21 maart: de eerste echt mooie vliegdag van 2009

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
Er zullen heel wat mensen vandaag gaan vliegen. Weinig wind, een koude nacht, stralende zon. Rond 12.00u zal de thermiek denk ik heftig los gaan komen!
Ik ben benieuwd naar de ervaringen. Lijkt me leuk om dat hier bij elkaar te hebben.

Denk dat je dan toch al heel wat mooie vliegdagjes gemist hebt dit jaar, hoor... ;)

Dit is het zweefvliegforum. Daar worden andere eisen gesteld aan vliegdagen :-)
Zo thermisch veelbelovend als vandaag (en op zaterdag!) hebben we ze nog niet gehad.

Hoi Arjan,

jij hebt overduidelijk afgelopen woensdag-middag gemist ;)

Man, wat een heerlijk middagje hebben we gevlogen, maar vandaag gaan we weer :mrgreen: !!!

Veel plezier allemaal :)

Grtz,
Menno

arjan
we hebben we veel meer dagen gehad dat het qua thermiek als een gek omhoog schoot. bijvoorbeeld dlg wedstrijd in malden. daar schoot het op sommige moment gewoon omhoog. vandaag mijn dlg invliegen dus hopen op weer 5+ minuten vluchten

Arjan, ik vind het leuk dat je zo enthousiast en geinteresseerd bent!!!
Ik ga zo nog vliegen met mijn nieuwe Spinnin' Birdy. Doe later verslag...

Tsja...het was niet de bedoeling van dit draadje om een discussie te starten of vandaag een mooie vliegdag is of niet. Iedereen die vandaag niet ongelooflijk lekker gezweefd heeft mag het overslaan :-)

Ik weet wel dat ik me ongelooflijk heb vermaakt. Héérlijk weer, bulten thermiek en eindelijk echt een lekker temperatuurtje. Ik heb de hele tijd zonder jas gestaan en dat was al een poos geleden..
Ik heb een leuke onboard film gemaakt in mijn ASW20. Helaas is de cam gestopt na 18 minuten (van bijna een uur! vliegen). Accu vergeten op te laden.

Ik zal hem vanavond posten.

Tsja...het was niet de bedoeling van dit draadje om een discussie te starten of vandaag een mooie vliegdag is of niet. Iedereen die vandaag niet ongelooflijk lekker gezweefd heeft mag het overslaan :-)

Ik weet wel dat ik me ongelooflijk heb vermaakt. Héérlijk weer, bulten thermiek en eindelijk echt een lekker temperatuurtje. Ik heb de hele tijd zonder jas gestaan en dat was al een poos geleden..
Ik heb een leuke onboard film gemaakt in mijn ASW20. Helaas is de cam gestopt na 18 minuten (van bijna een uur! vliegen). Accu vergeten op te laden.

Ik zal hem vanavond posten.
Ik ben erg benieuwd hoe heeft u daar een cam op bevestigd.
Helaas ben ik vandaag niet wezen vliegen want het waaide te hard voor mijn depron STS:(

Ik ben net terug van een heerlijke maiden-vlucht met mijn spinnin birdy. echt super weer!!! hier in het hoge noorden waait het wat harder, dus ben ik naar mijn lokale hellingzweefplak gegaan. bij de eerste handstart had ie er al duidelijk zin in! de tweede handstart pakte hij de wind en voor ik het wist zat ie op een meter of 30. daarna heb ik nog lekker wat dlg starts gemaakt en een paar kleine upjes gevonden, maar of het thermiek was... ik weet het niet.
Helaas heb ik de dag niet zonder schade kunnen afsluiten. de wind werd harder en bij de laatste landing brak het richtingsroer af. is niet het eerste dlg-richtingsroer wat ik stuk vlieg. vanavond even knutselen en dan kan ie weer!!
des al niet te min een top maiden!!!

mooie vliegdag

Vandaag inderdaad een prachtige dag. Ik heb meerdere thermiekbellen gepakt. Samen met mijn vliegmaatjes Sjaak en Gert. Met m'n sleepkist eerst de easyglider van Sjaak op hoogte brengen, dan Gert opslepen die mijn eigen ontwerp zwevertje vliegt. Snel landen, de sleepkist terug taxien en dan lekker zweven . Ging allemaal prima totdat de breekbouten van het landingsgestel van mijn sleepkist braken.........

