Hallo heren,
Nu het embargo zo'n beetje is opgeheven ( :wink: ) hier wat meer info over de U 31. Frans heeft het al over een huwelijk tussen internet en de gedrukte informatie dat in voorbereiding is, dus hierbij een aanvulling op de Neurenberg Neuheiten:
Hier ging het dus om, de Robbe U 31
Periscopen en snorkels vast gemonteerd. De torenroeren zijn wel beweegbaar, maar zijn vast ingesteld. Ze zullen redelijk eenvoudig RC beweegbaar gemaakt kunnen worden.
Detail van de 10 cm 6 bladige schroef. Dit exemplaar is uit messing in elkaar gesoldeerd, en nog verkeerd ook! De naaf zit verkeerdom, er was voor de beurs geen tijd meer om dit te corrigeren. De uiteindelijk schroef zal bestaan uit een alu-naaf, met carbon bladen. Die conus achter de schroef zit wel goed. Scheint te dienen om wervelingen te beperken. (?)
Dezelfde sluiting achterschip-over-voorschip als bij de u47 en u2540. Eveneens een centrale schroef met o-ring sluiting.
De toren zit op een zo op het oog demontabel deel. Geen idee wat er onder zit, maar het is wel makkelijk voor het bestuurbaar maken van de torenroeren, en de periscopen.
Dan nogmaals een totaalplaatje, maar dan met het tech-rek ervoor
Twee van de roerservo's, as, en dikke buitenloper brushless aandrijfmotor. Volgens de Robbe technici gaat die koppeling het houden ..... :roll:
Close up: 50mm doorsnede, 55mm lang, 12 volt, 1,1 amp stroomverbruik. Dit apparaat moet hetzelfde vermogen leveren als joekel van een Pomer 1000 motor!
De opstelling van de vier roerservo's.
En hier past een 500ml Engel zuigertank in. Die zorgt dat voor een semi-dynamisch duikgedrag. Wil je volledig statisch zal er een 750ml tank in moeten, maar dan moet de voorste accu verhuizen om te zorgen dat de zuigerstang ruimte heeft. Maar het is wel netjes voorbereid, je klikt de tank (500ml) er letterlijk in.
Volgens Robbe is ze halverwege dit jaar leverbaar, dan ook de aparte duikset. Ik ben benieuwd, deze is namelijk nog het proto-type.... Ik heb gevraagd of ik even binnen mocht kijken, maar het bleek dat in deze, het enige varende model tot nu, een afwijkend duiksysteem ligt. Ze bleef dus helaas dicht. :evil: Ook de nog niet definitieve schroef geeft te denken. Met de U 2540 heeft het ook geruime tijd geduurt voor ze definitief leverbaar was, we zullen zien dus.
Tot zover dit MbA sub(pp)lement...