2017 Fluitschip Sint Laurens (1675) 1:87

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door eagter, 1 mrt 2014.

  1. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Voor het diorama project van Dirk (amazone) wil ik de tekeningen van Cor Emke gaan gebruiken die meegeleverd zijn bij het boek "De schepen van Abel Tasman"

    [​IMG]

    Deze zijn zeer uitgebreid in 1:87,5 (de extra 0,5 neem ik voor lief. Dat gaat niet opvallen denk ik) en betreffen het fluitschip de Zeehaen anno 1639. Het kan zijn dat ik een andere naam kies. Maar de plannen zullen in ieder geval grotendeels gevolgd worden. Ik wil deze omzetten in een soort van kit model om het mezelf wat makkelijker te maken.

    Ik heb geen ervaring met kits op deze schaal en ben op zoek naar een paar maten. Voor de kiel en spanten zit ik te twijfelen tussen 3 of 5 mm multiplex. Wat is gebruikelijk in kits rond die schaal? Voor de romp beplanking zit ik te denken aan 1mm dikke planken voor de eerste laag en 0,5mm voor de tweede laag. Een enkele laag zie ik vanwege de lastige romp niet zo zitten. Voorlopig moet ik eerst het tekenwerk hier op afstemmen dus veel voortgang zal er nog niet te zien zijn. Maar als ik de diktes een beetje in beeld heb, dan kan ik de spanten uit gaan werken.

    Al vast bedankt,

    Erik
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2014
  2. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    veel suc6 erik .
    het galjoen kan je er eventueel wel aflaten want dat werd enkel bij grote fluiten of fluiten die naar oostindia vaarden gebruikt. zodus als je een houdlader maakt of een handelsfluit die veel naar de scandinavise landen voer hoeft er in prinsiepe geen galjoen aan te zitten.
    dus daar kun je nog altijt zien wat je er mee doed.

    ik heb ook nog de romp staan van de zeehaen maar nog belange niet afgewerkt als er niemand nog een fluit maakt kan ik deze mischien ook nog wel af maken, maar ga eerst de andere bouwers de kans geven om te bouwen.
     
  3. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Om een beetje gevoel bij de schaal te krijgen en om te kijken of de manier van werken een goed resultaat geeft heb ik de kiel en een spant op een stuk triplex gezet dat ik nog heb staan. Lijkt goed genoeg dus daar kan ik mee verder. Om een idee te geven heb ik hem even naast de walvisvaarder gezet.

    [​IMG]

    Ik ga geloof ik nog eens een hartig woordje wisselen met degene die de HO schaal voorstelde :agrue: Wat een priegelwerk gaat dat worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    Marcus Botanicus vindt dit leuk.
  4. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Kiel is ongeveer 33cm. De walvisvaarder zit op 62cm.
     
  5. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Welk materiaal is er nu afgesproken?

    Mag het een soort abachi hout zijn. Lichtgeel van kleur en bijna geen nerf.
     
  6. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Naar mijn weten is er nog niets afgesproken. Ik ben voorlopig uitgegaan van notenhout. Maar in dit stadium ging het me voornamelijk om de afmetingen van de beschikbare latjes. Qua prijs is Abachi een stuk voordeliger. Werkt het ook prettig?
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik zit volop in de voorbereiding. Ik heb een aantal spanten om te bouwen.

    [​IMG]

    Er zijn doorsneden (links) en lijnplannen (rechts). Onderling wijken deze iets af en aangezien ik de meeste van de rechtse versie heb, gebruik ik deze als onderlegger. Groene lijn en magenta stippellijn zijn de valse kiel en het valse dek. Hier hoop ik het model meteen wat stijver te maken. Leek goped te werken bij Germt zijn model ;) Magenta lijnen zijn dek en tweede huid. Dek is 0,5mm latjes en romp 1mm. Onder het dek komt 1mm multiplex en op de romp 1mm latjes. Bovendeks wil ik zonder eerste laag latjes doen, anders wordt het te dik. Wat dan over blijft is als goed is het spant (gele lijn)
    De uitgangspunten zet ik dan weer over op de valse kiel.

    [​IMG]

    Als ik die twee heb, dan kan ik het valse dek ook uitwerken en dan kan eindelijk de zaag erin
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    mooi erik ik wou de valse kiel zelfs nog hoger maken zodat het tot aan het verdek komt en er direkt het dek op kan leggen aan gezien ik geen overloop plaats.
     
