2 X VSP en 1 X schottel in een sleper gecombineerd !!!!

Heren,

Al surfend over het WWW kwam ik dit tegen;

Welkom%20bij%20TUGSPOTTERS%2C%20De%20website%20DOOR%20en%20VOOR%20liefhebbers%20van%20sleep-en%20duwvaart%2Cberging%20en%20offshore%20%21.jpg

(photos and information by KOOREN SHIPBUILDING AND TRADING B.V)

Voor verdere informatie klik op onderstaande link:

http://www.tugspotters.com/verslag/rotortug.htm

Dat is volgens mij een leuk project... om te bouwen..

Tom Boere
 
En Tom hoe zou jij dat dan gaan doen.
Of is er al een bouwpakket van deze boot

En wat denk je van de kosten tweemaal vsp en eenmaal schottel
Ben benieuwd naar je antwoord 8)
 
Hoi allemaal,

Had ik toch die scheg niet moeten plaatsen :wink: ( :lol: :lol: :lol: ).

Ik dacht eigenlijk dat een Rotortug was uitgerust met drie schottels (twee voor één achter), maar het kan dus ook met 2 VSP's en 1 schottel :D . Een Rotortug schijnt op dit moment de beste havensleper te zijn die alle voordelen van alle huidige slepers combineert. Bekijk dit filmpje maar eens.

Voor zover ik weet zijn er nog geen varende modellen, maar die komen vanzelf wel denk ik :D .

Groetjes Danny.
 
Tja Danny,

zo zie je maar weer, maar met twee VSP's komt het ook wel goed.

F v Gent,

2 x graupner VSP erin ( uit de Parat ) 1 x schottel Tito Neri en varen, romp lijkt wel op die Danny nu heeft dus dat is ook al geen probleem.

Maar op dit moment nog genoeg hier op de werf....en nog meer plannen dus ik ga hem voorlopig niet bouwen.

Ik heb wel vergevorderde plannen om de RT Magic te gaan bouwen, en dat is zo'n sleper met 3 schottels eronder..


Tom Boere
 
Hoi Allemaal,

Nog even terugkomen op bouwdozen van een Rotortug, ik denk dat je van de Parat ook een Rotortug kunt maken. De Scheg van de Parat zit er namelijk los bij dus die kun je makkelijk vervangen. Dan kun je zelf nog kiezen of je voor twee VSP's en één schottel (versie 1) of drie schottels (versie 1) gaat.

Ik vraag me alleen af of je een Rotortug goed kunt besturen met een zender, ik heb nog nooit een zender met drie sticks gezien :wink: .

@Tom Boere, dat lijkt mij een heel leuk project. Ik zou er nooit aan beginnen want ik vind ze niet om aan te zien, maar ja dat is smaak natuurlijk. Daarom ben ik ook met de Schouwenbank begonnen, dat is eigenlijk de enige VSP sleper die ik mooi vind.

Groetjes Danny.
 
Hoi F.van.Gent,

Dat klopt, maar volgens mij halen ze de scheg bij Schottel en Voith Schneider slepers, die omgebouwd worden naar Rotortugs, helemaal of gedeeltelijk weg. Die lijkt mij ook overbodig, want daar zit nu de derde schottel.

Groetjes Danny.
 
Wat ik begreep maken ze met behulp van de schottel een actieve scheg aan de achterzijde. D.w.z. de schottel corrigeerd de VSP's.
 
Nou Wiggie,

Dan zou ik het stuk maar eens goed doorlezen, de schottels is achteraf ( in dit geval dan ) ingebouwd om meer vermogen ( trekkracht van 35 naar 75 ton bollardpull ) te krijgen en ten tweede de manouvreerbaarheid te verbeteren, dat is wel iets meer als alleen maar het corrigeren van de VSP's, dit is trouwens ook niet echt nodig !!!

Tom Boere
 
Dat zou bijzonder mooi modelproject zijn. Ik vraag me af hoeveel handen de (model)stuurman nodig heeft om dit volledig te benutten.
Als er geen scheg of iets dergelijk op staat, hoe gaat hij later dan in het droogdok?
 
hallo

laat daar nu de romp van de vroeger door krick uitgebrachte shottelesleper KARL goed op trekken

der zitten origineel twee shotteles onder maar met eventueel om kosten te besparen een derde shottele er onder krijg je hetzelfde als met twee VSP's
en veel meer power

groeten raf
 
Dan zou ik het stuk maar eens goed doorlezen, de schottels is achteraf ( in dit geval dan ) ingebouwd om meer vermogen ( trekkracht van 35 naar 75 ton bollardpull ) te krijgen en ten tweede de manouvreerbaarheid te verbeteren, dat is wel iets meer als alleen maar het corrigeren van de VSP's, dit is trouwens ook niet echt nodig !!!

Beste Tom, als je het stuk goed leest kom je ook de opmerking tegen dat de bestaande scheg voor een deel verwijderd moest worden om de schottel te herbergen en dat dat gemis aan scheg opgevangen wordt d.m.v. de schottel actief mee te laten "sturen". No hard feelings hoor :lol:
 
Hij staat wel in de droogdok, maar als"nieuwbouw". Hoe gaan ze later die bokken daar onder mikken?
Het is maar een vraag hoor, ik ben geen specialist.
 
hallo

gilbert elk schip heeft een dokings plan
ik heb het plan van de zinnia en van de godetia

daar staat heel juist opgepland waar de blokken moeten komen zodat de romp daar waar er spanten en verstevigingen zitten kan staan

dat heb ik ook gezien wanneer we daar van gent naar antwerpen waren gevaren met een van de belgische fregatten

pa is daarna nog gaan filmen als hij helemaal droog lag


groeten raf
 
Hoi Allemaal,

Even inhaken op de discussie van Tom en Wiggie, er bestaat inderdaad zoiets als een actieve scheg, maar deze wordt niet gebruikt bij Rotortugs.

l_vohs_TurboF.jpg

Foto; Voith

Dat is namelijk de Voith Turbo Fin. Dit is een aangepaste scheg, aan de achterkant zit nu een ronddraaiende cilinder. Door middel van deze cilinder wordt de waterstroom bij de scheg beter verdeeld en neemt de kracht bij het manoeuvreren ongeveer 18% toe.

Ik heb nog even gedacht om dit ook bij mijn Schouwenbank toe te passen, want het is immers niet zo'n ingewikkeld systeem, maar het origineel................................... :wink: .

Groetjes Danny.
 
Hee Danny,

die turboscheg :lol: kende ik weer niet, weer wat geleerd, zijn er al echte slepers mee uitgerust ????

Tom Boere
 
Hoi Tom,

Ik zou niet weten welke slepers er mee zijn uitgerust, maar op de site van Voith kwam ik de volgende foto tegen;

vtmh_VTF_Foto_Haugesund_72.jpg

Foto; Voith

Ze zijn er dus wel :D .

Groetjes Danny.
 
Back
Top