2 maal bouwverslag Beech D18 Nick Ziroli.!

Han, je kunt het beste een keukenrol gebruiken om al het kwijl van de vloer op te nemen...

Jan zoals je kunt zien heb ik de keukenrol er al bij gepakt.

Vincent gaat goed zo.
De 3de had ik de rest dus niet.

Groeten Han

Laatst bewerkt:
WOW, wat een VET GAAF geluid die 2 motoren!

Als dit je geen extra blikje motivatie geeft tot het doorbouwen van je Beech dan weet ik het niet meer

Ga zo door!

Groet, Ralf

Ja, het geluid van twee brullende stermotoren moet er natuurlijk ook in komen.

Kijk ook even op de RBC site, want die levert die Benedini Soundmodule ook.

Klik hier of even op de RBC banner

Heb vandaag twee Visaton speakers gehaald voor mijn module te proberen.

Hoop snel wat te kunnen laten horen.

Gaat lekker HAN vind het super wat je doet, zet alleen even een ander muziekje op HAHAHA.

Ton

Als je twee speakers gebruikt, zorg dan wel dat ze in fase zijn. Probeer ook luchtstroming tussen voor- en achterkant van luidspreker te voorkomen.

Voor het beste resultaat zou je de gegevens van die Visaton speakers even het best in een rekenprogramma kunnen gooien (er zijn zat freeware berekenprogrammas voor luidsprekers) en een paar simulaties draaien om te zien welk volume kast het best werkt voor die speakers. Indien mogelijk, zou je dat volume in je vliegtuig kunnen bewerkstelligen door ergens in de romp een tussenschot te zetten wat beide helften van elkaar scheidt.

Aangezien het hier niet om hi-fi audio gaat, zou je ook een basreflex-opstelling kunnen overwegen. In dat geval wel een pijp met variabele lengte aanschaffen, zodat je kunt experimenteren wat de beste lengte is. Ook dit is te berekenen met een aantal tooltjes.

Bij al die bereken-software geldt wel hetzelfde als voor de modelbouw-software, "your mileage may vary".

Het echt diepe geluid betwijfel ik van of je dat gaat lukken. Een vliegtuig is niet echt verankerd als het aan het vliegen is, het volume van de kast is waarschijnlijk niet genoeg en het vermogen van de luidsprekers/versterker waarschijnlijk ook niet. Maar ja, het is altijd beter dan geen geluid, natuurlijk.

Ben erg benieuwd naar je ervaringen, Ton!

@han: goed dat je zo af en toe pauze hebt etc, dan is er tijd om al dat uitgekwijlde vocht weer aan te vullen ;)

Hezik,

De twee speakers zijn voor de Fiat G50 en daarin kom een soort van doos met de speakers loodrecht tegenover elkaar.

Dit zou goed moeten werken volgend de topics op de andere forums en wil dat zo gaan proberen.

Kreeg vandaag bij Speaker en Co in Rotterdan wel de tip, de speakers onderling met elkaar verbinden door draadstangen.

Dit om andere resonanties van de doos tegen te gaan.

Eerst maar even kijken of er geluid uit komt en misschien in een model met 1 speaker eens proberen.

Zal me wel het lazeres schrikken met een brullende strmotor in mijn bouwhok.

Ton

Jaja wat doe ik met het geluid.
Wat denken jullie dan dat die 2 electrobrommers geen herrie maken.
Als ik in mijn dromen 2 lapidarmotoren syngroon hoor lopen.
Dan kan ik bijna niet meer wachten maar ja die bezit ik nog niet.
En dan tebedenken dat de beech nog een tikkeltje meer vermogen heeft per motor.
De blijft bijna de zelfde maat.
Maar achja dat zien we ook nog wel.
Laat dat ding eerst maar vliegen.

En dan hebben we ook nog wat gedaan.
Veel kleine dingetjes.
Maar nog wel aan het prutsen geweest met koelgaten in de vleugelneus.
Wat een werk om zo'n gaatje, maar het lijkt nu ergens op.
beech%20266.jpg

Zo nu nog even spelen met de cam.
En tot maandag.
Morgen een rustdag :cry:

Groeten Han.

Laatst bewerkt:
De term 'prutsen' lijkt mij niet echt van toepassing, Han :)

@Ton: met andere woorden, dat gaat helemaal goedkomen. Ben benieuwd hoe het gaat klinken!

Kon het niet laten zondag, moest en zou die stermotor aan de praat zien te krijgen.

Na wat solderen wat spullen bij elkaar zoeken en wat mixen in de zender kwam er geluid uit.

Heb er een filmpje van geschoten en Rob laten uploaden, dus hoor en zie het resultaat.

Voor info zie de RBC site

Ben ook gestart met het inbouwen van een speaker in mijn Birddog, maar daarover meer in een andere topic.

Sorry Han voor het off topic gaan, laat maar weer komen die bouw foto, ik zal je niet meer storen.

Ton

Klinkt lekker Ton, en dat is dan nog in de meest ongunstige opstelling.. wacht maar tot je die speakers vast hebt zitten en de stroming tussen de voor- en achterkant van de conus beperkt is :)

Hezik,

Het geeft al een verbetering met 1 speaker in de romp van de Birddog.

Als je het verschil hoort tussen het in de romp houden en er uit nemen dat is echt enorm hoorbaar.

Zit hier echt met een BIG SMILE.

Ton

Ha die Ton.
Het klinkt wel.
Maar of dit nu echt in een model moet.
We vliegen toch electro omdat het zo lekker rustig geluid is.
En nu gaan we dat een beetje verzieken.
Maar achja.

Groeten Han. (geen update)

Laatst bewerkt:
Back