2(of meer) kapote x-twins, leuks mee uithalen?

• Topicstarter Topicstarter pepijn de vos
  • Startdatum Startdatum
P

pepijn de vos

Guest
ik heb zelf een kapotte x-twin, zijn er nog een paar op school.
mijn accu is kapot gegaan bij het opnieuw vast solderen(denk ik)
hij heeft de verschijnselen van een lege accu als ik vlieg.
hij heeft haast geen bereik, vliegt op half toeren, en houd er na een minuut me op.
maar nu heeft een vriend een kapotte x-twin van een andere vriend gekregen.(heeft 2 dagen in de vijver gelegen voor hij hem terugvond)
en ik ken nog iemand die het schakelaartje kapot heeft gemaakt.

met alles dat kapot is zou je toch wat kunnen maken dat het weer doet?
ik dacht aan een flying fortres.
ik ga nog uitzoeken wat er kapot is.(2 AAtjes voor de motor test, een volt meter voor du accu test, de rest kan ik moeilijk testen, tenzij ik weet dat de andere 2 goed zijn ;) )

Tuurlijk kan dat, flying fortress kan wel maar dan wel heel klein natuurlijk. Je zult ook al wel gezien hebben dat er al best veel vleesbakjes flyers zijn met de elektronica van een xtwin of soortgelijk ding.
Zo'n klein lipotje is waarschijnlijk te heet geworden bij het solderen ofzo, heb je je soldeerbout er lang op gehouden?
En ja, als ie in de vijver heeft gelegen denk ik dat niet veel het nog doet :lol: misschien de motor als je geluk hebt...
Probleem bij een 4 motorige fortress kan de besturing zijn, je kunt 2 ontvangers met de originele systemen op 1 band gebruiken, of de ontvangerprint modificeren voor meer amps ofzo, of misschien kan ie standaard al 2 motoren parallel per originele motor aan...

nou het zit nu zo:
ik heb een gele x-twin.(nee, heel kort gesoldeerd, maar eerst nog even kortsluiting gemaakt)
nr. 2(heet ook pepijn) heeft een x-twin(rood) van iemand gekregen die in de vijver heeft gelegen.
en ik heb vandaag een deal gesloten met iemand die alleen de schakelaar gemold heeft.(ook geel)

dus we hebben aan werkende spullen:
2x set mortortjes(van mij+gekregen), 1 werkende ontvanger(van mij), 1 werkende accu(gekregen)

niet zeker: 1 accu(nr. 2), set motortjes(nr. 2)

zeker niet: ontvanger(nr. 2, ziet er niet gezond uit), accu(van mij), ontvanger zonder schakelaar(gekregen)

ik had al een lightning van die van mij, maar zonder accu vloog hij niet :?
pepijn2 is heel precies, dus ik denk dat het dan wel goed komt, hij wou van 3mm depron een spantjes vleugel gaan maken 8O 8)
nadat ik hem had verteld dat je depron ook kan schuren ;)

wat voor een lijm zal ik gebruiken?
en hoe kom ik aan een goed ontwerp?

Ontwerp? Denk niet echt dat je ver zult komen met de trefwoorden "x-twin flying fortress" op google :wink:
ontwerpen doe ik voor een groot deel op gevoel bij zo'n ding, ik pak gewoon een 3-view van een B-17 flying fortress, ik print m uit, pas m een beetje aan, snij m uit, en kijk of ie vliegt :)
Ik zou een vleugeltje snijden (zonder zware ribbetjes), en dan met een fohn en eventueel een malletje van klei of piep ofzo m mooi buigen (of gewoon over de tafelrand...), een 6mm depron rompje uitsnijden, 3mm staartje, de vleugel en staart schuren voor het gewicht, spullen erin en testvliegen.
Dr zijn meerdere manieren natuurlijk, het belangrijkste lijkt mij de instelhoek van vleugel, stabilo en motortjes, en je V-stelling om goed te kunnen sturen.
Ik weet niet of een enkele ontvanger 4 motortjes aan kan, wel weet ik dat 1 lipotje geen 4 motortjes op volgas kan laten draaien...
Je kunt UHU por pakken als lijm, styro secondenlijm voldoet ook goed volgens mij. Maar als het goed is heb je niet veel lijm nodig met zo'n ontwerp.

bedenkt voor dat aanzicht, ik hoop binnenkort depron te gaan halen.
maar geen profiel enzo maken?
ik had een idee, plaat depron op de grond, stukje koosltof op 1/3, plaat 2 er over heen.
heb je snel een stevige profiel vleugel ;)
lees dit eens:
deenja zei:
Ik heb dit vandaag (26-02-06) zien vliegen bij de Q-indoor in Delft en het vliegt nog goed ook, er zijn wel 2 X-Twinnetjes voor nodig die gesloopt moeten worden, maar je houd een ontvanger over :wink: (deze is trouwens van hannesie)
Vraag me niet naar de maten en/of gewicht want dat weet ik echt niet, maar voor de liefhebber hij vliegt woensdagavond weer in Delft.

