2008 EFRA uitlaten

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 31 jan 2008.

  1. MarkieDS

    MarkieDS

    Lid geworden:
    14 jun 2006
    Berichten:
    99
    2 jaar geleden heb ik dit ook meegemaakt. Ik wilde gewoon eens op een circuit rijden en had voor mijn buggy (Protech RTR) speciaal baanbanden gekocht. Op mijn simpel motortje stond een gewone luchtfilter. Ik was al een tijdje aan het rijden (het was tijdens de week) toen iemand van de club me kwam vertellen dat ik een insbox nodig had en zo niet verder mocht rijden. Ik had toen nog nooit van een insbox gehoord.
     
  2. MarkieDS

    MarkieDS

    Lid geworden:
    14 jun 2006
    Berichten:
    99
    Ik was vorig jaar eens aan het babbelen met iemand van Rumst (gewoon lid of bestuurslid weet ik niet) en die vertelde dat geen enkele club in Belgie en hij vermoedde ook in Nederland volledig in orde was tot op de letter van de wet. Sommige hebben wel geen klachten om dat ze ver van bewouwing gelegen zijn, maar zouden toch niet wettelijk in orde zijn.

    Als je soms de wetten leest ... soms redelijk belachelijk maar wat is eraan te doen als kleine sport? Waren we allemaal voetbalclubs geweest dan was het waarschijnlijk geen probleem om alles te regulariseren. Een kennis van mij is gemeenteraadslid en er zijn daar regelmatig klachten als het voetbal is maar de burgemeester is supporter van de ploeg. Een lange arm is dus wel handig. Jammergenoeg zijn er geen of weinig politici met RC bezig.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij ons zijn onlangs geluidsmetingen geweest en het is totaal niet nodig om iets aan het geluid te doen, dit is tijdens clubraces gemeten waar sommigen met opgeboorde uitlaten en zelfs 2-kamer uitlaten reden.

    Mijn persoonlijke mening is dat je gastrijders die niet met wedstrijdspul komen moet toelaten en aankijken wat de herrie is, als het extreem veel is kan je de gastrijder er vriendelijk op aanspreken. Een INS-BOX wordt nog steeds als heilig gezien terwijl de geluidsreductie maar een fractie is (per motor verschilt het), betere uitlaten doen nog steeds meer.....
     
  4. wijchen

    wijchen

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    110
    Van de INS box wordt beweerdt dat deze 3 DB van het geluid dempt. 3 DB is overigens wel de halvering van het geluid (als het ik vroeger goed heb opgelet). Uiteindelijk helpt zowel INS box als de uitlaat voor de demping van het geluid.

    Echter worden er nu maatregelen genomen die als pleister werken. Kijk naar de 2 kamer naar de 3 kamer uitlaten na enkele jaren zaten de motoren gewoon weer op het oude geluids niveau.

    Zolang de motoren gewoon door ontwikkeld worden blijft je dit fenomeen houden (en waarom zouden de fabrikanten het niet doen aangezien er geen restricties komen). Zelfs de Nitro maatregel die in de planning is in de komende jaren zal uiteindelijk niet bijdragen aan een reductie.
     
  5. borrie

    borrie

    Lid geworden:
    27 okt 2003
    Berichten:
    55
    Mmm. uitlaten moeten we gewoon dan maar allebei proberen, 3006 en 3007.. met een medium bocht, waarschijnlijk.

    We shall see.

    Grtz

    B.
     
  6. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Volgens de natuurkundeboeken kunnen mensen geluiden waarnemen van 0 tot 140 dB(A). Elke 10 dB(A) extra maakt dat een geluid in het menselijk oor dubbel zo hard klinkt. Bij geluiden onder 80 dB(A) bestaat er geen risico op gehoorbeschadiging. Een geluidsniveau van 80 dB(A) gedurende acht uur per dag ligt op de veiligheidsgrens. Bij herhaalde blootstelling aan geluiden van 90 dB(A) of meer kan blijvende schade ontstaan.

    Dit is wel een illustratief grafiekje.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2008
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Correctie, iedere 3dB wordt als een verdubbeling gezien.....
     
