212 van Robbe in aantocht ?

Op de duitse fora is enig rumoer over een gerucht dat
Robbe de 212 dit jaar gaat uitbrengen, als statische duiker
voor plm 700 teuro.

daarnaast gaat MPM/Special Navy in 1/72 een biber, een II-A en de Vesikko uitbrengen,
naar ik begrijp in vacu-form (dus dun plastic). ze hebben al een XXIII. deze zijn
te rcén, maar dan wel kleiner als mijn kilootje.
uitdaging dus.
een linkje staat op het "general forum" van de subcommittee.

raalst zei:
Op de duitse fora is enig rumoer over een gerucht dat
Robbe de 212 dit jaar gaat uitbrengen, als statische duiker
voor plm 700 teuro.

Lijkt er wel op ja, interessant! Ze scheint in Neurenberg gepresenteerd te gaan worden, ik zal eens kijken wat ik aan foto's kan scoren! Zou Robbe dan eindelijk verstandig geworden zijn en statisch gaan?

Duits forum:
Hi Leute,

das Robbe U212 wird ein statisch tauchendes U-Boot! Der Rohrdurchmesser liegt bei ca 140mm und es wird in Nürnberg auf der Messe vorgestellt! Leider gibt es zuerst nur eine begrenzte Stückzahl (ca. 300) und ich habe die Möglichkeit vor der Messe welche zu bestellen. Wann die nächste Auflage erfolgt ist noch nicht sicher! Das Boot ist für Kolbentanks ausgelegt und wird ca. 700,- kosten. Genauere Daten und Bilder bekomme ich am Montag!

De nieuwe 212 is geen gerucht. Ze staat al op de Robbe site, zij het nog niet leverbaar. Ben benieuwd of we hetzelfde krijgen als toen met de U 2540, pas na een dik jaar echt leverbaar.

P1001_1-1215.jpg

De 212, adviesprijs € 429,90 (dank aan Douglas!)

P1012_1-1215.jpg

P1013_1-1215.jpg

Vorbildgetreues, dynamisch tauchendes Modell des Klasse 212 Unterseebootes der Bundesmarine im Maßstab 1:40

Bei der Entscheidung für ein neues U-Boot Modell fiel die Wahl unseres Entwicklungsteams diesmal auf die neue, hochmoderne Klasse 212 der deutschen Bundesmarine.

Das Original:
Diese Boote wurden bei der Kieler Howaldtswerke- Deutsche Werft GmbH (HDW) entwickelt. Es ist weltweit der erste U-Boot Typ, der mit einem Brennstoffzellen-Hybridantrieb ausgerüstet ist. Grundsätzlich wird das Boot von einem Elektromotor angetrieben. Bei Überwasserfahrt wird der Motor aus einem Diesel-Generator, unter Wasser aus einer Wasserstoff-Brennstoffzellenanlage mit Strom versorgt. Im März 2002 fand der Stapellauf des ersten U-Bootes der Klasse 212 A, U 31, das Vorbild für unser Modell, statt.

Das Modell:
Unser Modell der U31 wird in der bewährten Bauweise und Vorfertigung, die auch schon bei der U2540 zum Einsatz gekommen ist, entwickelt und gefertigt. Allerdings ist der Durchmesser des Druckkörpers um 35 mm angewachsen um dem großen Rumpf die nötige Stabilität zu geben. Der Druckkörper nimmt den mehrteiligen, CNC-gefrästen Einbaurahmen auf, in dem alle notwendigen RC- und Elektro-Komponenten untergebracht werden. Genau wie ihr Vorbild verfügt unsere U31 ebenfalls über einen hochmodernen Antrieb. Für enormen Schub sorgt ein langsamdrehender Brushless-Elektromotor mit hohem Drehmoment. Mit freundlicher Genehmigung und Unterstützung durch die Kieler Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH (HDW).
Technische Daten:
Länge: 1430 mm
Breite: 180 mm
Höhe: 470 mm
Maßstab: 1:40
Gesamtverdrängung: 19000 g

Zubehör für den Fahrbetrieb:

ANTRIEBSSET U-BOOT U31 (1) 1-1216 (240 euri's !)
BALLASTGEWICHT U-31 CA.9KG (1) 1-1217
POWER PACK 4 KR 1700 FL. (1) 1-4141
MODELBAT 6V/5AH (2) 1-4533
STABILIT EXPRESS 30 G (1) 1-5015
RELAIS MODUL (1) 1-8442
EMPFAENGER RX-4 FM 35 MHZ A-BAND (1) 1-8600
ROXXY BL CONTROL 918 (1) 1-8628
SERVO S 3003 (1) 1-F1259
SENDERLADEKABEL BANANE/KL. (1) 1-F1415
FX-18 6/7/3 40 MHZ NIMH (1) 1-F4301

MAAR ik lees hier dynamisch duikend. NEE TOCH..... :evil: Met een high-tech brushless aandrijving kan er toch ook wel een zuigertank af meneer Robbe ???

Hoi Lex,

Goed gelezen, géén duiktank!!!

De 212, adviesprijs € 240

Maak er maar € 429,90 van 8O

Als ik de afmetingen bekijk, dan kan ik de WTC van mijn Ohio zo in de U 212 kwijt.
Dan heb ik minder werk en toch statisch duikend! Dus dat is een goed vooruitzicht.......Verder is er
een duiksysteem in ontwikkeling, volgens de engelstalige site. Zal wel semi duikend worden net als de Krick....
Optional
We recommend the use of a computer radio control set, as these systems feature the electronic mixers required to control the cruciform plane system and give the model scale running characteristics. A static diving mechanism is in preparation; this will reduce residual buoyancy when using the dynamic diving procedure.
En nu ik toch de site aan het bekijken ben, volgens mij kun je hem nu al bestellen. Waneer dat je 'm hebt?
Maar ze maken nu al fouten, en dat vind ik erg slordig!!! Een zender op de 35 mhz, stabilit expres (was toch niet watervast?),
een veel te dure aandrijving en géén duiktank............. :cry:

Douglas

:oops: Oeps, je hebt gelijk Douglas, ik had die 240 van de aandrijfset zeker in m'n hoofd .. :roll: (ik heb het even aangepast voor de leesbaarheid) Ik zal in Neurenberg Robbe eens aan de tand voelen wat ze nu precies van plan zijn met die boot. Op de kleine foto'tjes lijkt het wel of ze statisch duikt.

Dat mixen voor de kruisroeren op een computerzender, waar die engelse site het over heeft, kun je vergeten. Als je een duikregelaar in wilt bouwen moeten de roersignalen in de boot gemixed worden omdat het signaal uit de regelaar meegemixed moet worden.

Môgge,

Reken er maar op dat hij voorlopig
dynamisch is als ik een vertegenwoordiger mag geloven
was gisteren in een modelbouwwinkel waar ik dit voorzichtig
kreeg te horen.

Gr.Rob

Ohoh... Ik zal er weer een bak werk aan hebben om meneer Verkuyl bij de stand van Robbe weg te slepen...
Daar heb ik minstens een dikke sleepdraad voor nodig en de Happy Hufter op 12V mét turbo....

Vette discussies over het hydrodynamisch mengen van kruisroeren in de voorste duiktank, het als gevolg ernstige cavitatie tussen mannelijke en vrouwelijke bemanningsleden in de longroom... Dat wordt lachen in Neurenberg :lol:

Ik heb nu al medelijden met de NL vertegenwoordiger van Robbe! :roll:

hallo

als je dan het prijs vergelijk maakt van de XXI die met motoren gelevert wordt dan is hij wel heel duur aan het worden
de wtc is ook dikker dus als je een bajonet sluiting er op wilt zal je er eentje moeten zelf maken of bestellen bij norbert brugge

wel plezant dat ze dezelfde schaal aan houden tegenover de vorige boten
als je dan met een paar vrienden tesamen aan het varen bent is dat wel een mooi zicht
ook als ze in een haven en dergelijke liggen

volledig klaar mag je wel op een 1000 euries tellen denk ik
dus we weten weer waar we voor moeten gaan sparen

groeten raf

hallo

zat eventjes zo te denken
als de wtc dikker is dan kan de wtc van de u2540 er zeker in
en heeft douglas gelijk en kan hij zo de wtc van de ohio er in pleuren
mijn idee is waarom een grotere wtc
in de u2540 is genoeg plaats om heel de mikmak in kwijt te geraken
jos heeft in de u2540 ook een grotere wtc gestoken maar wat win je daar mee ????
de enige reden dat ik dit zou doen was als ik de periscopen en dergelijke wilde laten werken
dan kon ik net zoals die duitsers werken met een wtc in twee stukken om het midden vij te houden

groeten raf
ps het blijft veel geld
eens kijken of een andere motor er ook in kan als de bouwdoos leverbaar is

