2008 1/8 EK-A Valencia, Spanje

Het is wel opvallend dat sinds de nieuwe uitlaten men heel druk bezig is met het verbruik. Voorheen was het ook best wel een probleem maar omdat nu iedereen door heeft dat de tankdruk blijkbaar hoger ligt zoekt men oplossingen. Een grotere tankinhoud zou wel eens mogen gezien de electrorijders door de jaren heen deze ontwikkelingen wel toelaten aan de andere kant wil je denk ik niet weten wat er dan met de motoren kan gaan gebeuren....

Tankdruk is dus erg belangrijk geworden maar dat is iets wat ik al eerder aangaf. Maar wat ik zelf heb gezien met de tankdruk vanuit de uitlaat is dat er best wel veel vuile olie de tank in wordt geduwd en dat wil je juist niet. Misschien een idee om de tankdruk eens met een CO2 patroon en een drukregelaar uit te voeren?

Grappig vind ik de maas in de regel van de uitlaatbocht, zo lang het aan de ingang en aan de uitgang een doorlaat van 13mm heeft kan je het er tussen wel groter maken wat lijkt te werken.....

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk zullen ze nu brandstof in vrieskisten en koelboxen gaan bewaren om het maar zo koud mogelijk in het tankje te hebben...

Maar wat een gedoe; het geval is dus nu dat de auto's harder kunnen dan de motoren... Door de nieuwe uitlaten is er minder vermogen, waardoor de auto's langer vol gas rijden en dus meer verbruiken.. Dus zou er in principe een body met minder luchtweerstand kunnen worden gebruikt voor een lager verbruik en een hogere snelheid met hetzelfde vermogen.

Ik las op RedRC dat veel rijders met de bodies aan het experimenteren zijn om daaruit de laatste seconden rijtijd te halen...

Al met al heeft de nieuwe uitlaat regel wel weer voor een spannende opschudding op het hoogste europese niveau gezorgd waardoor de uitslag nog onvoorspelbaarder is geworden en het spannend blijft wie wél en wie niet wint...

Euhmmmm Jaap .... moet het niet zijn wie wel of niet stukken rijdt :)

Overigens bij Offroad zijn inmiddels ook diverse rijders met de 2008 uitlaten en moet zeggen de motoren doen het er niet minder om zo op het 1e gezicht. Rijtijden zijn zeer acceptabel (afgelopen weekend rond de 11 minuten (GRP .21 met meen 3006 uitlaat) Terwijl ikzelf met een Go .21 met 2047 uitlaat er 12 minuten uit weet te persen. Natuurlijk 1 minuut kan het verschil zijn in 50 of 53 rondes in offroad. Neemt niet weg dat het voor offroad een zeer acceptabele tijd is. (Er waren rijders die de 6 minuten nog niet eens haalden :))

Dus zou er in principe een body met minder luchtweerstand kunnen worden gebruikt voor een lager verbruik en een hogere snelheid met hetzelfde vermogen.

Goeie opmerking Jaap.
Ik heb al eens gezegd dat voor mijn part de trimstrip verdwijnen mag (daar kwamen wel weer negatieve opmerkingen over, maar die rijders kijken niet verder dan hun neus lang is, maar dat terzijde) en als ze inderdaad de maximale autohoogte van 170mm naar 160mm gaan brengen in het regelement, laten we dan ook lekker die trimstrip afschaffen.
Is het voor iedereen weer hetzelfde, geen mogelijkheid tot valsspelen er meer mee, en minder rijweerstand!...

Het is wel opvallend dat sinds de nieuwe uitlaten men heel druk bezig is met het verbruik. Voorheen was het ook best wel een probleem maar omdat nu iedereen door heeft dat de tankdruk blijkbaar hoger ligt zoekt men oplossingen.

Tankdruk is dus erg belangrijk geworden maar dat is iets wat ik al eerder aangaf.

.....

Neem nou de luchtdoorvoer van een 3007 en een 3031 richting de tank.

De ene heeft een kleinere doorvoer dan de andere...

Posted via Mobile Device

Goeie opmerking Jaap.
Ik heb al eens gezegd dat voor mijn part de trimstrip verdwijnen mag (daar kwamen wel weer negatieve opmerkingen over, maar die rijders kijken niet verder dan hun neus lang is, maar dat terzijde) en als ze inderdaad de maximale autohoogte van 170mm naar 160mm gaan brengen in het regelement, laten we dan ook lekker die trimstrip afschaffen.
Is het voor iedereen weer hetzelfde, geen mogelijkheid tot valsspelen er meer mee, en minder rijweerstand!...

Ga terug in je hok man... gek.

Tis net de FIA ala F1 maar dan gewoon alles in 1 keer veranderen. Mensen moeten eens snappen dat ze hiermee de sport kapot maken.

Wat doet de IFMAR? (omvat immers de grootste markt)

Posted via Mobile Device

Ga terug in je hok man... gek.
Echt niet!

Tis net de FIA ala F1 maar dan gewoon alles in 1 keer veranderen. Mensen moeten eens snappen dat ze hiermee de sport kapot maken.

Sport?
Voor de meeste is het een (serieuze) hobby.

Wat doet de IFMAR? (omvat immers de grootste markt)
Verstoppertje spelen?....
De feiten niet onder ogen (willen) zien....
Er zijn al zat circuits aan het verdwijnen....

Straks heb je geen "sport" meer, als er geen circuits meer bestaan.......

Echt niet!
Sport?
Voor de meeste is het een (serieuze) hobby.

Hobby en sport met RC hebben een raakvlak of overlappen elkaar, je moet de sport niet te fanatiek maken als daardoor de hobby de nodige interesse verliest

Verstoppertje spelen?....
De feiten niet onder ogen (willen) zien....
Er zijn al zat circuits aan het verdwijnen....
Straks heb je geen "sport" meer, als er geen circuits meer bestaan.......

