2 maal bouwverslag Beech D18 Nick Ziroli.!

Han, wat zonde man....... Het lijkt inderdaad op een falende linker motor. Dat was het eerste waar ik aan dacht. Jij hebt wel pech met motoren en regelaren zeg. Op de grond kan alles het prima doen maar als de regelaar de sync kwijt is dan kan hij zomaar wegvallen. Had je de hele tijd dezelfde gas stand?

Nou ja, als de camera links en rechts niet omgedraaid heeft, dan bedoel ik met de linkermotor de motor die links zit, als je achter het toestel staat.

Nog even de video bekeken met geluid. Je ziet ook dat hij even naar links slingerd de eerste keer dat het geluid er is en daarna komt het geluid weer zwaait hij weer naar links. Dat is geen motor sync die weg is, dit is anders. Rotor los op een as? Prop meenemer los? Aanlopende magneten? Ik zou de motor heeeeeeel goed nakijken, meer dan allene even test draaien....

Je ziet het al vlak voordat hij los komt. Dan zie je hem even naar links trekken. Geluid is dan heel even weg en als hij los komt is het er weer en trekt hij weer naar links.

Nu heb ik al 2X eerder gevlogen met de beech op 1 motor.
De eerste keer was dus de vorige crach.
En later nog een keer maar beide keren was die goed bestuurbaar.
Nu was er geen sturen aan.
Kan nu beide motoren even niet meer gelijk laten draaien.
Laat ik nu de weerstand van de antievonk doorbranden.
Moet je wel de hoofd min ook aansluiten.
Als je de motor laat draaien.

O ja de props zaten wel vast hoor.
Ook de hoofd as, daar is gewoon geen beweging in tekrijgen.
En de meenemers willen al niet van de motor af.
Al is dat al wel eens anders geweest.

Maar goed ga nu maat eens tebed.
Wil nog wel een uurtje of wat slapen en niet piekeren.

Han.

Goed idee han. Toch is dat geluid wel opvallend gelijk met het trekken.... Of zou dat een flutter geluid zijn oid?

Er komt nog iets in me op. Even voor de zekerheid vragen:
Han, je hebt alleen aan de linkerkant smoke, toch? Is die kant toevallig zwaarder?

Klinkt alsof de ESC in beveiliging springt als gevolg van overbelasting. Als ik taxi en als gevolg van hoog gras de prop het gras wat enthousiaster maait dan wenselijk, ontstaat eenzelfde effect/geluid. Gas dicht en weer erop om verder te gaan. (3nsrxhp_aOk[/media] 2:03)

Maar zoals bij de wijlen Beech is er niets wat een blokkering zou kunnen veroorzaken. :? Toch heb ik een dergelijke crash ook bij een Multiplex TwinStar zien gebeuren.

Blijft enorm zonde. :cry: :(

Laatst bewerkt door een moderator:
@kvlasbom: Dat ik weet is dat rookpotje niet veel in gewicht is. Op z'n grote kist moet dat al helemaal niet uitmaken.

Ik denk ook dat de timing (te horen door het piepen, moter loopt niet op tijd) niet corect was. Helaas is dit vaak niet meer te achterhalen (gelukkig is het gefilmd). Dit kan komen door dat er vuil tussen de rotor en stator in komt, of een overbelasting van de H-bruggen, ect. Het gevolg is dat de motor langzamer gaat draaien en de prop niet meer corect functioneerd. Deze vormt een schijf dat als luchtweerstand werkt.
Een motor die op de rem slaat heeft velen malen minder luchtweerstand door dat de prop stil staat. Een motor die op vrijloop staat zal de luchtstroom langs de prop gebruiken om te gaan draaien. Dit zorgt weer voor extra luchtweerstand.

Groetjes Rob

Jesse schreef:

Mooi gesproken Jan,

Dank je! :p

Han schreef:

Waarom een nieuwe beech.
Simpel hij vliegt zo fijn.

Kijk, dat is het goeie argument. :yes:

En daarnaast, omdat het zo'n mooi (model-)vliegtuig is, natuurlijk.

Schit-te-rend vliegbeeld. :p

Dus, gaan!

Succes.

(En er kan heel wat hergebruikt worden, lijkt het. Dat scheelt ook weer!)

jan.

