23 of 26cc?? wat zijn de na en de voordelen?

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door MarderMaF87, 17 mrt 2012.

  1. fast wil

    fast wil

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    288
    Ik rijd al weer een tijdje achter Kattekamp aan en doe dat off-road meestal met een 23cc. Na jaren met een 26cc gereden te hebben, bevalt me een 23cc beter.
    Overigens allebei G4z blokjes.
     
  2. MarderMaF87

    MarderMaF87

    Lid geworden:
    2 jan 2012
    Berichten:
    136
    Locatie:
    hapert
    maar wat bevalt jou er beter aan? dat is wat ik graag zou willen weten..
    heb nu ook de keus uit 2 blokjes 23 en 26 en ik wil er eentje houden.. en afstellen ken ik wel.. ben geen prutsert.. met een simpel goed koop carson pijpje loopt die van mij ook als de brandweer nauwlijks verschil met maten van mij met een samba of vrc rijden die.. wel 4wd die van hun maja
     
  3. fast wil

    fast wil

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    288
    Het verschil is de vermogensafgifte bij de bijbehorende toerentallen.

    Een 26cc is wat krachtiger bij lage toerentallen en er komt vaak een zgn. 'turbo' in bij het middentoerengebied. En dat is nou juist wat velen minder makkelijk vinden rijden.

    Een 23cc. is ietsje minder krachtig maar loopt mooi vloeiend door tot zijn top. Hij draait wel meer toeren. als de 26cc.
    Dus als je de koppeling later laat aangrijpen heb je toch voldoende trekkracht onderin en rijd hij makkelijker als een 26cc.
    Ik heb mijn 23cc ook wat lager gegeard, mijn 19t. pinion vervangen door een 18t.

    Dit rijd makkelijk op een baan, maar als je alleen maar bashed op veldjes of zo denk ik dat het beter is om een 26cc te gebruiken, omdat je de 23cc dan alleen maar hoog in zijn toeren jaagt en er dus niet zoveel mee opschiet.
     
  4. MarderMaF87

    MarderMaF87

    Lid geworden:
    2 jan 2012
    Berichten:
    136
    Locatie:
    hapert
    oke bedankt ik weet genoeg.. ik houw het bij de 26cc! op de baan rijden ga ik vast nog wel doen ma dat kan ik op een hand tellen over het gehelen jaar;) op de baan is wel echt leuk alleen met een marder doe je daar meer sleutelen dan rijden heb ik het idee.. was wel beetje jammer vondt ik.
     
  5. robj28

    robj28

    Lid geworden:
    10 nov 2011
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Lelystad
    Sleutelen moetje met elke auto hoor ;).
     
  6. vonkentrekker

    vonkentrekker

    Lid geworden:
    7 feb 2009
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Maastricht Airport.
    Afhankelijk van je rijstijl veel of heel veel sleutelen..:(
     
  7. MarderMaF87

    MarderMaF87

    Lid geworden:
    2 jan 2012
    Berichten:
    136
    Locatie:
    hapert
    het viel me wel op dat eigelijk alle fg's stuk aan de kant stonden die dag.. ik weet het niet ma dan lijkt het mij wel duidelijk. maar goed dat ter zijden..
     
  8. EBT_The_Tank

    EBT_The_Tank

    Lid geworden:
    18 aug 2009
    Berichten:
    96
    Dat heeft ook gewoon te maken met hoe goed je je auto bij houd. Dit had ik zelf eerst ook maar naar mate je gewoon meer aandacht aan je auto geeft kun je ook gewoon langer met plezier rijden. dus niet iets sleutelen en half werk doen want dan sta je zo weer langs de kant te sleutelen.

    Ik wil niet zeggen dat je geen aandacht geeft aan je auto of niet goed kan sleutelen, zeer zeker niet. maar ik zeg wel dat het een wel met het ander te maken heeft.

