.

Stomme vragen bestaan niet!

Het ontbreekt je aan de kennis, dat is allles.

Zoek eens hier op het forum op vaseline, dat is een van de vetten die gebruikt worden om schroefassen af te dichten.

Er is hier op het forum al meerdere malen over het afdichten van schroefassen gesproken.

Wim

vaseline werkt wel alleen echt schroefassenvet bevalt mij beter (te krijgen bij de modelbouwwinkels)

AH,

Als ik het goed begrijp moet je dus de schroefassen in de (kunststof) romp lijmen.
Meestal gebeurt dit met een 2 komponenten lijm. Veel wordt Stabilit Express gebruikt, maar er zijn ook andere merken (Bison Kombi)

Kijk in ieder geval op de verpakking van de lijm of deze geschikt is voor de kunststof die je hebt. (Dit kan ABS zijn, maar dat weet ik niet zeker.)

Wim

truck-freak,

stabilit lijm is bruin na opdrogen, dat is wat ik altijd gebruik voor de as in de romp te lijmen.

enne... stabilit hebben ze hier niet in de bouwmarkt maar alleen bij modelzaken.

probeer natuurlijk het gat in de romp zo klein mogelijk te houden. Indien achteraf problemen kan je de as er nog uithalen door gebruik van warmte (verhit de as met een soldeerbout en de lijm word terug een beetje kneedbaar)

Over wat voor boot spreken we eigenlijk?

Patrick

Stabilit op ABS is prima. Polystyreen lost min of meer op met Stabilit, dan gebruik je beter 2-komponentenlijm.

Nog even vergeten zeggen: alles wat je lijmt eerst even mat schuren. Dat geeft een betere hechting, op die kunststoffen zit een "huid" die er even af moet.

och... dit is een 'hot topic'

sommige modelbouwers plakken ABS met epoxy, anderen zweren bij Stabilit.
Ik heb enkele ABS rompen en zelfs die zijn heel verschillend.

als je overschot hebt, proberen maar. Zelf ben ik tevreden van Stabilit... stinkt wel een beetje.

Patrick

Truck-freak: Schroefaskokers (want daar praten we over) GOED uitlijnen met de schroefassen er in en de motoren er aan!
(Amperemeter tussen motor en accu, en kijken wanneer de motor de laagste uitslag geeft = het minste verlies)
Dan de schroefaskoker(s) vastzetten met een drupje secondenlijm, om 'm te fixeren.
Aflijmen met Stabilit of 2-componentenlijm, wat het beste bij je kunststof huidje past.
Eén probleempje: Bij secondenlijm moet de vlakken EXACT passen, bij Stabilit en 2C lijm moeten de vlakken ruw zijn.
Even goed voorbereiden dus...

Succes!

Heeft iemand wel eens sanitairvet of kranenvet gebruikt om zijn assen waterdicht en goed smerend te krijgen ? of ga ik de " ervarings deskundige " van dit probeersel worden 8O Het is niet voor de hoofdassen maar voor een boegschroef dus geen continue bedrijf. en het was voor 1 euro te koop bij de Gamma :lol:

Gr Martin

ik smeer mijn assen tegewoordig met siliconenolie(spree) werkt goed nog geen lek gehad, nooit niks geen water in de boot :D :D :D
moet allen wel uitkijken dat je het niet gebruikt als je aan het roken bent :P :hammer: is namelijk nog al een beetje vlambaar :P

Back