2017 Fluitschip Sint Laurens (1675) 1:87

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door eagter, 1 mrt 2014.

  1. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Voor het diorama project van Dirk (amazone) wil ik de tekeningen van Cor Emke gaan gebruiken die meegeleverd zijn bij het boek "De schepen van Abel Tasman"

    [​IMG]

    Deze zijn zeer uitgebreid in 1:87,5 (de extra 0,5 neem ik voor lief. Dat gaat niet opvallen denk ik) en betreffen het fluitschip de Zeehaen anno 1639. Het kan zijn dat ik een andere naam kies. Maar de plannen zullen in ieder geval grotendeels gevolgd worden. Ik wil deze omzetten in een soort van kit model om het mezelf wat makkelijker te maken.

    Ik heb geen ervaring met kits op deze schaal en ben op zoek naar een paar maten. Voor de kiel en spanten zit ik te twijfelen tussen 3 of 5 mm multiplex. Wat is gebruikelijk in kits rond die schaal? Voor de romp beplanking zit ik te denken aan 1mm dikke planken voor de eerste laag en 0,5mm voor de tweede laag. Een enkele laag zie ik vanwege de lastige romp niet zo zitten. Voorlopig moet ik eerst het tekenwerk hier op afstemmen dus veel voortgang zal er nog niet te zien zijn. Maar als ik de diktes een beetje in beeld heb, dan kan ik de spanten uit gaan werken.

    Al vast bedankt,

    Erik
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2014
  2. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    veel suc6 erik .
    het galjoen kan je er eventueel wel aflaten want dat werd enkel bij grote fluiten of fluiten die naar oostindia vaarden gebruikt. zodus als je een houdlader maakt of een handelsfluit die veel naar de scandinavise landen voer hoeft er in prinsiepe geen galjoen aan te zitten.
    dus daar kun je nog altijt zien wat je er mee doed.