23 cc motor

• Topicstarter Topicstarter lennart
  • Startdatum Startdatum
L

lennart

Guest
hee,

Kan iemand mij vertellen hoelang je nou eigenlijk volgas mag geven met een standaard 23 cc zenoah want ergen hoorde ik dat je je motor op kan blazen als je heel lang gas geeft. Lijkt mij niet ??

groetjes,

len

Wat ben je dan van plan? Onbelast (met de wielen van de grond) mag je geen enkele motor lang in z'n maximale toeren laten lopen.

Belast (dus rijdend) vind ik het knap als je de wagen voor lange tijd volgas kunt laten lopen. Gezien het bereik van je zender (en de ruimte op de plek waar je rijdt) zul je toch een keer een bocht moeten maken. Daar zul je toch echt gas voor terug moeten nemen.

Ik snap het nut en doel van je vraag dus niet. Graag uitleg waarom je dit wilt weten en op welke manier je je wagen voor lange tijd volgas wilt laten lopen.

hoi,

ik snap het nut van de vraag wel, ik weet niet veel van Big scale en ik vraag me dus ook af of je een 23 CC motor bijvoorbeeld wel 100 meter volgas kan laten gaan. zoveel bereik heeft een gemiddelde zender wel ;)
waar ligt ongeveer die grens of zit je tegen die tijd al 10 voetbalvelden verder?

ik denk niet dat het gezond is om een zenoah 23cc lang op toptoeren te laten draaien... als je wedstrijden rijd is hij volgas, maar echt op toptoeren draai je toch wel nooit hoor...
kan je altijd proberen als je een euro of 250 teveel hebt :wink:

nou ik ging laatst de topsnelheid van mijn carson attack uit proberen naast de auto een 1:1. Dus dan rijdt de attack toch wel zo'n 1 of 2 min volgas.

Wij varen (ja varen!) met onze Zenoah motoren tot soms wel 10 min achtereen volgas (15 tot 19.000 tpm) zonder problemen. Dat is dan wel goed gesmeerd (1:18-1:23) met een goede kwaliteit olie en een 1:1 overbrenging. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. De Zenoah motoren zijn zeer robuust. Als er al iets stuk gaat, komt dat meestal door "user-error"
Marc

met een boot zenoah heb je natuurlijk wel het voordeel dat deze watergekoeld is toch?

Nee hoor die waterkoeling heeft niet zo'n effekt. De motor blijft eerder te koud dan dat hij te warm wordt. In de winter wordt soms zelfs de hoeveelheid water "geknepen" om overmatige slijtage tegen te gaan. Het is een kwestie van een goede afstelling (carburateur) en smering.

lennart zei:
nou ik ging laatst de topsnelheid van mijn carson attack uit proberen naast de auto een 1:1. Dus dan rijdt de attack toch wel zo'n 1 of 2 min volgas.

heeft dit nut dan?????

denk het niet , wat maakt het uit hoe hard hij loopt.

:roll: :roll: :roll: :roll:

Ach toch mooi om te weten hoe hard je in princiepe kan gaan,welke auto bezitter weet nie wat de max is van zijn wagen, das toch net zo iets ??

Als je al naast een 1:1 auto moet gaan rijden om de maximale snelheid te weten lijkt het mij allemaal een nutteloze zaak. Ik zie vaak in diverse topics vragen en opmerkingen over maximum snelheden die een wagen haalt/zou kunnen halen. Volgens mij zit dat in de leeftijd van de gebruikers van een RC wagen. Maar ik wil niet generaliseren.

Mij persoonlijk maakt het echt geen donder uit hoe hard mijn wagen rijdt. Zeker aangezien ik geen wedstrijden rij, offroad rij en alweer een bocht maak voordat de wagen op maximale snelheid is aangekomen.

Een 23 cc zenoah draait ongeveer vergelijkbaar als een brommer motor. (2 tact op mengsmering). Als je alles netjes afsteld en goede smering gebruikt zal je wagen vast en zeker lange tijd volle toeren kunnen draaien. Heb je te schrale brandstof of een te arme afstelling, loop je risico op een vastloper. Net als bij je brommer. Dus afhankelijk van de omstandigeheden en afstelling zul je korte of lange tijd op maximale toeren kunnen draaien. Daar is niet echt een vaste tijd voor te roepen.

Diegenen die meer geïnteresseerd zijn in maximale snelheid dan in het plezier van RC rijden wens ik veel plezier toe met het uitzoeken en meten van die snelheid. Ik vind het werkelijk nutteloos en onzinnig. Ga liever een eindje raggen zonder dat ik de maximale snelheid van mijn wagen weet. Maar misschien vinden jullie mij wel een saaie ouwe lul. So be it.

Hai Lennart,

als je een normale motor hebt en je gebruikt de voorgeschreven (lees goede) mengsmering, dan kun je best wel langere tijd vollast rijden.
Een motor kan problemen geven wanneer deze buiten zijn werkingsgebied zit.
Dit houdt in:
-toerental moet binnen een bepaalde range blijven waar de motor mechanisch voor is uitgelegd.(te lage toeren is niet goed en max 23000rpm al is dit weer een subjektieve waarde en afhankelijk van de cylinderinhoud)
-temperatuur moet binnen bepaalde werkingsgrenzen liggen.Als deze te heet wordt (lees te weinig koeling krijgt) kan dit uiteraard snelle slijtage en zelfs een vastloper tot gevolg hebben.
-er moet een bepaalde mechanische belasting aanwezig zijn.Dwz er moeten een beetje normale tandwielverhoudingen geplaatst zijn zodat de motor niet over zijn nek draait of gigantisch moet zwoegen, alhoewel dit weer tot beide voorgaande voorwaarden zijn terug te voeren.

Onder normale standaard omstandigheden kun je dus gewoon lekker volgas rijden zonder problemen.

mgv
Pascal

hee,

iedereen bedankt nu kan ik weer met een gerust hart rijden :lol:

Back