2 meter akula - goedkoop?

Discussie in 'Duikboten' gestart door Helipilot, 10 mei 2010.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo marijn

    een seawolf is niet wat je nu aan het bouwen bent

    in de seawolf had je geen duiktank en in deze boot zal er helaas wel eentje moeten komen en nog geen kleintje ook
    de balgen die je voor je doorvoeren hebt gebruikt zijn bij een opdruk gebrachte wtc onbruikbaar
    je had er beter de dichtingen van norbert in gebouwd dan had je wel de rubberen balgen als stof houzen kunnen gebruiken
    zodat je O ringen minder verslijten door zandkorreltjes die soms in het water zweven

    kleef ook daar waar je doorvoeren naar buiten gaan extra stukken kunststof om daar waar je de einddop verzwakt hebt met het doorboren extra stevigte te krijgen en wat meer wand dikte om de lijm wat beter te laten hechten

    blijf dit volgen

    groetjes raf
     
  2. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    @ Raf, bedankt voor het advies, de balgen zijn er dan ook direct afgegaan. De waterdichte doorvoeringen van Norbert zijn natuurlijk al vaak bewezen en gaan dan ook in bestelling.

    Wat betreft de gaten in de PVC dop, deze zal ik dan inderdaad verstevigen, tot nu toe zit nog niets vastgelijmd.

    Voorderest niet eigenwijs bedoelt, blijf alsjeblieft advies geven, ik bouw er vaak maar in het wildeweg op los;), maar ik wilde nog een andere manier van doorvoering proberen.

    Vanochtend dus bij de apotheek wat kleine 2 ml injectiespuiten gekocht, totale kosten 60 cent..
    [​IMG]

    Het idee was om de zuigertjes door te boren van voor naar achter en de stuurstang hierdoorheen te steken. De zuiger wordt vervolgens op een vaste plaats op de stuurstang gelijmd, waarna de spuit zelf over de stuurstang geschoven wordt en het zuigertje er weer in wordt gedrukt.

    Aangezien een injectiespuit vrij stroef loopt, heb ik de zuiger natuurlijk goed ingevet, wat een zeer soepel lopend systeem geeft!

    Het geheel past prima op de plaats waar ook de doorvoeringen van Norbert passen, dus Dit leek mij wel leuk een keer te proberen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het zit nog niet vast, er komen immers nog verstevigingen omheen.

    Verder is de WTC ingekort, omdat deze veel meer ruimte bood dan ik nodig zal hebben, en ik de waterverplaatsing graag laag houdt om het drooggewicht van de boot laag te houden:
    [​IMG]

    En..toen ook nog even de stuurhevels en stangdoorvoeringen ingefreesd in de staart.
    [​IMG]

    Morgen eens kijken of ik de WTC een beetje op zijn plaats kan brengen..

    Groetjes Marijn
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo marijn

    je wtc inkorten was niet zo een slim idee

    wat is het probleem
    een akula licht normaal heel hoog op het water als hij niet onder gedoken is
    dat wil dus zeggen een enorme duiktank
    het tweede probleem is dat het water dat zich tussen de twee rompen bevind zich een beetje eigenwijs gaat gedragen onder water
    wet moet mee naar voor maar het wil niet even snel gaan dan het omringede water dus het wringt een beetje

    stabiliteit is ook een probleem
    door lood onder in te leggen en styrodure in de tussen ruimte te kleven (vaar richting wel te verstaan)krijg je een veel stabilere boot
    maar hij moet iets hebben om op te drijven en dat is je wtc
    door hem nu in te korten (weet niet hoeveel er nog van over is)kan het zijn dat je duiktank niet meer op de juiste plaats geraakt
    deze moet onder de toren zitten en een ietsje naar voren zodat je boot met de neus eerder gaat duiken dan zijn kont