  8. Zjeraar

    Zjeraar

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    1.126
    Locatie:
    Gent
    Hmm, elke extra dB heeft een verdubbeling in (elektrisch) vermogen nodig, zo heb ik het geleerd gekregen... Dus 1 opstijgende straaljager van 100m afstand is ongeveer 120dB, 2 straaljagers is dan 121dB
     
  9. nicks

    nicks Guest

    Maar even voor de duideluikheid:


    P=10 log I/I0

    waarin I0=10^-12 w/m^2, een konstante. (de drempelwaarde van het mesnelijk gehoor bij 1000 HZ)

    Een verdubbeling van de intensiteit I=2I geeft:

    P=10log 2I/I0, dan wat standaard log regeltjes toepassen geeft:

    P=10log I/I0 +10 log 2,

    en 10 log 2 is ongeveer gelijk aan 3.

    Dus een verdubbeling van de intensiteit (bv. 2 autootjes ipv 1) geeft idd een verhoging van 3dB.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mrt 2008
  10. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Juist.

    Ehh, de ene 90dB is de andere niet....
    Een mug maakt geen 90dB, maar er ontstaat wel blijvende schade. ;)
    Krijsende kids kunnen er ook wat van... en ze hebben bij mij ook op het punt gestaan van blijvende beschadiging. :p

    een modelauto als je die de gehele dag hoort, terwijl je in de tuin zit, is gewoonweg irritant.....
     
  11. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Excuse me? Bestaat er een mooier geluid dan een jankende 3,5cc die over een circuit raast?

    Toch tijd voor een brushless setje in je 1:8 Martin? ;)

    Of zo'n ElectroSound setje van unbelievablerc?

    [​IMG]

    Envious of brushless-running battery-heads? Want to drive your nitro vehicle in the cul-de-sac after hours without neighbors calling the cops? ElectroSound(TM) with engine noise dampener is what you need.

    Scare nitro drivers -- if they think you're driving electric, they'll give up without a race!

    If you can't afford an electric conversion, ElectroSound(TM) is the next best thing!
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2008
  12. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Pracht geluid, een jankende 1/8, alleen kan ik me goed verplaatsen in anderen.... iets wat sommige echt niet kunnen.;)
    Een brushless setje?.. nee, nog niet....
    Wel heb ik alles al van unbelievablerc :D
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    In mijn vroegere tijd in de winter met z'n allen naar Putten in Belgiƫ om 3 dagen lang van 7:00 t/m 21:00 in een indoor hal te vertoeven, dan zoemt het maandag terug op je werk nog steeds in de oren.

    Dan kom je erachter dat het misschien toch iets te veel geweest is....
     
  14. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Maar dan heb je echt wel een supergaaf weekend gehad ;)

    Wat mij er weer aan herinnerde dat ik nog even weer nieuwe oordopjes moest scoren op de testafdeling. Zooo, dat is alweer geregeld, heeft mijn vrouw ook weer wat minder last van me 's nachts. :D
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2008
  15. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
  16. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Weet iemand een winkel die ze verkoopt?
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Met nog een week zouden de Novarossi's in Nederland beschikbaar zijn al ken ik mensen die ze al in Duitsland gekocht hebben....
     
  18. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Klopt maar dan wel op pre-order volgens mij, ze zijn er fysiek nog niet. Ik vind wel dat de Nomac een grens moet stellen, als ze voor medio maart niet beschikbaar zijn ben ik van mening dat het besluit van de sectie BC08 herzien moet worden.
     
  19. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    100% mee eens [​IMG]
     
  20. wijchen

    wijchen

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    110
    Jep, er moet een redelijke termijn zijn vanaf wanneer de uitlaten beschikbaar zijn en tot de eerste wedstrijd waarin deze verplciht worden gesteld. Wat mij betreft is deze er niet meer met nog 1 maand tegaan (opdit moment) maar wanneer zullen de diverse soorten uitlaten beschikbaar zijn....That's the question...????????? 3, 2, 1 week van te voren..wie het weet mag het zeggen..
     

Deel Deze Pagina