25 jaar oude RC wagen terug aan de praat krijgen zonder afstandsbediening

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Dieter Alleweireldt, 7 mei 2021.

  1. Dieter Alleweireldt

    Dieter Alleweireldt

    Lid geworden:
    7 mei 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Ieper
    Goeiemiddag,

    onlangs heeft mijn neef bij mijn moeder (zijn grootmoeder dus) mijn oude Ferrari F40 model wagen op afstandsbediening gevonden.. mijn moeder is echter de afstandsbediening kwijtgespeeld. Doordat ik nogal nostalgisch aangelegd ben had ik graag dat ding terug aan de praat gekregen (en mijn neef natuurlijk ook). Ik dacht dat ik misschien 1 van de afstandsbedieningen van mijn zoon kon gebruiken (heeft een paar speelgoed auto's met afstandsbediening) daar ik veronderstelde dat alle RC wagens ofwel 27 of 49 Mhz gebruikten, maar er kwam geen beweging in..

    Ik heb hem dan maar opengevezen om es te kijken of er iets van frequentie of merk of gewoon IETS om verder op te zoeken maar helaas.. ook kan ik geen kristal ofzo vinden.. Het wagentje moet ondertussen zo'n 20-25 jaar oud zijn (indertijd nog gekregen voor mijn Sinterklaas :)) maar ik kan nergens een merknaam erop vinden..

    Is hier iemand die er iets op herkend waar ik verder mee kan werken?
    IMG_20210507_171715121.jpg IMG_20210507_171910812.jpg IMG_20210507_171916951.jpg
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Proberen of je zo een bijhorende afstandbediening kunt vinden. Anders gaat het nooit lukken. Het lijkt een Nikko autootje.
     
  3. Dieter Alleweireldt

    Dieter Alleweireldt

    Lid geworden:
    7 mei 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Ieper
    denk dat die bijhorende afstandbediening nu net het grote probleem gaat zijn :s
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Cnn vindt dit leuk.
  5. Dieter Alleweireldt

    Dieter Alleweireldt

    Lid geworden:
    7 mei 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Ieper
    hmz kan niet echt een kant en klare afstandsbediening vinden.. ofwel zoek ik verkeerd.. en om nu zelf een nieuwe te maken gaat mijn petje te boven vrees ik :weetnie:
     
  6. Dieter Alleweireldt

    Dieter Alleweireldt

    Lid geworden:
    7 mei 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Ieper
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Nee, je hebt namelijk ook een regelaar nodig voor de motor, en de links rechts aansturing, het lijkt erop dat dit met een spoeltje geschied..

    Maar ben je al achter het merk van de auto ?
     
  8. Dieter Alleweireldt

    Dieter Alleweireldt

    Lid geworden:
    7 mei 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Ieper
    nee nergens te vinden..
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Waar je naar op zoek kunt gaan, is de wijze waarop het voertuig wordt gestuurd (als in links/ rechts). Stel dat dat gebeurt middels servo dan ben je spekkoper. De regeling van beide borstelmotoren (0 - 100%) is een fluitje van een cent. Dat kan namelijk m.b.v. één regelaar (voor borstelmotoren uiteraard). