2 maal bouwverslag Beech D18 Nick Ziroli.!

Als je je ergert aan de kwaliteit van liteply , dan is te overwegen om zelf triplex te maken van 1 mm balsa. Ik heb door twee lagen balsa te verlijmen, onder druk(klemmen), met "gewone" PVA houtlijn al stabiele plankjes gemaakt. Met drie lagen wordt het helemaal mooi. Een proefje met de zgn alifatische houtlijm (Tite Bond) werd een fiasco. Dat spul trekt alles krom wanneer het op grote vlakken wordt gebruikt.

Je kan zelfs overwegen om met gevulde epoxy( dringt minder het balsa in) het balsa te lamineren, zij het dat je dan snel tegen het overgewicht oploopt. Maar het resultaat is prachtig.
 
hezik zei:
Han, ik hoop dat je in het nieuwe jaar ook veel moge modelbouwen :)

Je hebt het over liteply en vliegtuigtriplex. Zit daar echt een verschil tussen dan? In mijn ervaring wordt er wel gezeken over 'liteply' maar is het gewoon hetzelfde als 'vliegtuigtriplex'. Als je 'vliegtuigtriplex' zou uitzagen en dan een jaar in een magazijn zou laten liggen en uiteindelijk per boot vanuit hier naar Amerika zou laten verschepen, zouden de amerikanen ook zeggen 'dat k u t liteply is helemaal niets'.

Als je goed hout goed uitsnijdt/zaagt en vervolgens opslaat en gaat versturen onder allerlei vochtcondities, trekt het ook krom.

Verschil is er zeker.
Triplex word maar weinig meer gebruikt omdat het te zwaar is.
Ik heb wel grote modelle gebaut waar de romp uit 6 mm balsa bestond waar op dan 3mm vliegtuig triplex geplakt werd met epoxy.
Tegenwoordig word 6mm liteply genomen, is veel lichter.

Ik heb hier verschillende stukken liggen.

0,8 mm 3 lagen
3 mm 5 lagen
3 mm 7 lagen
5 mm 10 lagen
12 mm 22 lagen

even een foto van een paar stukken

werkmaaier051tm8.jpg

werkmaaier055je3.jpg


Ik denk ook eerder dat het hout krom trekt als de vochtigheid er uit gaat.

Mvg Johan
 
Zijn we weer.
Dat ik voor liteply heb gekozen is.
Het is lichter.
Kost niets uit de afvalbak.
En een vierkante meter kost 5 euro.
Daar heb je net een kleinplankje berken of vliegtuigtriplex voor.
En liteply is makkelijker tebewerken.

En verder zijn de kielvlakken gereed gekomen.
Barney met zijn dartjes zorgde ervoor dat ik nog even kon doorgaan.
Hier het resultaat.
De scharnieren volgen later kan ik ze gelijk maken voor het stabilo.

beech%20143.jpg


Groeten Han de Bouwer.
 
Laatst bewerkt:
Han, je gaat dit jaar gewoon weer verder waar je gebleven was, namelijk bij het lekker doorbouwen van de beech. Doet me realiseren dat ik nu toch echt zelf ook weer aan het bouwen moet. :roll:
 
packard zei:
Als je je ergert aan de kwaliteit van liteply , dan is te overwegen om zelf triplex te maken van 1 mm balsa. Ik heb door twee lagen balsa te verlijmen, onder druk(klemmen), met "gewone" PVA houtlijn al stabiele plankjes gemaakt. Met drie lagen wordt het helemaal mooi. Een proefje met de zgn alifatische houtlijm (Tite Bond) werd een fiasco. Dat spul trekt alles krom wanneer het op grote vlakken wordt gebruikt.

Je kan zelfs overwegen om met gevulde epoxy( dringt minder het balsa in) het balsa te lamineren, zij het dat je dan snel tegen het overgewicht oploopt. Maar het resultaat is prachtig.

ik heb zelf ook al eens "lite ply" gemaakt van balsa plankjes, en verlijmd met ZEERDUN uitgesmeerde constructielijm van bison (bruislijm)
werkt ook zeer goed, wel verlijmen onder druk (betontegels in mijn geval) :lol:
 
Wat gaat de tijd toch snel.
Ben je net lekker bezig is het alweer 1 uur.
Maar goed de scharnieren voor de roeren zijn gereed.
Denk dat ze nog iets bij gewerkt moeten worden maar dat zien we morgen wel.
Eerst de eerste uitgezaagd, en vervolgens steeds eentje er bij geplakt met fototape.
Anders is het stapeltje wel erg hoog om mooi recht tezagen.
Vervolgens bij werken met een vijl.
Gaatje boren, buisje inplakken, om uitlubberen van het hout tevoorkomen.
Mooi afvijlen en wala klaar is Han.

beech%20145.jpg


beech%20146.jpg



De bovenste 5 zijn voor het hoogte roer.
de onderste voor de richtingsroeren.
beech%20147.jpg


En morgen maar een passen in de richtings roeren.

Groeten Han de Bouwer.
 
Laatst bewerkt:
Prachtig project, maar dit heb je waarschijnlijk al veel mogen horen van collega-modelbouwers. :|
Dit bouwverslag ben ik al een tijdje aan het volgen en begin ook goesting te krijgen om lekker iets op schaal te bouwen, momenteel ben ik nu met een hoogdekker bezig, Taxi II van Graupner, is niet te vergelijken met uw project, maar zal best al niet beginnen te lopen als ik nog niet deftig kan gaan he’. :)
Nog veel succes met uw bouwaangelegenheden, en ik blijf het uiteraard volgen. :D
 
Ooo wat passen de scharnieren mooi.

beech%20149.jpg


En inelkaar.

beech%20148.jpg


Groeten Han de Bouwer.
 