En voor de liefhebbers van "PIMP" my X-Twin hier de X-Twin van Hans met 4 motortjes en 1 ontvangen en wonder boven wonder vloog dit nog zeer goed ook.
260220060181hh.jpg

260220060192lu.jpg

ik vraag me af hoe lang je op een accu doet met 4 motoren :?
nouja, misschien heb ik geluk en heb ik 2 werkende accu's

ik dacht aan zo'n vleugel.
je ziet er helemaal niks van, maar het komt hier op neer.
ik heb een vuren latje(of koolstof) op 1/3 ingeklemd tussen 2 platjes depron, waarvan 1 kant plat licht.

ca23d01c297b964ef6c18689502452a2.jpg

f24603f12397f0398f89fbe18956c1fb.jpg

5fdf350e5dd506490eb4301d543a4049.jpg

en ik had nog een foto van als hij geschuurd is, maar dat verschil zie je toch niet ;)

ps: deze foto's zijn gemaakt met een "digitale camera" van de intertoys, dus niet alles van de intertoys is even goed als de x-twin.

Bedoel je dat kleine fotocameratje die je ook als webcam kan gebruiken? Die heb ik ook. Tip: zorg dat ie veel licht krijgt, liefst buiten, en hou m heel stil. Kheb er trouwes 2, 1 om te slopen en 1 als webcam, maar de ouwe doet het beter als de nieuwe versie, de nieuwe streept het beeld sneller. Je hebt dus de slechtst mogelijke omstandigheden gepakt, weinig licht, niet al te stil gehouden denk ik, en het licht komt ook nog es een keer van een gele, niet al te sterke gloeilamp af. Met spotjes of tl-buizen heb je misschien nog kans, maar dat ding doet het et beste buiten. Leen anders gewoon een digi camera van je vader ofzo, als die er een heeft, of spoor je ouders aan om er een te kopen als die weer in de aanbieding is bij de aldi :wink: (wij hebben die aldi camera ook, en doet t goed)

Die methode wordt veel gebruikt, ik heb er al es een keer een hele sterke symmetrische vleugel mee gebouwd die ook nog es goed licht was, met depron kan dat. Maar voor zo'n setup zou ik het niet doen, wordt allemaal veels te zwaar. Ik zou gewoon een profiel buigen zoals ze ook bij de lichte indoor kistjes doen, en omdat je een staart hebt is dat wel stabiel (ik heb wel es een eenzijdig profiel delta geprobeerd als vrije vlucht, maar dat vliegt natuurlijk niet echt...)

mijn vader heeft een hele goede.
maar was even te lui om die te pakken en in te stellen.
ik heb ook nog een foto van het eind resultaat gemaakt in het licht:
f3371d03e2071f178b2daf4bc407ca3f.jpg

volgens mij zit er heel veel stof op de lens :?
maar door dat stomme kapje krijg je het er niet af :?

maar oke, ik maak wel een profieltje met de feun...

Nee man tegen het licht in fotograferen is nou ook weer niet de bedoeling :wink: Met dat stof zal het wel meevallen, dat lensje is trouwens wel te bereiken met een hele stompe speld met een stukkie doek erop ofzo, maar volgens mij hoeft dat niet eens.
Probeer het es buiten. Ik schoot er trouwens altijd 20 foto's mee en dan pikte ik de beste eruit, dan je cameratje weer ff wissen, zo heb je de beste foto's.
Heb je trouwens de versie met de ingebouwde zoeker of de uitschuifbare zoeker?

ik heb eindelijk de x-twin van meneer gekregen.
zijn nu aan het solderen.
maar nu, hoe groot gaat de B-17 worden?
2 X x-twin(23 cm) = 46
maar dat lijkt me nogal groot.

Even de regels: 2* zo groot is 4* oppervlakte 8* inhoud!!!
Dus laten we zeggen 23*23=529. 529*2=1058. wortel van 1058=32,53 dus in principe zou de span van je B-17 tussen de 30 en 35cm moeten worden, afhankelijk van de vleugelslankheid.

Ik zou 'm 34cm span maken met schaal afmetingen, vleugeltje zonder ribbetjes en met fohn krom gemaakt, en flinke v-stelling, ietsje minder als van de originele x-twin, met een schaal staart (maar zeker niet te klein) en een 6mm platte romp, eventueel 2 3mm plaatjes op elkaar gelijmd, is sterker. Maarja, dat zou IK doen he.

geen ronde romp? :?
eeh je moet wel onthouden dat de x-twin dubbeldekker is he?
de B-17 NIET

Idd, maar je moet hem nooit 2* zo groot maken, en onthouw dat de vleugels van de B-17 breder zijn. Ik zou hem hooguit 40cm maken, als je hem groter maakt vliegt en stuurt ie langzamer, en met mijn maten behouw je nog een beetje de vliegeigenschappen van de x-twin.

En een ronde romp is moeilijk om te maken in zulke kleine maten, en kost veel en veel meer gewicht. Met EPP of schuim heb je nog kans dat het iets gaat lijken, maar met depron buigen niet, of je zou een paar plakken depron op mekaar moeten plakken en dat schuren.

:(
jammer, ik vind een platte romp zo lelijk.
en een massieve romp is ze zwaar(ach, de x-twin heeft ook een massieve romp

kan je het niet buigen, streepjes met de vork er in trekken, en dan nog met de föhn?

of

___
| |
|___|
(zo gaat het niet lukken, ik maak even een plaatjes)
van plaatjes op elkaar gelijmd, hol, mooi rond, en licht

Van mij mag je het gerust proberen :wink:
Maar de X-twin is gespoten in een mal en is van EPP, niet van depron. Rond gaat moeilijk worden, vierkant is een ander verhaal. Probeer maar.

normal_romp_B-17.GIF

en dan bij de rode lijn schuren.
de ontvanger kan je er gewoon door snijden.

maar voorlopig lukt het niet met de ontvanger enzo, ik denk toch ergens kortsluiting :?

Back