    wat die spuitjes betreft het is een principe dat ik nog niet gezien had
    maar mijn bedenkingen zijn hahaha alweer dat deze plastiek spuitjes snel zullen versleten zijn
    het zijn niet voor niets wegwerp spuitjes
    als je nu 4 gelazen spuitjes had gekocht had het wel gekunt
    dan had je er eentje plus de leiding moeten vullen binnen in je boot en de andere laag in je natte gedeelte
    beide doormiddel van een slang verbinden
    als je die binnen aan je servo vast maakt en je drukt deze leeg dan gaat die buiten de wtc zit eveneens moeten gaan bewegen (hydrolische sturing)
    heb ik reeds gezien met 4 festo pistons en het werkte wel
    met lucht gaat dit niet want dat kan je samen drukken en krijg je afwijkingen

    ik vind het wel leuk om te zien dat je er wel over nadenkt en zeker nieuwe systemen probeert te gebruiken
    eindelijk eens iemand die nadenkt over wat hij doet want dat is lang geleden
    fouten maakt iedereen daar zijn we tenslotte mensen voor

    goe bezig

    groetjes raf
     
  4. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Okee bedankt!

    Ik ben inderdaad nieuwsgierig of deze spuitjes snel gaan lekken, ach wie niet probeert die zal het niet weten toch?

    De WTC is nu wel korter maar dit was ook niet helemaal ondoordacht gedaan, door de inkorting valt hij wat centraler in de romp. Hij is nog steeds zatte 75cm lang en 12 cm dik, meer dan genoeg ruimte, hoop ik. Er zit sowieso zodanig veel ruimte tussen de WTC en de Romp zelf, dat ik er over nadacht de tank misschien buiten de WTC te plaatsen?

    Deze zou dan bovenop de WTC liggen, precies onder de toren. Zo zou hij in lege toestand erg goed voor de stabiliteit werken, precies zoals het Styrodure blok dat je beschreef. Zou ik hem dan volpompen zakt de boot tot aan de toren, een klein stuk styrodure boven de duiktank in de top van de toren zou dan de stabiliteit instand moeten houden en voorkomen dat de boot volledig positief drijfvermogen verliest.
    Maak ik hiermee een grove denkfout of zou dit wel eens kunnen werken?

    Tevens vroeg ik mij af of alle zelfaanzuigende tandwielpompen van Graupner en Robbe in beide richtingen werken? Kwa principe zou het moeten kunnen maar ik kan het nergens ook écht vinden, dus voordat ik een verkeerde pomp aanschaf..

    Ondertussen nog eventjes wat kleine klusjes gedaan zoals de stuurstangen aan de roeren verbinden:
    [​IMG]

    De WTC op zijn plaats passen:
    [​IMG]

    En de boot eens enigzins aan elkaar monteren en een sfeerplaatje maken:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Alvast bedankt,

    Marijn
     
    Dim L vindt dit leuk.
  5. Kippetje75

    Kippetje75

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Midden Limburg
    Ik denk als je de tank(die dan ook stevig moet zijn)boven op de wtc plaatst dat de boot dan op de kop dus met de toren naar onder gaat varen. kan leuk zijn maar ik denk dat dat niet de bedoeling is.
    je moet in mijn ogen het gewicht zo laag mogelijk houden.
    de fase tussen een volle en lege tank is het punt waar de onballans ontstaat.
     
  6. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    dat zwarte zee monstertje op de achtergrond is ook leuk !
     
  7. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Zou inderdaad kunnen dat hij omrolt, maar mijn theorie komt eigenlijk erop uit dat als je de boot stabiel hebt, en er bevindt zich nog geen tank boven de wtc(gewoon alleen water), dat als je dan een lege tank erboven monteert de stabiliteit nog beter wordt, en mits de tank volgepompt is de boot weer dezelfde stabiliteit heeft als van te voren, aangezien de hoeveelheid water boven de wtc dan weer hetzelfde is als toen de tank er nog niet zat;)

    Verder was het dan het idee om boven de tank dus nog een stuk styrodur te hebben waaraan de boot blijft drijven met een volle tank, ik wil immers niet dat hij volledig afzinkt.

    En dat Kaspische zeemonster ziet er leuker uit dan het is hoor;) Ik had een bouwverslagje ervan in het "Algemeen modelvliegen" forum.

    Groetjes Marijn
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2010
  8. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Even updaten, begonnen met de eerste stukjes binnenin de WTC, hier de servo's voor de roeren.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Marijn
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2010
  9. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    En weer even verder, begonnen met het duiksysteem!