Laatst bewerkt:
Dat een langzaam lopende prop meer weestand heeft als een stilstaande is zeker.
Verder is het single engine vliegen iets heel anders als een single engine take off met zijwind.
Alles bij elkaar lijkt het erop dat dit schitterende toestel nu 2x door een motorstoring gecrashed is. Dat geeft wel te denken over de betrouwbaarheid van de electrische aandrijving.

Woorden schieten toch te kort op zo'n moment. Sterkte met het verlies Han, en snel weer de blik op de toekomst!

Er kan altijd wat kapot gaan. Of het nu electro is of brandstof.
Alleen als een brandstofmotor stilstaat, doet dat de prop ook, en is het beter zichtbaar.

Dus even rustig afwachten wat Han vind.

Nee hoor, ik bedoel wel zeker in het algemeen.
Want als de componenten goed op elkaar zijn afgestemd en juist geinstaleerd zijn loopt een brandstof motor ook betrouwbaar. Hier op het forum worden nogal eens appels met peren vergeleken.

Ik heb de afgelopen jaren talloze voorbeelden voorbij zien komen van kisten die door falende accu's, affikkende regelaars, losse magneten, storingen etc naar beneden kwamen. Of vliegmiddagen vergalden. Om het nog niet te hebben over kisten die na een crash echt verloren gingen door een felle lithium brand.
Dat neemt niet weg dat er heel fijn met elektra gevlogen kan worden.

Mij is ondertussen duidelijk dat er met een E aandrijving net zo goed een probleem kan ontstaan dat vliegtuig, omstanders, etc, in gevaar kan brengen als met brandstofmotoren. M.a.w. vanwege veiligheid en betrouwbaarheid hoeft de keuze niet op elektro te vallen.

Zeker, er zijn voordelen, minder trillingen, schoner. Maar we mogen onze ogen niet sluiten voor de nadelen. En natuurlijk had dit vreselijke vroege afscheid ook kunnen gebeuren door een vuiltje in de carburateur of iets dergelijks. (in geval van verbrandingsaandrijving).
Het resultaat is, helaas, hetzelde.

Laatst bewerkt:
Denk dat die strijd op elke club in Nederland woedt op het moment. Uiteraard ook bij ons.

Begin dit jaar heb ik daarom op het whiteboard in het clubhuis een streepjeslijst gemaakt. 'incidenten met electro' vs 'incidenten met brandstof'.

Nu wordt er bij ons tegenwoordig, zeker door 'de vaste kern', veel meer electro gevlogen, maar na 2 weken, was het lijstje met streepjes voor 'incidenten brandstof' al 10x zo lang als dat voor electro. Ik ben er maar weer mee opgehouden, omdat het een beetje pijnlijk begon te worden voor de brandstofvliegers.

Ja, electro kent ook haar problemen. Een uitfikkende regelaar, afslaande regelaars, accu's die te leeg gevlogen worden, enzovoort. Maar gemiddeld genomen heb je met electro minder kans op problemen dan met brandstof. Dat is gewoon statistisch aan te tonen.

Nu hebben de F3A vliegers wel 1 heel groot voordeel; de kisten moeten voldoen aan een vaste set regels, wat ervoor zorgt dat iedereen ongeveer dezelfde aandrijving nodig heeft. Als je dus besluit F3A op electro te gaan vliegen, kun je kiezen uit een aantal al zeer beproefde aandrijflijnen.

Als ik Han was zou ik, als hij 'm weer opnieuw gaat bouwen, de bestaande setup niet meer gebruiken, niet eens over denken om die nog weer toe te passen, maar die gewoon verkopen en dan een hele andere setup aanschaffen. Met name deze regelaars, niet meer gebruiken.

Dan de aandrijflipo niet in de romp maar in de nacelles, direct bij de motor, dus motor/regelaar/lipo zo dicht mogelijk bij elkaar houden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier op het forum worden nogal eens appels met peren vergeleken.

Denk dat die strijd op elke club in Nederland woedt op het moment. Uiteraard ook bij ons.

Bij ons woedt geen strijd op de club , hebben we ook geen behoefte aan .

Jullie vergelijken echt appels echt peren .

Door de electro aandijving heb ik al een paar modelen in de kliko verplaatst de laatste 3 jaar.
Door de Benzine aandrijving nog niet 1 de laatst 3 jaar.;)

Mvg Johan

Back