  9. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    De spanten zijn uitgetekend en meteen in 3D gezet om een idee te geven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alles lijkt goed te gaan. Ik moet nog een paar extra onderdeeltjes maken om de rondingen goed in beeld te krijgen bij de stevens. Ik kan in ieder geval gaan zagen.

    Om een idee van de schaal te geven. Onderstaande is A3 formaat.

    [​IMG]

    Morgen kan de electrische figuurzaag aan de slag. Ik heb er eentje getest. Met een beetje geduld gaat het wel lukken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    Marcus Botanicus vindt dit leuk.
  10. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik vind de 3D reconstructies van jouw er altijd heel mooi uitzien: wou dat ik het ook kon :rolleyes:
    Ik zie dat de spanten bovendeks iets verspringen, dit heeft natuurlijk te maken met de overgang van 1 naar 2 lagen. Komt dit overeen met de fortuining (overnaads)?
     
  11. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    De fortuining wordt met dunnere latjes gemaakt en komt daardoor overeen. Het tekenwerk is voornamelijk dankzij Cor Emke. Ik heb niet veel meer gedaan dan het overgetrokken en aangepast naar 2-laagse beplanking.
     
  12. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    De figuurzaagmachine is dit weekend aan z'n trekken gekomen. Gelukkig had ik meer zaagjes op voorraad dan er gebroken zijn. Ik moet nog een paar aanvullende onderdelen zagen en uitvogelen hoe ik de hut ga uitvoeren. Maar tot nu toe past het met wat vijl werk goed in elkaar.

    [​IMG]

    Het zal nog moeten blijken hoe lang de staanders heel blijven, maar dat zien we dan wel weer. Daar kan ik altijd nog een soort contra malletje voor maken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    ziet er heel goed uit erik.
    ik sta ook te popelen om te beginnen maar eerst nog 1 week steentjes slaan en dan begin ik er ook aan.

    de fluit is wel erg smal van boven , (weet ik nog toen ik er aan bezig was) zal geen makelijk verdek zijn om te leggen
     
  14. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik denk dat ik daar gebogen liggertjes maak om de sparingen te overbruggen. Dan het dek in 2 delen erin schuiven. Anders krijg ik het er nooit tussen. Met behulp van de gebogen liggertjes kan ik het dan in vorm lijmen.
     
  15. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    dat zou wel eens kunnen lukken erik want in 1 deel denk ik niet dat je het er in gaat krijgen.
     
  16. Germt

    Germt Guest

    De Laurens heeft nu hetzelfde principe als de kits van Caldercraft.
    Gebogen liggers er in zetten is de oplossing.
    Het dek zal inderdaad in tweeën moeten, want die gaar er zo niet in;)
     
  17. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik ga maar niet proberen Dirk z'n vorderingen bij te houden. Maar ik ben weer wat opgeschoten.

    [​IMG]

    Bij de rondingen stukjes balsa geplaatst en in vorm geschuurd.

    [​IMG]

    Bij de dekken die niet uit 1 stuk kunnen ben ik iets afgeweken van de caldercraft methode. Een golflas leek me wel handig. Zo kan ik aan de onderzijde nog wat fineer plakken als extra versteviging zonder dat er kans op knikvorming bij de las is. En de mastpositie wordt geheel ingeklemd. Nu eerst wat latjes gaan bestellen zodat ik het valse dek kan beplanken. Eerder kan ik de andere dekken niet vastlijmen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Nog even en ik kan het dek gaan testen. Ik heb eerst het valse dek beplankt. Beetje lastig om details te zien. Maar er zijn schaarstokken te onderscheiden.

    [​IMG]

    Ik heb ook een proef rooster gemaakt, maar da's nog te grof naar m'n zin. Morgen komt er een kleinere binnen. Ook de planken komen dan dus kan ik daar ook aan de romp beginnen. De helft van de spantdeeltjes bovendeks zijn inmiddels gesneuveld. Maar daar is wel uit te komen.

    Het donkere schilderwerk is alleen maar om de boel donker te maken. Het is toch al de vraag of je nog wat van deze beplanking gaat zien.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    rooster op deze schaal zelf maken gaat mooilijk worden erik ik denk dat ik er zelf ook om ga in de winkel of sluit het rooster gewoon af met planken.

    veel ga je niet zien denk ik van de overloop maar het is natuurlijk wel mooi dat het beplankt is
     
  20. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Als ik een goede maat rooster heb, laat ik het weten. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Als het allemaal een beetje past dan kan ik het rooster eventueel op het dek plaatsen zodat er wat geladen of gelost kan worden in het ruim.
     

Deel Deze Pagina