    Ik heb na lang nadenken en passen gekozen voor de duiktank buiten de WTC, vlak erboven. In eerste instantie leek mij dit onlogisch, omdat je daarmee de stabiliteit van de boot aan gort helpt. Bij nader inzien lijkt mij dit niet helemaal waar, zolang je je aan bepaalde voorwaarden houdt.

    Zonder tank in de boot bevindt zich rondom de WTC water, onder boven links en rechts. Je maakt de boot stabiel met lood onderin en een blok Styrodur bovenin, naar Raf's advies. Ervanuit gegaan dat de boot nu goed stabiel is, verandert er vrij weinig aan de situatie als je een deel van het water boven de wtc "inkapselt" met een pvc buis, oftewel je een volle duiktank boven de WTC plaatst. Voor het plaatsen bevond zich daar al dezelfde hoeveelheid water en er is dus niks verandert. Dit is net als..een duiker die onderwater een volle fles Cola vastpakt niet zwaarder wordt..dan hij ervoor al was.

    Pomp je de tank vervolgens leeg, heb je boven de WTC een mooi stukje drijfvermogen, dus neemt de stabiliteit van de boot toe! Ik hoop dat de uitleg zo een beetje duidelijk is, er is in ieder geval goed over nagedacht en niet zomaar bovenin een tank geplaatst;).

    Dan.. het duiksysteem zelf.
    Het is een lowcost duikboot en dit principe probeer ik nog steeds zoveel mogelijk aan te houden. Hierdoor wilde ik een zo simpel als mogelijk statisch systeem inbouwen en het écht allersimpelste systeem was dit:
    [​IMG]

    Om te zinken pompt de waterpomp water in de tank, waarbij de lucht ontsnapt via de snorkel bovenop de duikboot. Er wordt dus geen druk opgebouwd, de verlaat gewoon de boot. De tank vult zich en de boot zakt..
    [​IMG]

    Als op een gegeven moment de tank vol is slaan er geen drukschakelaars of microswitches om, maar ontsnapt het overtollige water via de snorkel bovenin de boot!
    [​IMG]

    Nou dit is dus allemaal heel erg simpel, er is natuurlijk 1 groot nadeel! Er is echt geen mogelijkheid om de tank leeg te pompen zodra de boot diep onder water is. Dit heb ik me goed gerealiseerd en offer ik hierbij op;). De tank kan pas leeg worden gepompt zodra de snorkel boven het wateroppervlak is.

    Ik heb hier niet zo een probleem mee, omdat ik het systeem meer wil gebruiken als een ondersteuning van het dynamisch duiken, aangezien ik vanaf het begin al als uitgangspunt had dat de boot ten allen tijde een beetje restdrijfvermogen over zou houden.

    Dus..aan de slag met een 75mm PVC buis:
    [​IMG]

    Verder de luchtaansluitingen gemaakt, samen met de snorkel. Ik heb gekozen voor 2 aansluitingen bovenin de tank, om luchtbellen te voorkomen.
    [​IMG]

    De tank komt vervolgens bovenin de romp, zoals op de tekeningen te zien was:
    [​IMG]

    En zo komt het gehele resultaat nu op dit:
    [​IMG]

    Commentaar is welkom! Er zal vast vanalles niet kloppen aan het duiksysteem;)

    Groetjes Marijn
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo marijn


    mooi project en nee geen commentaar
    het kan werken maar zo is het nog nooit gedaan
    omdat je toch een stukje stabiliteit verliest tijdens het vol pompen zoals reeds gezegd

    wat de tandwiel pompen aan gaat
    die rode van graupner en dan de pomp van kavan (conrad)daar heb ik hervaringen mee de rest die kleine van graupner is rommel en die kleine van robbe ook vuilbak materiaal

    het systeem met lucht lozen doe ik bij de kriek ook en het werk

    alleen ik kan wel volledig onder duiken en dan is het soms stressen als hij maar heel langzaam boven komt


    @peter

    peter de duiktank moet altijd even sterk zijn als je wtc
    omdat daar ook de buiten druk op komt te staan



    groetjes raf

    ps tandwiel pompen zijn zelf aan zuigend
     
  11. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Okee mooi, ik heb de rode pomp van Graupner aangeschaft, mooi compact en met een aardige wateropbrengst.

