21 maart: de eerste echt mooie vliegdag van 2009

Hallo,

Hier op de club in Eibergen het zelfde verhaal, 143min gevlogen met de Gentle Lady en Cumulus, en de lipo's waren nog lang niet leeg.

Gentle Lady een 2200mAh lipo, 1147mAh geladen.
Graupner cumulus 2000 een 1500mAh lipo, 394mAh geladen.

:thumbsup:

Tijdens de cameravlucht met mijn ASW kwam er bij mij een oudere heer op de fiets een praatje maken, iemand met interesse voor vliegtuigen maar zonder kennis van zweefvliegen. Eigenlijk was hij onderweg naar zijn vrouw die op hem wachtte in de stad. Hij stelde wat vragen en ik vertelde wat over thermiek en zo. Ik zat nog vrij hoog maar kon geen belletje vinden, de lucht was echt zo dood als een pier en mijn vario zoemde onafgebroken dus hij begreep het verhaal niet helemaal.

Op het moment dat ik een circuit wilde gaan draaien, vlak voor ons en zo'n dertig meter boven het veld, werd het helemaal windstil en begon mijn vario te piepen. Ik draaide héél voorzichtig een paar rondjes en won duidelijk meters. Op dat moment hoorde ik achter mij de typische roep van een buizerd - die rap het veld overstak en vlak onder mij aansloot. En binnen een minuut kwamen er nog drie bij. Ik legde het vreselijk af tegen die vogels natuurlijk maar ik kon wel weer klimmen tot meer dan 100 meter. Het was zó gaaf.......daarna nog ruim een kwartier gevlogen en toen geland.

Zoals je op het filmpje kan zien keek de camera rechts vooruit en ik was erg benieuwd of de vogels te zien zouden zijn. Het was een enorme domper dat hij uit was gegaan maar ja.

Die man wachtte nog even tot ik weer bij de auto was en vertrok met de woorden "Ik hoop dat mijn vrouw begrijpt dat ik echt niet eerder weg kon gaan..."

Geweldig.

Arjan, wil jij stoppen mij te tergen met dit soort verhalen en draadjes? Ik moest gisteren helaas werken (wel heerlijk gevlogen! ;)). Maar gelukkig heb ik vrijdag 2 uurtjes staan smijten met mijn dlg waarbij ik bijna elke vlucht weg kon komen :cool:.

Gisteren voor het eerst dit jaar met mijn easystar een belletje kunnen meepikken. Helaas was dat van korte duur en moets ik afhaken omdat de bel ons verboden gebied in ging. Ik zat eigenlijk al recht boven de pits, dus het werd echt tijd om af te breken en terug te vliegen naar het beginpunt van de bel. Wel was het heel erg turbulent en bij ons waren het allemaal heel kleine maar heel felle belletjes die ik met de easystar al niet meer kon uitbuiten.
Toch snel gaan zorgen dat mijn easyglider weer in orde gemaakt wordt.

Ik ben net terug van een heerlijke maiden-vlucht met mijn spinnin birdy. echt super weer!!! hier in het hoge noorden waait het wat harder, dus ben ik naar mijn lokale hellingzweefplak gegaan. bij de eerste handstart had ie er al duidelijk zin in! de tweede handstart pakte hij de wind en voor ik het wist zat ie op een meter of 30. daarna heb ik nog lekker wat dlg starts gemaakt en een paar kleine upjes gevonden, maar of het thermiek was... ik weet het niet.
Helaas heb ik de dag niet zonder schade kunnen afsluiten. de wind werd harder en bij de laatste landing brak het richtingsroer af. is niet het eerste dlg-richtingsroer wat ik stuk vlieg. vanavond even knutselen en dan kan ie weer!!
des al niet te min een top maiden!!!

ff een vraagje .
Waar vliegt Jorn?

Gr R

Heej Ronald,

Ik vlieg wild. Soms aan de Waddenzeedijk soms bij een zand put bij Rinsumageest, vaak bij mijn ouders in Hoornsterzwaag

Op het moment dat ik een circuit wilde gaan draaien, vlak voor ons en zo'n dertig meter boven het veld, werd het helemaal windstil en begon mijn vario te piepen. Ik draaide héél voorzichtig een paar rondjes en won duidelijk meters. Op dat moment hoorde ik achter mij de typische roep van een buizerd - die rap het veld overstak en vlak onder mij aansloot. En binnen een minuut kwamen er nog drie bij. Ik legde het vreselijk af tegen die vogels natuurlijk maar ik kon wel weer klimmen tot meer dan 100 meter. Het was zó gaaf.......daarna nog ruim een kwartier gevlogen en toen geland.