    En ik denk eerder dat je verhoudings gewijs met meetings rijden minder sleuteld om dat er wat stuk gaat tijdens het rijden, dan iedere keer 5min bashen. Voor berijding is alles:p
     
  9. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    Ja idd. ik maak mijn auto na iedere rit helemaal schoon en check alle schroeven :p is misschien wel nergens voor nodig maar ik doe het toch :D
     
  10. MarderMaF87

    MarderMaF87

    Lid geworden:
    2 jan 2012
    Berichten:
    136
    Locatie:
    hapert
    heb ook het idee dat dat plastic gewoon nix is als je een meeting wilt gaan rijden.. ik had er anders nooit last van maar die dag gingen alle schroefdraaden stuk van de fusee's voor en achter van de wishbone die net was vervangen.. zal deze zomer niet meer gebeuren met al het alu spul wat er nu op zit..
     
  11. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    Ik ben met mijn FG baja 10 keer over de kop gevlogen niks gebroken :D
     
  12. MarderMaF87

    MarderMaF87

    Lid geworden:
    2 jan 2012
    Berichten:
    136
    Locatie:
    hapert
    FF WAT ANDERS.. heb mijn marder weer in elkaar staan en zie nu duidelijk dat mijn cil pakking lekt.. moet vervangen worden samen met de zuiger veer uiteraard.. maar moet het naallagertje dan ook vervangen worden? en vandaag kreeg ik een optater van mijn bougiedop toen hij liep.. heb al is eerder gehad wat kan dat zijn? want ik wil het geen 3de x mee maken gehe..
     
  13. robj28

    robj28

    Lid geworden:
    10 nov 2011
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Lelystad
    Die optater komt waarschijnlijk door een scheurtje in de behuizing van de dop.
     
  14. Predator-X

    Predator-X

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Enkhuizen
    Naald lager zeker vervangen .kost 2 euro.
     
  15. MarderMaF87

    MarderMaF87

    Lid geworden:
    2 jan 2012
    Berichten:
    136
    Locatie:
    hapert
    had de bougie dop gecheckt ma nix aan te zien.. is ook van silicone..
    2€ dat is geen geld.. komt ook gewoon een nieuwe in dan.. bedankt! ben weer een stuk wijzer geworden ;)

    gr.
     
  16. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    het verschil tussen 23cc en 26cc

    23cc boring 32mm
    26cc boring 34mm
    PK verschil 0.200

    23cc iets minder sterk, maar beter in de toeren en koelt beter door een dikkere cilinderwand.
    26cc iets sterker, minder in toeren, word heter.

    bij vervangen van zuigerveer, zuiger ook doen, het prijsverschil is een paar euro en je hebt minder last van kantelen van de zuiger.
    Tevens de pistonpen lager mee vervangen, de oude is in gesleten op de oude pistonpen.
     
  17. MarderMaF87

    MarderMaF87

    Lid geworden:
    2 jan 2012
    Berichten:
    136
    Locatie:
    hapert
    beetje laat mee heb alleen de zuigerveer vervangen.. had het nog nagevragen aan JFC racing en die zegt dat dat niet nodig was als het nog goed is..
     
  18. Banana

    Banana

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Rotterdam
    Mocht je zuiger heel erg versleten zijn, kan hij gaan kantelen en gaan happen in je uitlaat/inlaat poort waardoor je je cilinderwand en zuiger verpest.
    Maar dan moet je zuigertje wel aardig versleten zijn hoor;)
     
  19. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Dat kan alleen beoordeeld worden als je de cilinder hebt meegenomen.
    Uit ervaring weet ik dat cilinders die zogenaamd nog 15 liter weg hebben, veel meer gesleten zijn.

    Maar, als je motor goed start (2 a 3x trekken), goed stationair loopt zal het wel los lopen allemaal :)
     
  20. MarderMaF87

    MarderMaF87

    Lid geworden:
    2 jan 2012
    Berichten:
    136
    Locatie:
    hapert
    jah hoor echt super veel compressi heeft hij.. in het begin was ik zelf bang dat ik het touwtje kapot trok;)
     

Deel Deze Pagina