Max

Hee Arjan, de instrumenten doen het niet!! :p

Op Gooi & Eemland was het ook een druk dagje, de Huckepack draaide overuren en veel van de zwevers die hij naar boven bracht vonden thermiek. Veel van onze leden hebben een Sig Riser gebouwd (bij clubwedstrijden allemaal hetzelfde toestel!) en dat ding doet het goed in de thermiek.
Op het beste deel van de middag woeien de bellen vrij snel weg en dan moest je wel lossen... later kalmeerde de wind maar toen was de thermiek ook op.

Toen heb ik nog een paar vluchten gemaakt met de Freewind die ik van Jan-Hein heb gekregen (een soort maiden dus!); ik heb daar een behoorlijk zware motor in gestopt, gewoon omdat ik die toevallig had liggen... en dat gaat omhoog als de brandweer en zweeft ook nog goed (alleen was de thermiek toen over).
Lekker dagje!

Laatst bewerkt:
Heren,

Idd een mooi vliegdagje vandaag 6 hoogstarts gemaakt met een nieuw elastiek. Maar hetzelfde als maandag j.l kwam ik niet hoog genoeg omdat de lijn te kort was.
Komende week wordt er een nieuwe aangeschaft en dan op naar de volgende keer.
Deze keer ging het 2 X bijna mis door een plots draaiende wind en daardoor de kist heftig naar rechts uitbrak, maar kon hem goed corrigeren.
Verder geen problemen gehad.
Gr Ton

141 m en 12:56

't was idd een heerlijk vliegdagje, zat met mijn Twaspi (DLG) op een gegeven moment op 141 meter en dat was ook gelijk de langste vlucht van 12:56. Laatst op Garderen zat ik op 180 meter (tot nu toe nog steeds mijn hoogste gemeten vlucht)

Verder vandaag hoogste stijsnelheid 1 m/s en hoogtse daalsnelheid 1.5 m/s.

Cheers

Bart

vandaag ook nog even met mn twaspi ingevlogen. reperatie heeft het goed uitgehouden (pook was doormidden) maar ik ben nog niet helemaal tevreden over het vlieggedrag. niet veel thermiek kunnen pakken want het waaide nog goed door hier in het noorden. meestal 3 slag meedraaien en dan was je bel al een heel eind verderop. toch uitschieters ertussen van richting de 4 minuten

Ik heb vandaag ook heerlijk gevlogen met mijn MiMi DLG.

Mijn hoogste vlucht begon met een relatief lage start (28m) direct in een bel... Er stond best wel wat wind, dus de bel dreef met de wind mee. Op een gegeven moment durfde ik niet hoger door te draaien, want ik was bang dat ik niet meer terug zou kunnen komen. Ook werd de MiMi (spanwijdte 1meter) wel erg klein...

MiMi-21032009.JPG

jaap

waarom mag ik de foto niet zien??? :(
zal wel weer aan mn pc liggen

28 meter? gaat al de goede kant op. vandaag had ik de twaspi ingevlogen na de reperatie maar ik ben totaal nog niet tevreden over de werphoogte helaas. alles maar weer eens vanaf 0 instellen.

ik heb vandaag 5 vluchten gemaakt en allemaal boven de 20 minuten, 1tje van 40 min zelfs. en dit met een vlieger die al meer als een jaar aan de muur hing ;)

man man, zo wil ik nog wel dagen :) bangelijk vet was het weer.... iedere 100meter die ik opschoof bood een nieuwe "bel" zich aan om gecirkeld te worden.

hopelijk komt de volgende mooie dag snel.

ps: vandaag een hoogte van maar liefst 500m gehaald met men 3meter briljantje ;)
wat was ie klein, moest gewoon rugvlucht doen, want met schuine looplings trekken bleef ie nog omhoog gaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Op het beste deel van de middag woeien de bellen vrij snel weg en dan moest je wel lossen... later kalmeerde de wind maar toen was de thermiek ook op

bij ons in Herentals (belgie) was het prachtig... van 1u tot half 6 gevlogen , en niets anders dan serieuze bellen gevonden :)

bij ons hadden de huckepack en slepers het rustig aangezien we allemaal tussen de 20-30 min boven bleven ;)

bij ons waaide het een goede 2 soms 3 beaufort, maar de thermiekbellen waren prima te volgen over een heel lange afstand.

hier leek het dus net iets beter om te zweven :)

Back