Laatst bewerkt:
ik mis het plankje voor het stuurheveltje :wink: :wink: :wink:

Maar Han het ziet er allemaal erg goed uit. :worship:

ps waar ga je de accus leggen??? en hoeveel als ik me het accu pakket van die vliegendevleugel
(die je in Oss bij had) voor de geest haal , dan past die nooit in de ruimte in de neus. :?

MVG

Eric
 
Klopt Eric.
Komt nog, moet het richtings roer nog iets dunner schuren.
Als dat gedaan is komt het plankje er ook in.

En ja de accu,s, Ja die passen er straks in hoor.
In de beech komen lipo's.
Niet die kerncentrale uit Oss.

Groeten Han.
 
Nu eerst maar verder gegaan met de scharnieren voor het hoogte roer.
Daar komt een lange as door.
Dus moet er een geleidebuis door.
En omdat ik geen freesje heb doe ik dat altijd anders.
Zo heb ik het ook bij de richtingsroeren gedaan.

Eerst het buisje in het midden van het bals geplakt.

beech%20151.jpg


Vervolgens 4mm balsa strookjes aan beide zijde van het buisje geplakt.

beech%20152.jpg


Dan alles mooi vlakschuren en dan tijdelijk 2 mm staaldraad er door.
Blijft de boel mooi bij alkaar.
De balsa vulstukjes dienen even als opvulling van de scharnierpinnen.

beech%20163.jpg


Dan kan het helehandeltje tegen het roergeplakt worden.

beech%20164.jpg


En morgen de boel mooi rond schuren.

Groeten Han de Bouwer.
 
Laatst bewerkt:
Als je dan toch moet wachten tot de lijm wat gedroogd is.
Kon ik tussen door mooi even de stuurhevels maken die later
de richtingroeren, staartwiel en als ectratje het hoogte roer aansturen.
Deze komen bijna achter in de romp.
Hierdoor kan ik vanaf de servo's tot aan de hevels pull pusch aansturing gebruiken.
Orgineel is de hevel alleen voor het richtingsroer.



beech%20153.jpg


Mooi boven elkaar gestapeld.
beech%20154.jpg


En zo zit het dan in de romp.
beech%20159.jpg


beech%20160.jpg


En dit was het voor vandaag.
Begint al aan aardige cursus modelbouw teworden al zeg ik het zelf.
Vind het gewoon leuk omtedoen.
Het wordt tevens een leuk naslagwerk.

Groeten Han de Bouwer.
 
Laatst bewerkt:
Een zeer mooi bouwverslag met enkele heel goede how-to's erin.
 
Even iets anders.
Als jullie het toch allemaal warderen, Dan even iets voor Joop.
Dat zagen met een figuurzaagmachine is wel een geduldig werkje.
Je moet teneerste een goed zaagje hebben.
Als het kan zo fijn mogelijk (fijn getand).
Het zaagje moet echt straak gespannen worden.
Niet van dat slappe gedoe.
En dan het zaagje het werk laten doen.
Dus niet duwen van ik wil opschieten. Duurt alleen langer.
Later moet je dat allemaal weg schuren kost toch ook tijd.

Velen van jullie zullen de truuk van de schuurklos wel kennen.
Maar hier is die dan.
Dit nog een kleine aan deze kant.
De langste is een meter.
Schuurpapier geplak met dubbelzijdigtape op een aluminium U form.


beech%20165.jpg


beech%20166.jpg


beech%20167.jpg


Zo kun je mooi je plankjes haaks op maat schuren.
beech%20169.jpg


En het grote wonder. Met een diepe arm.

Zo dit was het dan.
Mischien nog een update van het hoogte roer.
Inclusief schuursel.

Groeten Han de Bouwer
beech%20168.jpg
 
Laatst bewerkt:
Naar aanleiding van de figuurzaag:

Er moeten cilindrische zaagjes zijn , die op de standaard zaagmachine passen. Met zulke zaagjes en een rechtgeleding voor je werkstuk kun je strak zagen. Een cilindrisch zaagje zaagt naar alle kanten. er ontstaat daarom geen verspanning. Helaas heb ik tot op heden alleen dergelijke zaagjes gezien voor de Eclips zaaghouder. Ze zouden moeten worden ingekort om te werken in de machine.

Zou het lukken, dan ben je in een klap van een boel extra werk af.
 
Het schiet aan deze kant lekker op.
De scharniere voor het hoogte rper zitten erin.
Als het hoogteroer er aan zit ziet het er zo uit.


beech%20170.jpg


En als alles rondgeschuurt is krijg je dit.
beech%20171.jpg


En als je dan lekker bezig bent dan...........


beech%20172.jpg


En voordat de vleugel wordt ingedekt moet er nog een stuurstang in.
beech%20173.jpg


En dan zit de onderbeplanking er ok op.
beech%20175.jpg


En dan nu nog een lastig klusje.
Er moet nog een omlenkheveltje aan de onderkant van de vleugel met een stukje stuurstang.

beech%20174.jpg


Zo dit was het dan tot de volgende keer.

Groeten Han de Bouwer.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem met dit soort draadjes is altijd, dat je zo weinig te zeggen hebt. Je kunt 1 of 2 keer zeggen dat je het mooi vind, maar dan wordt dat ook al behoorlijk overbodig :P

Hoe dan ook, doorbouwen, dit is genieten geblazen :)
 
Back
Top