dit zijn zo een momenten dat de kick van het zweven boven komt.
3weken geleden ook zo een bijzondere vlucht meegemaakt op 200meter hoogte samen met de buizerds beginne draaien, en ik klom even snel als hun (gefilmd op flycam)
en op een moment begonnen ze me aan te vallen met 2.
dit gaf op de cam best wel leuke beeldjes aangezien ik de staart filmde (en ze steeds langs voor aanvielen en langs achter wegdoken en rechtsomkeer maakte om nog eens aan te vallen)

zo een momenten vergeet je niet snel.

ook heb ik ooit toevallig in de lucht gehangen als de ooievaars passeerden en op +-1500meter hoogte thermiek cirkelde... ik hing toen ook op een goede 350m met men 2meter kistje. echt gaaf om dan in het verlengde die ooievaars te zien.

zo een momenten maken het zweven zo bijzonder.
maar motorkistpiloten zullen dit niet snel begrijpen :)

Jullie maken melemaal gek

Ik stond donderdag al te stijgelen in de teugels.
Maar vrijdag middag liep alles er bij mij aan alle kanten uit.
Gisteren nog te slap om te vliegen, man wat balen.
Maar mooi dat jullie zo genoten hebben.

@ knif edge...

het is 18min groot... ik moet net nog eens knikken want op youtube mag t max 10min zijn ;)

ik zal 1 van dezer dagen eens knippen en kijken of ik het hier kan posten.
(allemaal nog nieuw voor mij ) hehe

Ik heb vandaag ook heerlijk gevlogen met mijn MiMi DLG.

Mijn hoogste vlucht begon met een relatief lage start (28m) direct in een bel... Er stond best wel wat wind, dus de bel dreef met de wind mee. Op een gegeven moment durfde ik niet hoger door te draaien, want ik was bang dat ik niet meer terug zou kunnen komen. Ook werd de MiMi (spanwijdte 1meter) wel erg klein...

MiMi-21032009.JPG

Hallo Jbraam,

wat voor type hoogte meter gebruik je??

Gr Lyckele

Fijne week

Het was idd goed zweefweer afgelopen week. Niet dat ik niet in februari al mooie vluchten heb kunnen maken. Het was deze week zo lekker dat je al in je trui op het veld kon lopen. En dat kon in februari nog niet..

Afgelopen woensdagmiddag kon ik snipperen. De laatste vlucht van die middag is te zien op onderstaande log. Vooral de tweede helft van de vlucht was mooi. Het duurde meer dan 20 minuten om vanaf 60mtr naar 300mtr te kruipen. Dat vindt ik echt het mooiste!
68549c620fad2f13.jpg

Ook zaterdag was het raak. De Supra ging regelmatig aan de lijn. Zonder ballast was het net te doen om dat er toch wel een redelijk windje stond wat hoger in de lucht.

Op zo'n 140mtr hoogte ging de Supra van de lijn. Kijk eens wat er daarna gebeurde:

68549c620fb55341.jpg

Naadloos in een sterke bel (82 meter stijgen per minuut) de hoogte in! De totale vlucht duurde meer dan een half uur. Tevreden kon ik naar huis.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wel eerlijk zijn........

Als je op het verkeerde moment start, naast een bel, dan sta je zo weer beneden.....

68549c63c133a831.jpg

thermiekvlucht 28-02-2009 on Vimeo

dit is mijn vlucht waar ik het daarstraks over had.

op ongeveer 5min30 tot 6min30 zie je de buizerds goed.

geniet ...

sorry dat het misschien zo duizelig is... maar ik kan namelijk heeeel kort draaien met mijn 2meter zwevertje met veel Vstelling...

ik draai op een goede 5m doorsnede.
daarmee dat het nogal snel lijkt soms :)

maar zo zit je vaak in het center van de bel...

thermiekvlucht 28-02-2009 on Vimeo

dit is mijn vlucht waar ik het daarstraks over had.

op ongeveer 5min30 tot 6min30 zie je de buizerds goed.

geniet ...

sorry dat het misschien zo duizelig is... maar ik kan namelijk heeeel kort draaien met mijn 2meter zwevertje met veel Vstelling...

ik draai op een goede 5m doorsnede.
daarmee dat het nogal snel lijkt soms :)

maar zo zit je vaak in het center van de bel...

Zo zie je hem gelijk

Gr Lyckele

Back