2008 1/8 EK-A Valencia, Spanje

M7H

Forum veteraan
Valt me tegen dat er nog geen topic over is, dus bij deze... :p

Volg de laatste nieuwtjes op:
Red RC - Events

1 ding wat opvalt, is de afwezigheid van alle Sirio rijders, i.v.m. het uitlaten verhaal......

En dat er al rijders experimenteren met brandstof met 20% en 16% nitro; allemaal om de 5 minuten te halen op één tankie!... Het zal mij benieuwen hoe dit EK gaat verlopen.

Ik zet mijn geld maar gewoon op Lamberto Collari; dat is het meest save lijkt mij...

Wat mij opvalt is dat de meeste rijders de 3007 uitlaat van novarossi gebruiken, ook de orion rijders en Fantini.
Ook Rick V rijdt met een 3007 en niet met de 3036 van JP zelf................
Is allemaal te zien op de image gallery van Red RC.
Wat ik ook grappig vind is dat ondanks dat je met de nieuwe uitlaten, die je bijna een hele slag armer moet zetten, ze weer problemen hebben met de 5 minuten te halen.
Het circuit ziet er wel snel uit, met lange sweepers en een lang recht stuk, dus het zal vast daardoor komen.
Ik denk dat een Velox wint, Pietsch is erg snel, maar als Motonica rijder hoop ik op Balestri of Solaroli.
We wachten het af................

Laatst bewerkt door een moderator:
Met een EK geld op Collari zetten zou ik niet doen, de statistieken zeggen dat hij niet zoveel EK's op zijn naam heeft staan....

Dat van Sirio was bekend en ik denk ook dat de EFRA op dit gebied heel hard achter de oren moet gaan krabbelen want de problemen die nu zijn ontstaan kan nooit de bedoeling zijn om zo de sport en de hobby te promoten.

Eigenlijk moeten de motor fabrikanten niet zeuren, daarom houdt de EFRA zijn "poot stijf"

Op het EK 235mm er nog over gesproken met Willy W.

Op de EFRA site staat ook aangegeven, dat de EFRA (net als de Nomac) niet zelf de regels verzint, maar de ingekomen regelementswijzigingen voordraagt aan hun leden, die er dan op hun beurt op kunnen stemmen of tegenstemmen.
Ik begreep dat het de fabrikanten zelf zijn die de uitlaatregel hebben voorgedragen, dus dat er zo lastig over gedaan wordt is onbegrijpelijk......

Sjee, al zou het iemand van de EFRA geweest zijn, dan nog hadden de fabrikanten tegen kunnen stemmen, is niet gebeurt, dus moet je nu je mond houden.
Let wel, deze wijziging is al 2 jaar geleden aangekondigd.......

Dit is wellicht vergelijkbaar met het rookverbod in de horeca.
Veel heisa en gezeur, juist van de roker natuurlijk, maar in andere Europese landen is al naar voren gekomen dat het op de langere termijn juist beter is voor de horeca.....

Minder geluid maken is ook heel goed voor de gemoedsrust rondom de RACO, dus ik juich het alleen maar toe dit soort wijzigingen.....

Eigenlijk moeten de motor fabrikanten niet zeuren, daarom houdt de EFRA zijn "poot stijf"
Let wel, deze wijziging is al 2 jaar geleden aangekondigd.......

Mooie politieke praat......
Regels worden verzonnen en kunnen ook weer aangepast of terug gedraait worden. De massale problemen rondom de nieuwe uitlaten had niemand voorzien en ook niemand getest voordat de regel een voorkeur had gekregen.

Minder geluid maken is ook heel goed voor de gemoedsrust rondom de RACO, dus ik juich het alleen maar toe dit soort wijzigingen.....

Het rookverbod is niet vergelijkbaar want die resultaten zijn wel voorspelbaar en zelfs via enquettes statistiek vastgelegd.
Natuurlijk is het positief dat de RACO zijn toko kan afmaken en lekker races kan houden maar de nieuwe uitlaat heeft in dit verhaal naar mijn weten totaal geen betekenis gehad en zal het waarschijnlijk ook niet hebben. Ook dit is weer een mooi verzonnen politiek praatje om iets goed te praten. Het feit dat de motoren nu heel kritisch af te stellen zijn en anders heel snel kapot gaan wat ook veel gebeurd is kan niet goed zijn voor de promotie en lijkt het mij dat de heren terug gestuurd moeten worden naar de tekentafel.