    Verder zijn de motor en de microswitches aangekomen, dus er valt weer genoeg te doen. Die 350KV outrunner is toch wel de grootste die ik tot nu toe heb vastgehouden, wat een joekel!

    Eerst nog 2 keer vliegen dan zal ik zaterdag weer wat foto's maken.

    Groetjes Marijn
     
  12. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Okee, weer een stuk verder:D

    De motor is binnen gekomen, een Turnigy met 350kV:
    [​IMG]

    De motor heeft een as van 8mm en weegt bijna een halve kilo, wat een ding! Tot nu toe was de grootste motor die ik had een Orbit 20-10 uit mijn Logo 10;)

    Ook is de schroef aangekomen, voorlopig toch maar een 70mm Raboesch duikbootschroef! Hij is erg aan de kleine kant, maar het ziet er toch mooier uit dan een 3 of 4blads schroef.
    [​IMG]

    Dus.. Verder gegaan aan de WTC. Alle afdichtingen getest, en de WTC is in 1 keer waterdicht, geen belletje te zien. Prima die regenpijp.
    [​IMG]

    De Graupner pomp gemonteerd samen met twee schakelaartjes en een Standaard servo, voor de pompaansturing.
    [​IMG]
    [​IMG]
    En gelijk eventjes getest in de wasbak, werkt fantastisch...totdat de pomp na een paar keer ompolen geen druppel water meer omhoog pompte maar wel gewoon nog draaide..

    De pomp maar eventjes opengeschroefd, de tandwieltjes waren nog heel en konden ook niet los draaien op het motorasje. Misschien lekt de O-ring rondom de tandwieltjes? Beetje ingevet en de pomp weer dichtgeschroefd, gelijk de zelftappertjes vervangen door betere parkertjes.
    Terug naar de wasbak..en weer niks. Dus de tandwielen draaien wel, had ik ook nog gecheckt toen de behuizing open was, en de pomp lekt ook niet.
    én dan...pffrt in een keer weer een mooie pisstraal. Wat blijkt, dit zal voor jullie wel bekend zijn? Maar de pomp is dus wél zelfaanzuigend, alleen als er écht alleen maar lucht in de pomp en lange slangetjes zit, dan heeft hij er wel moeite mee om het water initieel echt omhoog te zuigen. Heeft het water eenmaal de pomp bereikt pompt hij als een tierelier..

    Nouja prima, moet in een duikboot geen probleem zijn dus, daar wordt het water sowieso de leidingen ingeperst!

    De motor opgehangen en de meeste kabels en siliconenslangen al gelegd:
    [​IMG]
    Daarvoor zitten de stuurservo's en de pomp:
    [​IMG]
    én daarvoor komen de accu en ontvanger, ver weg van de motor.

    De totale WTC:
    [​IMG]

    Verder is de as gemonteerd achterin, tevens heb ik wat simpele "periscopen" etc gemaakt. de voorste is de ontluchting van de duiktank. De tweede is voor de sier, de derde bevat de antenne.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groetjes allemaal,

    Marijn
     
    Dim L vindt dit leuk.
  13. lip

    lip

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Amsterdam
    wat een joekel van een ding zeg
    dat systeem met de wegwerp spuiten vink wel super
    heb al een paar keer lopen kraken in me hoofd hoe jullie duikboot mannen dit nou oplossen zonder dat er water bij je servo komt
    snap enkelt niet hoe jullie dit doen met de aandrijf as
    of is dat zo passend dat er geen water doorheen gaat?

    grtz lip
     
  14. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Lip,

    als je eens gaat kijken op de site van Norbert dan zie je doorvoeringen staan voor de doorvoeringen en voor de scheeps as.
    Als je een draaibank hebt kun je de doorvoering voor de as ook zelf maken.
    tussen motor en schroef heb ik binnen in de boot een lager dan wat ruimte met vet.
    Dan weer een lager en dan een af dicht ring.


    [​IMG]
    as doorvoering.

