2- of 3-bladsschroef van Graupner

Hallo, ik heb een paar schroeven gekregen waaronder 2-en 3blad speedschroeven van Graupner. Mijn vraag is nu waneer gebruikt men een 3-bladschroef? Ik zou er één(42mm) onder mijn Key West van Graupner willen plaatsen met een Viper Neodym 700 moter op 12 cellen. Is een 3-blad sneller dan een 2-blad?

Mvg Speedy Bob.:sniper:

voor een speedboot is de pitch van de schroef ook belangrijk. meestal worden hier 2 blads schroeven van een redelijk kleine diameter gebruikt

correct me if i'm wrong ;)

2-of 3-bladschroef

Hallo Allemaal, is er iemand die hier meer uitleg over heeft:nooo: ?
Het gaat hier over de 3-blads Carbon-Hydropropellers "K-serie"met pitch 1,4.
Ik heb er nog een vraagje bij: Het verschil tussen de Carbon-Hydropropellers "K-serie"met pitch 1,4 en de Carbon-Hydropropellers "S-serie" met pitch 1,6. Als ik erover nadenk, moet je toch sneller gaan met een pitch van 1,6 als je tenminste genoeg power aan boord hebt.

Als er iemand mij kan helpen, alle reactie's zijn welkom.:yes:

je kan 3 2 blad prop's proberen.
de k-serie 40mm 42mm en 45mm
de s-serie moet je niet nemen zijn leuk voor hydro planes.

en je kan ook 2 verschillende 3 blad prop's proberen.
k-serie 38mm en 40mm..

greetz jaimy

2-of 3-bladschroef

Ok, Thanks Jaimy:banana: . Maar ik dacht eerst een 3-blad te gebruiken van 42mm, of zal dat te groot zijn voor mijn moter.

Ok, Thanks Jaimy:banana: . Maar ik dacht eerst een 3-blad te gebruiken van 42mm, of zal dat te groot zijn voor mijn moter.

Een 700 neodym op 12 cellen draait makkelijk een 45K tweeblad.

Een drieblad (42mm) 'klinkt' sneller, maar een tweeblad is sneller, probeer het zelf maar eens.

Voorwaarde is wel, dat de motor watergekoeld is.

Groeten, Jan.

een key west is niet een supper licht lopend bootje.
dus zal niet te groot gaan proppen.
ik weet uit ervaring dan hij met een 45mm prop NIET lekker vaart.
die ik heb gehad met een graupner700 neodym(krachtiger dan de viper) ging lekker met een 42mm kserie 2blad. met een 45mm kwam de motor niet lekker op toeren en werd goed heet (JA met waterkoeling).

een 39mm 3 blad vaarde de boot ook wel lekker vel weg maar tammer op topsnelheid.
2blad vaart het lekkerste..

greetz jaimy

Ik zie het altijd zo:

- een 2 blad levert meer snelheid op en lift de romp meer

- een 3 blad laat de romp rustiger lopen, dus minder tricky op het gas. De diameter van een 3blad moet iets kleiner zijn dan de 2 blad die je gebruikt normaal gesproken.

Ik heb de Viper 700 neodym van Hopf ook gehad (sneller dan de graupner schijnt) ) en draaide onder mijn cat een 45mm prop. Motor werd hier wel warm mee, maar niet heet. Heb ook een 43.5mm prop erop gehad (heb die maat niet vaak gezien) en daar vaarde die het beste mee op 16 cellen
De motor zelfs op 18 cellen laten draaien, 45mm was toen geen probleem! Alleen is dit niet aan te raden ivm de levensduur van de motor uiteraard :)

Back