Mja... dit verhaal hebben we eerder besproken maar noem nu echt even de circuits op die zijn gesloten wegens overlast. De meeste circuits worden toch echt gesloten wegens verandering van bestemmingsplan en daar waar het onder druk van het geluid staat zal het eerder om zeikerds gaan die lang genoeg volhouden om van het gezoem in de verte af te zijn. Dergelijke clubs kunnen er altijd nog voor kiezen om alleen met electro door te gaan en dat heb ik ook nergens zien gebeuren dan de bepalingen die veel circuits al kennen met meer beperkte tijden voor brandstof.
Ik wil best de feiten onder ogen zien maar dan moet het geen gemanipuleerde feiten zijn en jammer genoeg wordt iedere sluiting maar al snel gekoppeld aan het geluid.....

Maar zullen we weer ontopic gaan?

Yup!

Nog 1 offtopic reactie.
Het is wat Roelof aangeeft... Let wel voor ons is het een sport, voor een ander een hobby.

Qua Circuits... ik heb maar 1 of 2 banen dicht zien gaan door idd wijziging in bestemmingsplan of doordat de baan in een woongebied ligt, tja en dan heb je hier idd te maken met de geluidsnorm.

We moeten niet vergeten dat NL en B NIET vergelijkbaar is met de rest van de wereld!

Zo en nu weer on-topic :)
Sjee weer een 960 met een Mega het snelste, ik ben benieuwd hoeveel 960-ers in de finale zullen staan.

ff een off-topic vraag

Waarom rijden de 1/8 onroad auto's zoveel korter op 1 tankje dan dat de offroad auto's doen???Afgelopen zondag heb ik in de truggycup 10 minuten kunnen rijden op een natte kunstgrasbaan,dus als het droog is worden dat er 11 a 12 minuten.De snelheid van de onroad auto's ligt natuurlijk een stuk hoger maar zijn er ook ander factoren die meespelen ??

Oef...

Goeie vraag! Ik kan we zo voorstellen dat je bij offroad niet altijd vol gas rijd, je hebt er immers de grip niet voor om het vermogen kwijt te kunnen. Daarnaast heb je nog enige vliegtijd waarbij je ook geen volgas geeft naast alle bochten. Als laatste zijn volgens mij de offroad banen wat korter / kleiner.
Neem Valencia als voorbeeld, daar kan je met gemak met 15 man tegelijk rijden zonder dat je elkaar in de weg zit.
Bij onroad heb je veel te maken met grip vs vermogen en dat weer op een zodanige manier wegzetten dat je de maximaal haalbare rijtijd realiseert (veelal 5:20) met zoveel mogelijk ronden.

Ik heb zelf nog nooit onroad gerace't met een 1/8 dus ik weet niet hoe veel jullie volgas rijden.Maar omdat je een bak grip hebt zal dat een stuk hoger liggen dan bij offroad.Maar dat het verschil zo groot is snapte ik niet echt.Zelfs met me voorige motor haalde ik 8 minuten en dat was een zuipende 4.6cc(RB TM928).Ik ben daarom overgestap naar een 3.5cc(RB C6 L2G).

Maar ik zal geen off-topic vragen hier meer plaatsen.

Sjee weer een 960 met een Mega het snelste, ik ben benieuwd hoeveel 960-ers in de finale zullen staan.[/QUOTE

hihihi en ik ben benieuwd hoeveel hem zullen uitrijden met zo'n 960 met een mega

Sjee weer een 960 met een Mega het snelste, ik ben benieuwd hoeveel 960-ers in de finale zullen staan.[/QUOTE

hihihi en ik ben benieuwd hoeveel hem zullen uitrijden met zo'n 960 met een mega

Tja.... de Picco's schijnen inderdaad het snelst kapot te gaan met de nieuwe uitlaten... ;)

Een grotere tankinhoud zou wel eens mogen gezien de electrorijders door de jaren heen deze ontwikkelingen wel toelaten aan de andere kant wil je denk ik niet weten wat er dan met de motoren kan gaan gebeuren....

grappig om te lezen hoe de brandstof onroad rijders hun "rijtijdprobleem" willen oplossen.
In de electro was het altijd andersom: in de beginjaren moest je wel zuinig kunnen rijden anders kon je nooit de rijtijd halen. Nu hebben wij 5, 6 of 8 minuten sprintraces.

Over het feit dat wij meer mah gekregen hebben in de loop van de tijd:
je kunt het ook zo zien: wij zijn met 40cc begonnen en zitten nu ook bijna aan de 125 cc ;)
alleen hebben wij al jarenlang niet/nauwelijks mogen tunen aan de motoren wat in de brandstof toch heel gebruikelijk is.

Fantini rijdt met een Max, en die komen toch echt van Novarossi af, Domanin rijdt ook Max en Salven Mega, serpent doet het in ieder geval goed tot nu toe, kijken of ze ook weer eens een finale kunnen winnen.;)

Ook leuk om te zien dat Kyosho/Mugen/Serpent echt alles van elkaar overnemen.
Kyosho rijdt met de Serpent tank.
Mugen heeft dezelfde achterstabi als Serpent,
Nou vooruit, Serpent rijdt met een Mugen achterkant... :p

Ook leuk om te zien dat Kyosho/Mugen/Serpent echt alles van elkaar overnemen.
Kyosho rijdt met de Serpent tank.
Mugen heeft dezelfde achterstabi als Serpent,
Nou vooruit, Serpent rijdt met een Mugen achterkant... :p

Mugen heeft die stabi al tijden....
Serpent rijdt ook nog met Kyosho dempers (Mark Green)

Back