2 servo's op 1 kanaal

• Topicstarter Topicstarter Sheriffnl
  • Startdatum Startdatum
S

Sheriffnl

Guest
Hallo allemaal!

Ik ben sinds vandaag in het bezit van een heuse ClodBuster super class Rock Crawler :)
Nu ben ik me een beetje aan het oriënteren hoe het één en ander werkt.

het is een 4wd4ws waardoor ik qua besturing tegen een klein dilemma aanloop :)
Ik heb zojuist 2servo's aan elkaar geknoopt en deze verbonden aan de ontvanger. Dit schijnt goed te werken, ware het niet dat mijn crawler nu enkel de krabbegang kent :P
dus zo:
//
|
//

Maar ik wil dit:
//
|
\\

Nu had ik al geprobeerd om de rode en zwarte draad van de servo om te draaien, maar daar heb ik een servo mee naar de knoppen geholpen kwam ik achter :S

Ik probeer al beeldmateriaal te vinden waarvan ik het een en ander kan afkijken, maar ik zie precies niet wat ik wil zien. Kan iemand mij hierin vertellen hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

De andere optie die ik ook in mijn achterhoofd houd, is dat ik een 3chan zender aanschaf waardoor ik voor en achter onafhankelijk van elkaar kan besturen... wat natuurlijk ook erg gaaf, maar ook een stuk moeilijker is... denk ik...

Omdraaien van de zwarte en rode draad werkt idd niet, zoals je zelf al ondervonden had.

Afhankelijk van welke servo's je gebruikt, is het mogelijk op te lossen door in je servo een paar draadjes om te draaien.

Andere optie is om een programeerbare Y kabel te gebruiken. Daarme kun je 1 servo andersom laten draaien.

De aller-allermakkelijkste optie, is om van 1 servo het heveltje aan de andere kant te zetten, als dat kan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga vandaag na 't werk even langs Quartel in Roosendaal om even het één en ander aan te schaffen voor mijn ClodBuster. Ik ga dan gelijk even informeren over die Y kabel.

Ik zie trouwens op de meeste foto's die ik kan vinden op internet, dat men de servo links heeft zitten, maar dat deze dmv een lange stang verbonden is met het rechterwiel. Bij mij zit deze verbonden met het linker wiel wat de stang aanzienlijk verkort, maar daardoor ook de wieluitslag vermoed ik. (zie foto)

3.JPG

Zolang de servo op de zelfde manier op de as blijft zitten maakt het niet uit of je hem op het linker of rechter wiel aansluit met een korte of lange stang. De servo uitslag blijft het zelfde. Stuuruitslag is over het algemeen mechanisch begrensd.

Bij mijn Crawler zit ie net zoals bij jou op de foto.

17.jpg

Als ik het vergelijk met jouw setting, lijkt het er op dat ik langere armen nodig heb voor de servo naar de as toe. Die ik nu heb gemonteerd zijn hier niet voor bedoeld. Dan heb ik ook gelijk meer uitslag.

Heb jij ook 4ws? zo ja, hoe heb jij het opgelost met het sturen, zoals ik in de openingspost omschrijf?

Ik heb geen 4WS. Maar als ik het zou hebben dan had ik het kunnen oplossen met mijn zender en het 3de kanaal en deze vervolgens te mixen met mijn stuur kanaal.

oke bedankt voor je antwoord. Ik zit serieus te denken aan een spectrum zender....

Back