24 April F5B Invliegdag

@Jos, ik heb nog wel een rw2b stabilo voor je, dat is het enige wat met weinig moeite nog te repareren is. Motor en regelaar gaan binnenkort richting Amerika.

Johan, been there done that. Heb hier nog 2x S11 stabilo, S13 stabilo en een RW2 stabilo liggen. Allemaal als nieuw.

;)

Ik zou vandaag even de foto's op de site zetten maar we kwamen gisteravond op het idee om Willy en Luc nog even op te zoeken op de F5D wedstrijd in Diest.
Wat zijn belgen toch een gezellige mensen!

Johan, ik zal even kijken of er nog meer met de software te zien is, hij genereert zoveel bestandjes dus ik moet daar even in zoeken.
Ik was al lang blij dat het allemaal werkte en bleef werken.
En weet je al wat de storing veroorzaakte?
Het zou toch echt iets van een spanningsdip moeten zijn, ik kan niks anders bedenken.

Jos.. je bent toch wel weer op de been voor de 15e?
En heb je dan een vliegklaar iets?

Nog even een mededeling aan de vliegers:

*Graag de 2e ontvanger (die op de gasbox komt) voorzien van een kort verlengsnoertje in het kanaal waar je gas zit (dan hoeft degene die de wedstrijdleiding doet niet steeds te vragen, waar zit je gas?)

*Blijf bij de zweeftaak zoveel mogelijk uit de buurt van de rakken, dus niet op 100 meter hoogte over de rakken vliegen, dit is storend voor de rakkenvlieger en je hebt kleine kans op een mid-air.

*Er was wat verwarring over wat te doen als je met de motor aan het rak uitvliegt.
Volgens de regels ben je dat rak dan gewoon kwijt, het heeft dus geen zin om terug te vliegen en nogmaals door het rak te vliegen.
Dus, als je met motor aan het rak uitvliegt, dan hoor je die lagere pieptoon, gewoon doorstijgen en de taak vervolgen.

GJ

Ik weet nog niet wat de oorzaak geweest is. Kan nog van alles zijn.
- zender (niet waarschijnlijk, ik heb niks horen piepen)
- defecte ontvanger (niet waarschijnlijk aangezien ik hem ook succesvol in andere modellen heb gebruikt)
- schakelaar uit gegaan in vlucht (niet waarschijnlijk omdat ik met de zweeftaak bezig was en dat gaat er rustig aan toe. Was wel uit toen het model 30cm in de grond stak.)
- carbon afscherming (antennes zaten buiten de romp en dan had hij het op een gegeven moment wel weer moeten doen)
- hoogspanningsmasten. (daar zat ik echter nog wel flink boven toen de ellende begon)
- probleem in de stroomvoorziening (dat kan dan zijn of een defecte accu of de flighttech regulator is niet goed genoeg. Stekkers zaten allemaal nog vast)

Wat ik in ieder geval ga doen is de boel aansluiten met dezelfde ontvanger accu en regulator. Unilog erin voor temperatuur en ontvangerstroommeting en dan maar eens kijken wat er gebeurd. Evt de regulator in schuim gepakt om het nog wat verder uit te dagen.

Het is nog niet gelukt om de fout te reproduceren. Ik heb net het testprogramma op m'n zender laten draaien en het blijft allemaal werken. Spanning v/d regulator blijft rond de 5,5V. Temperatuur stijgt tot max 70graden als ik hem in schuim pak en ook de ontvanger in het schuim erbij heeft niet tot uitval geleidt. Maximale stroom v/d servo's lag net rond de 2,3A. Dit was meer misbruik met minder koeling dan in de vlucht.

Het was inderdaad een super vliegdag :D
Spijtig van de 2 gebroken kisten. anders toffe en open sfeer, en de mogelijkheid voor iedereen om met gelijk welk vermogen aan de start te staan.

Ik ben een beetje teleurgesteld in mijn eigen vliegkunst. welliswaar heb ik een beter resultaat behaald dan ooit tevoor, (het konder er 36 zijn) en weet ik nu redelijk hoe te vliegen, maar ik kon me vooral niet goed kon concentreren. Ik had wat meer proefvluchten moeten doen voor we begonnen met het rakken. Ik denk dat ik me iets te veel liet mee slepen in het competetief vliegen en ik had ook niet het volle vertrouwen of de motor en regelaar het gingen doen.
Bij de derde vlucht heb ik er zeer van genoten om samen te gaan vliegen met Gerben.
Jij vloog met minder vermogen, waardoor ik jou eigenlijk op de derde plaats durf te zetten in de ranking. Bij jouw was enkel het uit de bocht komen die nog wat beter kan. anders zat je telkens zeer kort op de basen met een hoge score als resultaat, in verhouding tot je vermogen.
Wil je eens kijken om je romp wat ruwer te maken voor het werpen ;) had ik geweten dat je niet direct zou starten, dan had ik hem toch harder gehooid.

