaam me diep dat ik dat niet weet :lol: )
     
  3. wickedspawn

    wickedspawn Guest

    Voor las apparaten die tot 3500 graden gaan. Waarschijnlijk alleen bij de grote praxis winkels!

    Ik lees net een beetje al die regels van raket schieten! je houd weinig lol over na al dat lezen. Niks mag. Dan maar illegaal bezig?

    Je mag geen o2 + de lucht inschieten!
    Dan haal je natuurlijk nooit de km.
     
  4. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    We gebruiken die zuurstof inderdaad niet!!

    Op dit moment is het wachten op de nieuwe regelgeving die snel zal komen. Dan kunnen we makkelijker lanceren.
    Er zijn lanceerdagen, waarbij er gewoon gelanceerd kan worden. Kijk hiervoor bij de verschillende raket verenigingen (DRRA, Tripoli, NAVRO).
    Je kunt gewoon langskomen op dit soort lanceerdagen. Bij sommige moet je van te voren jezelf even aanmelden (via e-mail), aangezien die op het militair schietterein plaats vinden. Bij de DRRA kun je altijd gewoon langskomen.


    Dat is niet waar. Je komt niet zomaar over 1km heen, daar moet je wel wat voor doen. Kijk maar eens bij de raketten van JanHein (ook actief hier op dit forum) die schiet regelmatig raketten meer dan 1km de lucht in. Hij is zelfs bezig met een raket die de 6km moet halen.

    Groetjes,
    Bas
     
  5. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Nog even als toevoeging:

    Gascilinders onder druk, zijn zeer gevaarlijk en dienen met zorg behandeld te worden.
    Daarnaast moet zuurstof natuurlijk met extra zorg behandeld worden.

    Ik ben zelf duikinstructeur en heb wekelijks een persluchtfles op mijn rug, 12 liter op 220bar
     
  6. steef1

    steef1 Guest

    Hallo,

    nmog even over die wetgeving

    als die door komt betekent dit dan dat we in principe gewoon zelf mogen lanceren bij bijvoorbeeld een boer op het weiland ?

    groeten steef
     
  7. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Ja,
    Op dit moment mag je ook al lanceren, als je maar toestemming hebt van de eigenaar van de grond. Daarnaast is het luchtruim tot 100meter hoogte vrij.

    Dus als je raket onder de 100 meter blijft dan is er geen probleem.
    Officieel moet je dus wel kunnen aantonen dat je raket niet hoger kan dan 100 meter.

    Maar zoals ik al schreef, geef je op voor een lanceerdag en kom daar lanceren. Heel gezellig en je leert er altijd wat van.

    Groet,
    Bas
     
  8. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Hoi Niels

    Je kunt een O2 fles gebruiken om jewater raket op druk te brengen. Maar dat lijkt mij persoonlijk een dure oplossing. Bovendien heb je dan een stevige raket nodig om die gas fles mee naar boven te slepen. Je kunt die o2 ook gebruiken als Oxidiser. dan heb je of een hybride motor of een vloeibare branstof motor.

    Een hybride is een motor die een vloeibare oxidiser heeft, en een vaste brandstof. Meestal is dat HTPB/N20. Zo als toegepast in Spaceship one.

    Een gas/vloeibaar combi werd toegepast in de A4. dat kan dus wel maar ik weet niet of dat echt een optie voor de hobby schuur is ;-)

    Hier zat vloeibare zuurstof met methanol in.maar ook andere combinaties zijn getest.

    Ook zijn er system die gebruik maken van zuurstof als oxidiser met waterstof gas als brandstof. Je gaat dan richting Saturnus raket . En ook dat soort raketten zijn een beetje aan de grote kant voor mijn hobby ruimte.

    Mocht je zelf raket motoren willen bouwen sluit je dan aan bij de Navro of de Nero. De Nero heeft een hoop onderzoek gedaan naar suikermotoren en die werken op dit moment redelijk betrouwbaar.

    Zelf ben ik op dit moment bezig met de ontwikkeling van een Hybride motor die werkt op een mensel van HTPB/N204.
     
  9. Pleun Punt

    Pleun Punt Guest

    Nee, als ik het goed heb moet je wel bij één van de verenigingen aangesloten zijn. Aanvragen voor lanceringen zullen waarschijnlijk via de besturen van de verenigingen lopen, omdat die bij de luchtvaartautoriteiten moeten worden gemeld.
    Bovendien zal je ook toestemming moeten hebben van de grondeigenaar.
     
  10. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Je moet idd aangelsotenzijn bij een vereniging, maar dat kan ook de locale modelvlieg clup zijn.

    en die hebben dan gelijk een goede deal met locale boeren om daar te mogen vliegen. Zo sla je twee Vliegen in een klap.-)
     
  11. steef1

    steef1 Guest

    oke dank jullie wel voor de info ;)
    groeten steef
     
  12. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Sluit je gewoon aan bij de nero ;-)

    dan mag je een paar keer per jaar op 'T Harde lanceren.

    Als je O2 met H2 laat reageren krijg je waterdamp.

    Nu heb ik even niet zo de getallen paraat. Maar als je de gewichten van je gasfles ,gas en h2 tank bij elkaar opteld zul je zien dat je aan een redelijk gewicht komt. deel ja dat gewicht door de hoeveel heid gas die je nozzle zal verlaten bij een optimale verbranding, en vergelijk je dat weer met de gas productie van de zelfde hoeveelheid buskruit. dan zul je zien dat je met een simpele buskruit motor in
    dit geval een stuk hoger komt.

    Niet vegeten dat deze vergeliijking alleen opgaat in dit geval ;-)
     
  13. DST

    DST Guest

    Ik hoop wel dat die wetgeving een beetje snel komt, Want hoe die regels nu inelkaar zitten is het een beetje te streng.

    Ook zou het mooi zijn dat je zou mogen lanceren zovaak en wanneer je wil, Op het systeem van de bekende visvergunningen zou dan wel goed werken. De Raketmodelbouw vergunning, De Highpowerd raket vergunning en natuurlijk de Amateur raket vergunning.
     
  14. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Vooral blijven dromen ;-)
     
  15. DST

    DST Guest

    Ja ag, Wie niet durft te dromen........ :p
    Maar die wetgeving mag wel voort maken hoor (waarschijnlijk ondertekend nietmend het, geen minister die daar interesse in heeft) :(

    Want sinds wanneer is die wetgeving uitgebracht?
     

Deel Deze Pagina