2015 - Xplorer

Discussie in 'F5J' gestart door arno888, 27 feb 2015.

  1. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dit is dus een Xplorer 2 met een X3 romp als ik alle versie nummers goed onthouden heb :)
    Het gewicht van alle komponenten, bij mekaar was 1087 gram.

    Ingebouwd is:
    servo's op flap Futaba 3150 in een servoraampje met tegenlager.
    servo's op aileron MKS DS6100 in een servoraampje met tegenlager
    servo's op stabilo en Kielvlak MKS DS6100
    motor de Schambeck 1025 met een Vladi 30 mm spinner en een Freudenthaler 16x 8.5 prop.
    regelaar de YGE 60A
    ontvanger Schulze Wave (analoog ACT-S3D)
    Lipo SLS 3s1000 45-90C

    De totale inbouw waar ik normaliter iets van een 420 gram voor tel, is wat zwaarder uitgevallen. Dit is te wijten aan de servoraampjes met tegenlager en aan de bekabeling. Mijn totale vliegklare gewicht is uitgekomen op 1560 gram, waarbij het zwp op 125 mm voorkant vleugel ligt. Die servo's in tegenlager lijken een stuk lekkerder te lopen als bij de standaard inbouw, dus ik geef deze een royale plus.

    De servo inbouw in de romp is een klein beetje anders als anders. Ik heb de servo's echt zover mogelijk naar voren gehaald en deze liggend ingebouwd. De ontvanger past daar weer mooi bovenop:)

    [​IMG]

    alle lipo's heb ik identiek geconfectioneerd en dan blijken de packs geen 100 maar slecht 91 gram te wegen.

    [​IMG]

    Dat past dan allemaal precies en ik vind het er netjes uitzien :)

    [​IMG]

    Verder is het natuurlijk zo dat Nan de spullen keurig netjes aanlevert en dat er eigenlijk bijzonder weinig werk aan is. Ik heb mijn kist verleden week donderdag opgehaald en 3 dagen later was hij vliegklaar :)

    Vanmiddag was het dan zover, want na 16.00 uur was de windsnelheid hier, gezakt tot onder de 5 m/sec.
    Ik weet nu waarom er op youtube zoveel filmpjes rondslingeren waarop te zien is hoe een xplorer na een handstartje in een bel verdwijnt :rolleyes: Wat vliegt dat ding machtig mooi en nog makkelijk ook.
    Ik heb vandaag een vluchtje of 10 gemaakt en ben nog altijd diep onder de indruk van de prestaties van deze kist.
    Nog een klein detail. In mijn Lipo test programma heb ik telkens gewerkt met 15 Ampere als zijnde de spanning nodig in de startfase. Dit was een aanname, deze 15 A. Vanmiddag heb ik de spanning moeten verhogen tot 17 Ampere om te komen tot een stijgsnelheid van 5 m/sec. (155 meter in 30 sekonden)

    Dat het nu maar heel snel redelijkere temperaturen mogen worden :D:D:D
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2018
  2. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Mooi hoor Arno!
    Heb je wat meer info, foto's, van hoe je die tegenlagers hebt gemaakt?
    Groet, Patrick
     
  3. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Zelf maken ben ik niet aan begonnen :rolleyes: Servorahmen.de levert prima produkten ;)
     
  4. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    antennes

    Bij een cf romp moeten de antennes natuurlijk naar buiten. Hiervoor had ik al diverse oplossingen gezien maar die slap naar buiten hangende stukjes antenne vond ik niet echt top :confused:

    Daarom deze oplossing met wat simpele stukjes krimpkous van rond 2mm en 4,5 cm lang ;)
    Twee gaatjes boren van rond 2 mm die schuin naar achteren en circa 45 graden omhoog wijzen. Met een druppie cyano zijn deze stukjes krimpkous vastgezet. ik vind het redelijk netjes uitzien en een ander voordeel is dat die stukjes uitstekende antenne ook nog eens extra beschermd zijn :)

    [​IMG]
     
  5. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Sommige soorten krimpkous zouden daarbij problemen leveren....
     
  6. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik doe het ook met krimpkous. Ik heb echter nog nooit problemen gehad.
    Welk soort krimpkous geeft problemen???
     
  7. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik gebruik deze voor de antennes

    [​IMG]
     
  8. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
  9. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Deze heb ik ook thuis liggen maar op advies van een duitse F3J vlieger (Karl Hinsch) heb ik de antennes een stuk verder naar buiten gevoerd. En dat lukt met deze (hele mooie) dingetjes niet. Tenminste niet, om ze ook nog eens redelijk ver, bij de romp vandaan te houden.

    Dat krimpkous een negatief effect heeft, zou hebben, is een "b.s." verhaal ;)
    Alleen een totale afscherming van de antenne, gemaakt van een stroomgeleidend materiaal, kan het signaal afschermen/afzwakken.
     
