2008 EFRA uitlaten

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 31 jan 2008.

  1. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Misschien niet mijn nederlandse winkelier... ;)

    Vermeld staat ook volgens mij dat Novarossi nogmaals de prijzen heeft verlaagd... slimme zet, ze zijn de 1e met de nieuwe uitlaten, dus er zouden er best eens heel veel van gekocht kunnen gaan worden.....


    Gezien het feit dat de 3006 gebaseerd is op de 2052, denk ik toch wel dat ik die wil hebben.... met een medium bocht....

    Sander, rij jij eens heen en weer naar Duitsland....
    Kom je morgenavond bij mij thuis een bakkie doen, kun je meteen die brandstof afleveren.....
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2008
  2. stormtroopertje

    stormtroopertje

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Rotterdam
    Nu het er toch over gaat, kent er iemand een website van een duitse winkelier die niet te ver van de grens ligt?
    Wil toch wel eens een beetje vergelijken.
     
  3. wijchen

    wijchen

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    110
  4. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Aangezien we ze allemaal op 6 april op de auto MOETEN hebben, waarom koopt de NOMAC ze niet centraal in via de EFRA? Stukje inkoopvoordeel?
     
  5. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ach, op die paar uitlaatjes die ze dan verkopen zullen ze niet veel korting geven lijkt me... Zoveel vraag naar deze uitlaten zal er niet echt zijn gezien het magere aantal aanmeldingen dit jaar...
     
  6. Ndegeocello

    Ndegeocello

    Lid geworden:
    23 jun 2004
    Berichten:
    695
    Locatie:
    IJsselstein

    Wat noem jij mager?
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Tja..., nu al zoveel uitlaten (op papier) en dan zoveel motoren en niet te vergeten 1 uitlaat met meerdere soorten logo's, ik vrees dat dat niet gaat lukken.

    Ik vraag mij af als er mensen zijn die nu achteraf toch een overgangsperiode beter zouden vinden ;)
     
  8. wijchen

    wijchen

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    110
    ..maar ja uiteindelijk zijn er maar 2 soorten 3006 & 3007 zijn er opdit moment op de markt (alleen nog niet hier in NL).

    Ik zit toch echt op de vervanger van de 2013 te wachten...Sirio/RB Xenon R loopt voor geen meter op een NR uitlaat..en dat zal nu ook wel niet veranderd zijn (ga het toch proberen als het niets anders kan).

    ...Roelof, ik denk dat je gelijk gaat krijgen met je verhaal tijdens de sectie vergadering. Vraag me wel af waarom alle fabrikanten aan JIT (just in time) proberen te doen..als dit al een jaar bekend was..
     
  9. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoezo achteraf ... vooraf al ... maar heeft niet zoveel zin om hier nu over in discussie te gaan ... c'est un fait accompli ... voor de 1ste race maar over op plan B?
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik ben van mening dat de fabrikanten het prima vinden als hun teamrijders op de eerste EFRA wedstrijd de uitlaten hebben en totaal geen boodschap hebben aan de landen die dit op nationaal niveau hebben ingevoerd.

    Maar ja, de vergadering heeft zo besloten en dienen we ons er aan te houden.

    Wat de Sirio betreft, minder tankdruk helpt om de prestaties en afstelling te verbeteren met een Novarossi pijp.
     
  11. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    Welke landen hebben deze regel al meteen doorgevoerd dan?
    Behalve NLD (als braafste jongetje van de klas)...
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Op RedRC las ik ergens dat several countries met de nieuwe uitlaten zouden gaan rijden.
     
  13. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    In Belgie moet er voor het BK ook reeds met de nieuwe uitlaten gereden worden. Ook geen overgang dus. Bepaalde clubs voeren de regels ook direct in.
    Als het geluidsniveau werkelijk zoveel daalt is dit toch een goeie zaak. Hoeveel clubs in Europa hebben er geen problemen met geludshinder?
     
  14. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Het is ook een goeie zaak om deze regel in te voeren, daar zal iedereen het wel over eens zijn (op sommige onverlaten na dan, die niet weten waar ze het over hebben) maar tijdens de Nomac vergadering hebben sommige (o.a. Roelof, Richard E) gepleit om nationaal een overgangsjaar in te stellen, precies vanwege het gene wat er nu dus aan het gebeuren is, dat er nog geen uitlaten in voldoende mate in de handel verkrijgbaar zijn....

    De AMCA was voorstander van een overgangsjaar, en aangezien de 1e NK bij hun is, zal de 1e NK wellicht verreden kunnen worden met de "oude" uitlaten.