Raf: Een andere motor kan wel, de ruimte is ervoor.
Maar dan zal je het hele achterste deel van het techrek moeten verbouwen.
De motor die er inzit is een hele compacte brushless buitenloper ("Fietsbel") die, volgens de vertegenwoodiger van Robbe ongeveer dezelfde kracht heeft als een Robbe Power 1000. De Robbe 1000 is ongeveer 3 x zo lang als de aanbevolen motor en verbruikt ook meer.
Het verbruik van die buitenloper zou 1,1 A zijn...

Hallo heren,

Nu het embargo zo'n beetje is opgeheven ( :wink: ) hier wat meer info over de U 31. Frans heeft het al over een huwelijk tussen internet en de gedrukte informatie dat in voorbereiding is, dus hierbij een aanvulling op de Neurenberg Neuheiten:

Hier ging het dus om, de Robbe U 31
u31-1.JPG

Periscopen en snorkels vast gemonteerd. De torenroeren zijn wel beweegbaar, maar zijn vast ingesteld. Ze zullen redelijk eenvoudig RC beweegbaar gemaakt kunnen worden.
u31-2.JPG

Detail van de 10 cm 6 bladige schroef. Dit exemplaar is uit messing in elkaar gesoldeerd, en nog verkeerd ook! De naaf zit verkeerdom, er was voor de beurs geen tijd meer om dit te corrigeren. De uiteindelijk schroef zal bestaan uit een alu-naaf, met carbon bladen. Die conus achter de schroef zit wel goed. Scheint te dienen om wervelingen te beperken. (?)
u31-3.JPG

Dezelfde sluiting achterschip-over-voorschip als bij de u47 en u2540. Eveneens een centrale schroef met o-ring sluiting.
u31-4.JPG

De toren zit op een zo op het oog demontabel deel. Geen idee wat er onder zit, maar het is wel makkelijk voor het bestuurbaar maken van de torenroeren, en de periscopen.
u31-5.JPG

Dan nogmaals een totaalplaatje, maar dan met het tech-rek ervoor
frame-1.JPG

Twee van de roerservo's, as, en dikke buitenloper brushless aandrijfmotor. Volgens de Robbe technici gaat die koppeling het houden ..... :roll:
frame-2.JPG

Close up: 50mm doorsnede, 55mm lang, 12 volt, 1,1 amp stroomverbruik. Dit apparaat moet hetzelfde vermogen leveren als joekel van een Pomer 1000 motor!
u31-motor.JPG

De opstelling van de vier roerservo's.
u31-servoopstelling.JPG

En hier past een 500ml Engel zuigertank in. Die zorgt dat voor een semi-dynamisch duikgedrag. Wil je volledig statisch zal er een 750ml tank in moeten, maar dan moet de voorste accu verhuizen om te zorgen dat de zuigerstang ruimte heeft. Maar het is wel netjes voorbereid, je klikt de tank (500ml) er letterlijk in.
u31-tankruimte.JPG

Volgens Robbe is ze halverwege dit jaar leverbaar, dan ook de aparte duikset. Ik ben benieuwd, deze is namelijk nog het proto-type.... Ik heb gevraagd of ik even binnen mocht kijken, maar het bleek dat in deze, het enige varende model tot nu, een afwijkend duiksysteem ligt. Ze bleef dus helaas dicht. :evil: Ook de nog niet definitieve schroef geeft te denken. Met de U 2540 heeft het ook geruime tijd geduurt voor ze definitief leverbaar was, we zullen zien dus.

Tot zover dit MbA sub(pp)lement... :thumbsup:

Back