  10. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Zal wel los lopen. Heb er wel vertouwen in.
     
  11. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    119
    antenne

    Bij een Egida is een antenne vriendelijk gedeelte wat ik ook gebruikt heb om de antennes binnen te plaatsen. Aangezien ik daarvoor nu Jeti met telemetrie gebruik had ik al snel signaal voor slechte ontvangst. Dit gaat meestal om 1 antenne maar af en toe ook 2 antennes met slecht signaal.
    Met de antennes naar buiten verbeterde het niet echt veel, wel had ik de indruk dat het meer om 1 antenne ging. Moeilijk vast te stellen tijdens het vliegen. Volgende stap wordt bij beter weder de antennes wat verder naar buiten. Nu heb ik nooit enige storing ondervonden omdat de terugmelding zwakker is dan het ontvangstsignaal maar geruststellend was het niet aangezien je op wedstrijden behoorlijk verder vliegt.
    Bij Jeti zit er een kous rond waar vezel in zit wat maakt dat het veel stijver is dan gewone.

    Willy
     
  12. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Gaan we nu weer terug naar antennes buiten de romp? Zijn de laatste paar grammen zo belangrijk om geen 2,4 Ghz vriendelijke neus te nemen?

    Tegenlagers zijn mechanisch erg mooi maar niet echt nodig. Zelfs bij F3J nog nooit een servo moeten vervangen zonder tegenlager. En wij kunnen niet landen ;)

    Heel erg mooi gewicht. Dat zal wel niet meer naar beneden willen :)
     
  13. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Helaas is er geen keus voor een niet carbon neus in de F5J romp. Anders had ik het wel
    geweten ;)
     
  14. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Nan levert alleen maar vol CFK rompen (minder werk voor hun? )

    Gezien de veel lagere belasting in F5J is het inderdaad niet nodig; maar ik heb ze nu de eerste keer gebruikt en op de een of andere manier "loopt" het toch soepeler ......

    begrijp ik niet; wanneer die neus in de grond steekt krijgen die flaps (en servo's) toch geen extra klappen :rolleyes:
     
  15. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Is dat echt zo? Dat is wel erg jammer.

    Op het internet zijn veel slow motion filmpjes te vinden waarin je kan zien dat de flaps (en servo's) niet geheel vrijwillig bewegen.
     
  16. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Voordat mijn kist de grond raakt staan de flaps en aillerons weer in de neutraal stand. Dan heb ik mijzelf al heel lang aangeleerd aangezien dat in mijn begin periode wel eens servo' s heeft gekost.
     
  17. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dat die flaps, zo nu en dan een tikkie krijgen is wel duidelijk. Voorzichtig zijn is dus de boodschap. In mijn F3J tijd (lang geleden) heb ik de nodige servo's stuk gemaakt, totdat ik beide stuurknuppels op mijn zender zelfneutraliserend heb gemaakt. Daarmee vergat ik tenminste nooit meer die flaps in te trekken....... :rolleyes:

    Maar het ging hier eigenlijk om die tegenlagers. Kwa belasting zijn ze inderdaad niet nodig in F5J. Ik had ze echter liggen en dus maar gebruikt;) Ik moet zeggen dat ik de indruk heb, dat het met die tegenlagers, bij zowel de flaps als de ailerons, veel soepeler en preciezer loopt. :confused:
    Kennelijk haal je toch ergens een stukje belasting van die servo af. En ondanks dat ik best wel een gewichtsfreak ben vind ik deze paar grammetjes extra goed besteed.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2015
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Gisteren een tweede keer mijn Xplorer "uitgelaten" en de smile op mijn gezicht blijft onverminderd groot :D

    Wel, ook gisteren, gemerkt dat het witte kielvlak, bijzonder veel bijdraagt aan de zichtbaarheid van het toestel. Nou is dat ook wel een behoorlijke lap, maar verder weg vliegend, draagt dit witte vlak enorm bij aan de zichtbaarheid van de kist.

    [​IMG]

    En met mijn oogjes, met plastic lensjes, kan ik alle hulp goed gebruiken :-|
     
  19. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    afstellen

    Refererend aan het verhaal van Philip Kolb in dit topic hoe-kan-ik-beter-worden kan ik melden dat zijn methode om de differientatie (en de aileron/rudder mix) af te stellen een aanrader is. Het is wel nodig en dat zegt Philip ook in zijn stukje, dat je deze test doet, in echt rustige omstandigheden.
    Dit opdat de gedragingen van het vliegtuig niet verstoord/verblazen worden. Gisteren was het de eerste keer rustig genoeg om dit eens uit te proberen en het is dan hardstikke leerzaam/leuk, om te zien, wat een beetje meer of minder differentiëren doet met je toestel :)

    Echt, een aanrader dus !
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    [​IMG]

    100 X
     

Deel Deze Pagina