    Ik denk dat het een goed idee is als de Nomac met een statement komt waarin een uiterste datum vermeld wordt voor de uitlaten. Zijn op die datum niet de grote merken uitlaten in voldoende maten te verkrijgen, dan is het toegestaan om de 1e NK met de uitlaten van vorig jaar te rijden. Dit regeltje geldt ook voor het 2e NK, desnoods ook de 3e.....
    Ik denk dat die datum iets van 2 weken voor het NK dient te zijn, want rijders moeten toch de mogelijkheid hebben hun uitlaten te passen en niet te vergeten, te testen.....
     
  15. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    Hoeveel stiller worden deze nieuwe uitlaten? Ik heb gehoord dat deze merkbaar veel stiller zouden zijn.
    En hoeveel vermogen wordt er daardoor verloren?

    Als er een overgangsjaar zou zijn en de nieuwe uitlaten verliezen veel vermogen dan denk ik dat er velen nog met oude zouden rijden. Tenzij er ergens iets ingevoerd wordt dat je enkel nog je uitlaten van vorig jaar mag gebruiken en geen nieuwe "oude" meer.

    Als ik het goed voorheb mag er in Belgie voor het eerste BK nog met de oude gereden worden. (Tenzij dit reeds veranderd is.)
     
  16. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Zoals ik toen de discussie liep al zei: een slechte zet van de rijders om op de vergadering meteen te verkiezen om de EFRA 2008 uitlaten te verplichten!
    Op deze manier stop je gewoon de instroom naar de nitro onroad klasses omdat geen enkele nieuweling een auto die aan de regelmenten voldoet kan kopen, er mee trainen en dan zich inschrijven in de 'instroom' klassen...
    Ik vermoed dat dit ongeveer de doodsteek is voor de wedstrijden op nationaal niveau (iig onder de NOMAC regelmenten) en dat de rijders die dit jaar nog mee doen de 'laatsten der Mohicanen' zijn... Als de huidige groep 1:8 (en 1:10) nitro onroad rijders er mee stoppen, dan zal de competitie ook stoppen...
    Met het 'verklooien' van de 1:8 onroad en 1:10 onroad door het invoeren van steeds moeilijkere regelmenten, die de rijders steeds meer op kosten jagen, had je kunnen verwachten dat de instroom heel minimaal zou worden en uiteindelijk helemaal stopt...

    Er zijn nu 30 licentie aanvragen in beide klassen samen; dat is waarschijnlijk een historisch dieptepunt en veroorzaakt door het slechte beleid van de NOMAC en het negeren van de problemen die de 'zelf opgelegde maar nergens op gebasseerde' regelmenten nu veroorzaken voor de rijders...
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Jaap, het is zeker geen doodsteek voor de instromers, zeker als de prijzen van deze uitlaten ook nog eens lager liggen, met nog 1 maand te gaan voor de sluiting zullen die andere 24 man ook nog wel komen.

    Vermoeiend is het wel dat alles weer op het laatste moment moet gebeuren. Schuld van de EFRA, de fabrikanten of de beslissing van de NOMAC ?
    - in de 1e instantie denk ik wel de schuld van de fabrikanten want die wisten al een jaar geleden dat dit zou moeten gebeuren en die doen nu alles op het laatste moment.
    - De EFRA heeft geen schuld, die heeft de regel bepaalt en daarmee de opdracht aan de fabrikanten gegeven die er mee ingestemd hebben.
    - De keuze van de NOMAC waarbij democratisch de meerderheid voor gestemd heeft is ook niet helemaal het probleem maar de NOMAC wedstrijden beginnen nu eenmaal eerder dan de EFRA wedstrijden....
    Er is dus door een meerderheid veel vertrouwen gegeven in het tijdig kunnen leveren van de uitlaten en moeten we dus afwachten met in het achterhoofd misschien een plan-B zoals Richard al aangaf.
     
  18. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Vermogensverlies is niet belangrijk, is voor iedereen hetzelfde.
    Je ziet de kreet "overgangsjaar" verkeerd.
    Het is nooit de bedoeling geweest dat er rijders met nieuwe en oude uitlaten door elkaar zouden gaan rijden, het idee was om te wachten met overstappen op de nieuwe uitlaten, totdat er genoeg van in de handel beschikbaar zouden zijn zodat wij een keuze konden maken ook met de rijders ervaringen inmiddels opgedaan op de EFRA wedstrijden....
     
  19. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    Ik dacht dat in het overgangsjaar naar keuze kon gereden worden met de nieuwe of de oude. Vandaar ook dat ik dacht dat diegene met de nieuwe uitlaten vermogen zouden verliezen ten opzichte van diegene die nog met de oude reden.
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je de keuze hebt kiest je toch voor de snelste ?
    En als de oudere uitlaten dan sneller zijn heb je die nog liggen.....
     

Deel Deze Pagina