    [​IMG]
    stuur stang doorvoering

    Hein
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2010
  15. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    in dit bouwtraject zit wel vaart zeg !
    (net als straks in de boot met zo'n motor...)
     
  16. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    De doorvoeringen van Norbert zijn inderdaad beter, ik denk dat nog het grootste nadeel van de injectiespuiten zal zijn, dat naarmate je dieper gaat duiken, de waterdruk zal proberen de cilinders van de spuiten naar binnen te duwen, en dus een constante belasting op de servo's uit gaat oefenen. Maargoed, voor het duiken dat ik met de boot ga doen voldoet het prima!

    Voor de as wilde ik een normale bootas gebruiken van robbe, gewoon met robbe vet erin, en dan binnen en buiten de wtc een siliconenbuisje eroverheen schuiven. Volgens mij moet dit wel voldoen. Ik kan in de boot makkelijk bij de as om het vet te vervangen, hij is immers zo groot;)

    De motor is inderdaad wat groter uitgevallen dan ik van te voren dacht trouwens, maar ach het staat wel leuk:D

    Ben benieuwd wat dit met die schroef gaat doen als ik een keer vastkom tussen slip ofzo;)

    Groetjes Marijn
     
  17. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Weer tijd voor een update, ik ben weer lekker bezig geweest.

    De WTC is zo goed als af, Motor, regelaar, pomp, pompaansturing, stuurservo's, BEC, etc, alleen een accu moet er nog in.

    Achteruit de WTC komt een kabeltje met een goudplug, voor de antenne. Bij het opschuiven van het voorstuk kan ik zo de antenne doorverbinden met de échte antenne, die zich op de achterste periscoop(nouja periscoop, in ieder geval een stokje dat ergens op lijkt) bevindt.

    Tevens eindigt hier ook een siliconenslang die ook aangesloten moet worden bij het sluiten van de boot, om de tank aan te sluiten aan de pomp.

    Moeilijk te beschrijven, ik zou zeggen zie foto:
    [​IMG]

    Verder ziet de WTC er nu zo uit van binnen:
    [​IMG]
    De accu komt dus voorin de WTC te liggen, dit zou het zwaartepunt precies in het midden van de boot moeten brengen.

    Het geheel ziet er dan zo uit:
    [​IMG]

    Ik kon ook niet wachten en moest hem toch maar eens in het water leggen, gewoon eens kijken hoe het eruit ziet en of alles waterdicht is;)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De WTC binnenin de boot ligt voor zo'n 2/3 onder water, op de natte vinger is er nog zo een 4 kilo nodig om hem gewichtloos te krijgen.

    Het uit het water halen kost je bijna je rug trouwens;)

    De eerstvaart komt dan volgend weekend hoop ik, eerst het eindvliegexamen(multi-engine Instrument rating) om te halen!

    Groetjes Marijn
     
    Dim L vindt dit leuk.
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo marijn

    waarom je antenne buiten de boot ????????

    groetjes raf
     
  19. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Poeh Raf, eerlijk gezegd had ik geen idee, ik heb speciaal voor die boot een 40mhz zender aangeschaft, omdat ik alleen 2,4Ghz had. Toen ik de periscoopjes aan het knutselen was, heb ik ook gewoon een antenne gemaakt, dit zat standaard ook op de seawolf.

    Is dit zwaar overbodig? De periscopen zitten nog los dus het kan er allemaal nog vanaf.

    Je had gelijk wat betreft de stabiliteit, er moet nog wat gewicht onderin/piepschuim bovenin, want nu rolt hij heel makkelijk op zijn kant.

    Groetjes Marijn
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo marijn

    je kan eerst proberen met de antenne in de boot wat een rijkweite hij heeft
    je vaart met een sub geen 20 meter van je af zelfs niet in helder water

    geen piep schuim gebruiken dat loopt vol water
    maar styrodure (van die blauwe,gele,roze en groene platen)die ze in de bouw tussen de spauwmuren steken
    op een werf vind je genoeg afval om je boot 10 keer te stabiliseren
    piepschuim zuigt water als een spons vooral als je het onder water drukt zoals wij doen

    groetjes raf
     

Deel Deze Pagina