Het is duidelijk dat een helper(s) onmisbaar zijn en hoe je op elkaar moet ingespeeld zijn ;). Ode aan Luc & Willy
Ik denk dat iedereen zijn nivo serieus betert op zo'n dag.

Johan; kan een storing in combinatie met failsave de oorzaak zijn?

Groeten

Val

GJ, Ik heb een Excel sheet waarin je de computer logs in gan gooien. Die Exce sheet komt dan met mooie informatie op een goede manier gepresenteerd. Zoals tijd voor de klim, tijd voor elk rak, tijd buiten het parkoer (hoe ver je voorbij B vliegt) enzovoorts. Ik zal je anders wat van mij door sturen zodat je ziet wat ik bedoel.

Wat betreft de 15de. Ik weet het niet. Er is een reserve B1L romp op weg naar mij het schijnt. Maar die is niet 1,2,3 in de lucht gezien ik er mijn T staart op ga zetten. Dan is er nog het punt dat ik nog in Engeland woon en mijn vriendin de 13de jarig is, kans dat ik in Turkije zit.

Johan, svp even wat foto's posten in een draadje van de componenten en hoe ze zijn aangesloten zodat ik met je mee kan denken.
De flight tech regulator, haal die zwarte krimpkous er van af en check of alle soldeer plekjes wel goed zijn gesoldeerd. Ik had er ooit eentje met een los pootje, met een beetje drukken was hij dan ineens uit. Zoals jij al zij, "not likely" tijdens de termiek taak. Verder, hoe waren je antenne's geplaats?

Jos

Antennes zaten in de StratAir houders op ongeveer 10cm achter de vleugel. Verdere aansluitingen zijn gewoon standaard. Hyperion 800 2s accu -> Flighttech -> Ontvanger. Met een safety switch op de Flighttech. Niet de bijgeleverde trouwens want dat is maar een slap ding.

De Surprise wordt aangepast. Antennelayout zoals bij Luc (een in de lengterichting onderop en een dwars bovenop de romp). Als het past de 7kanaals telemetrie ontvanger (al getest in ander model) en later mogelijk nog een andere stroomvoorziening maar dat was het probleem denk ik niet.
Mogelijk dat het toch een combinatie is geweest van de richting waarin ik vloog en de full carbon romp en vleugel.

Als het lockout was geweest, zou je dan niet weer de controle terug krijgen als het model een beetje door vliegt en van hoek verandert? Zat je ver weg?

Welke ontvanger zat er nu precies in? Het is niet toevallig een ontvanger met een minder groot berijk bedoeld voor park flyers?

Was die 2S Lipo vol geladen? Hoeveel stroom zat er nog in na de crash?

Vervelend allemaal. Het is wel belangrijk dit probleem volledig te verklaren anders dan vlieg je altijd met een slecht gevoel. Aan de andere kant, Alan Flockhart hier in Engeland had 2 jaar terug ook een dergelijke crash. Hij vloeg nog met 35Mhz en zijn 2de handse B05 ging na een paar klim vluchten in een looping zo de grond in. Geen controle meer vanaf het einde van de klim. Deze crash is nog steeds niet verklaart. Alan heeft toen de rest van het seizoen met een oude S11 op 2S Lipo gevlogen met dezelfde ontvanger uit die gecrashte kist. Verder nooit weer een probleem gehad. Nu vliegt hij B08 met Futaba 2.4Ghz.

Ik zit te denken aan een los stekkertje ofzo.

ja, waar blijven de foto's ;)

Er zat een m-link 7-dr light in. Is een full range ontvanger. Het soldeerwerk v/d flighttech is inderdaad niet het beste wat ik ooit gezien heb, maar zit wel allemaal vast. Ze gaan er echter wel uit. In de surprise ga ik 4 cellen eneloops (2000) stoppen met de 7-dr (niet light) ontvanger dat gaat net passen. In een evt nieuwe kist komen Graupner DES servo's direct op 2s lifepo.
En dit gaan de schakelaars worden (moet nog wel besteld worden)
SchalterLadek2.jpg

Laatst bewerkt:
Tja, een ieder moet zijn eigen keuzes maken. Ik vertrouw de vrouwelijke versie van de Futaba/JR servo connectors niet. Als je een mannetje en vrouwtje in elkaar zet en je beweegt ze een beetje geforceerd heen en weer zul je zien dat het contact af en aan is. Echt waardeloos. Er zit in mijn kisten dus geen enkele vrouwelijke servo connector.