Er is nu toch 1 Sirio rijder op komen dagen, en hij zal (net als R. Roem deed op het EK met zijn Sirio gebaseerde R&B) rijden met een R&B uitlaat... (3003?)

Zoals veel merken/teamrijders met uitlaten van de concurentie rijden......

Overigens heb ik de laatste 2 clubraces ook met 16% gereden en inderdaad scheelt dat een boel in het verbruik en zonder de motor echt er na aan te passen was het ook niet veel inleveren van het vermogen wat de verloren tijd in een tankstop zeker goed maakt.
Gezien de EK nog geen controled fuel gebruikt zal het mij ook niets verbazen dat er wordt gespeeld met alleen minder olie voor meer methanol om zo niet het nitrogehalte te verminderen.

Mooie politieke praat......
Regels worden verzonnen en kunnen ook weer aangepast of terug gedraait worden.
Aanpassen wel, maar kijk uit wat je zegt met terugdraaien van regels, want daar is de Nomac ook niet sterk in, getuige iets wat begin dit jaar is gebeurt....
Maar laten we dit maar eens lekker buiten het MBF houden...

De massale problemen rondom de nieuwe uitlaten had niemand voorzien en ook niemand getest voordat de regel een voorkeur had gekregen.

Wie moet er dan testen?
Juist dat moet de fabrikanten zelf doen! en daar hebben ze tijd zat voor gehad.
Zolang je niet een datum prikt zoals de EFRA nu heeft gedaan, blijf je achter de feiten aanlopen...

Goed, eigenlijk wil ik er helemaal geen discussie meer van maken, iedereen moet maar een standpunt innemen waarbij hij zich het prettigst voelt, maar feit is dat de fabrikanten hebben zitten slapen, punt. (zijn trouwens de woorden van een fabrikant zelf.....)

Dit was maandag:

Most of you will have noticed that the site was down for most of the day. This was due to a hardware failure on Monday morning which brought the server down and caused the outage. We have since moved the site to a backup server while we evaluate the problem. We apologise for the inconvenience, and please rest assured that we are back online and back up to speed and ready to start our reports from the 1/8th scale European Championships in Valencia.

Waarschijnlijk dat ze nu bezig zijn met de migratie van de backup server naar de normale....

No Problemo met RedRC !
Om weer terug te komen op het onderwerp....

Opvallend dat men nu met heel veel tankdruk aan het spelen is. Dit is iets waar ik al jaren mee aan het spelen ben en daar toch wel leuke resultaten mee heb gezien. De constructie van Fantini is zelfs iets wat een clubmaat vorig jaar nog heeft toegepast.

drukkraan.jpg

De motor ging als een speer en reed redelijk zuinig maar door de mindere tankdruk kreeg de motor ook geen overschot van brandstof tijdens het loslaten van het gas waardoor de motor heter werd en zo onbetrouwbaarder.

En dit verbaasd mij ook wel weer want de nieuwe uitlaten doen de motoren al flink heter worden en door het verminderen van de tankdruk nog heter, lijkt mij niet bevoordelijk....

Een idee van Novarossi is ook leuk om te zien, een soort van radiator om de gassen richting de tank meer te koelen. Ik denk alleen dat de koeling beter kan door de radiator ook echt in de rijwind te leggen ipv. zo onder de body.

En de TO CPD is weer uit de kast getrokken en wordt door div. mensen geprobeerd.

Een idee van Novarossi is ook leuk om te zien, een soort van radiator om de gassen richting de tank meer te koelen. Ik denk alleen dat de koeling beter kan door de radiator ook echt in de rijwind te leggen ipv. zo onder de body.

Zeker geinig!

Het hele 5 minuten verhaal waar men nu heel erg mee bezig is met al deze leuk gadgets is iets waar eens beter naar gekeken moet worden.
Rody Roem heeft aangegeven dat door het mindere vermogen met de nieuwe uitlaten, rijders vaker volgas rijden en dus op die manier meer brandstof gebruiken.

Ikzelf denk aan het vergroten van de tankinhoud naar 150cc.
Tuurlijk, dan zitten we over een tijdje weer met het 5 minuten probleem, maar we kunnen wel weer meer vermogen uit onze motoren halen....
Gaat het nitro percentage geleidelijk omlaag, dan is dit wellicht een optie om het vermogen verlies te compenseren.....

Back