De flighttech regulators, gewoon even de 5 beentjes van die grote "fet" met een kleine soldeerbout wat na solderen en dan komen ze nooit meer los. Het mooie van deze regulator is dat hij eigenlijk heel simpel in elkaar zit. Elke andere regulator is veel complexer an kan op alle mogelijke punten kapot gaan.

Dit is overigens mijn tip voor alle apperatuur in te zetten in F5B. Ik haal altijd de krimp kous er af of het huisje los en kijk alle soldeer punten even goed na. Beter even checken dan er op een andere manier achter komen dat er toch iets niet helemaal goed was. Daarna kun je dan de componenten meteen zo inpakken dat mocht er een stukje los metaal in je kist rond vliegen je niet meteen ergens kort sluiting hebt. De meeste dingen zijn niet helemaal dicht uit de fabriek.

Overigens, hoe zit het nu met die 2S lipo? Hoeveel zat daar nu nog in na de crash? Ik neem aan dat je weet dat die aan/uit schakelaar op de flighttech regulator in geval van UIT nog steeds een heel klein beetje stroom verbruikt? Genoeg om binnen 48 uur je ontvanger accu leeg te trekken.

Terug naar 4x Eneloops is wellicht niet "de oplossing" die je nu denkt dat het is. Met NiMh moet je al helemaal goed op je ontvanger accu passen.

Multiplex 2.4Ghz heb ik verder geen kennis van. Ik zou niet durven zeggen of een "light" wel of niet goed is.

Ik gebruik ook zo min mogelijk connectoren, en zeker die futaba dingen niet. De lipo was net geladen en was zeker nog vol genoeg. Ik kan het nu niet meer precies nakijken want hij is net naar het milieupark gebracht. Maar hij gaf gisterenavond ook geen krimp tijdens het testen.

De light ontvangers zijn zeker goed, maar aangezien basic telemetrie nu mag ga ik gelijk maar voor beter in dit geval.

Dus het mysterie blijft voor duren.

Kan je de failsafe zien op de Unilog? Ik zet de failsafe van het gas kanaal lager dan motor uit zodat ik op de Unilog kan zien of ik ergens failsafe had.

Ik heb de hele dag op kantoor gezeten maar ik ga vanavond de foto's plaatsen.

Ik zat ook al te denken, een lock-out kan niet, dan krijg je je ontvangst op een gegeven moment weer terug.
Dat een accu vol is wil niet zeggen dat hij goed is, Jos, weet je nog wel, in Heist.
Jouw accu was vol maar deed ook raar, dus het kan een draadbreukje, los soldeercontactje of iets dergelijk zijn.
Of inderdaad iets verder in de schakel, dus een printbaantje in de bec of zo.
Alles op een trilplaat (vlakschuurmachine) zetten en dan kijken wat er gebeurd.
Dan heb je nog kans dat alles OK blijft maar misschien komt er wat naar boven.

Jos, mail je me nog even dat excel bestandje?

GJ

Geen paniek, ik heb de boel inmiddels opnieuw ingebouwd. Op de flighttech heb ik de schakelaar nu rechtstreeks gesoldeerd. Paark kleine koelgaatjes thv de flighttech gemaakt. Ik heb de m-link telemetrie ontvanger geplaatst met antennes naar Luc's voorbeeld en zal zo eens proberen of alles nog de goede kant op stuurt. Ik heb zelfs nu meer ruimte voor kabels achter in de romp dan voorheen dus dat ben ik er in ieder geval mee opgeschoten.
Misschien woensdag of morgen nog vliegen en dan moet het maar weer lukken in Bergeijk.

Heb ik inderdaad ook gezien, bij mij ging het ongeveer zo.
Alles is inmiddels weer ingebouwd en ik ben klaar voor Bergeijk (op de testvlucht na).
Even een klein testje. Reset v/d ontvanger duurt ongeveer 2 seconden, reset v/d zender 3 seconden tot weer kontakt met elkaar. De crash duurde ongeveer 8 seconden.
En nu genoeg over de minder leuke dingen, nu wachten we met z'n allen op de foto's om nog even na te kunnen genieten van de perfect georganiseerde dag met prima vliegwerk.

Er zit een bugje in de website, Mark is hard bezig de foto's zichtbaar te maken.
Ze staan al op de server, nog even geduld.

Alvast de foto's van de deelnemers, een gezicht bij een naam.

In willekeurige volgorde:

Rick Ruijsink
rick.jpg

Val Bourez
val.jpg

Janwillem Schiltman
janwillem.jpg

Johan van Gog
johan.jpg

Mark de Groot
mark.jpg

Willy Verschoren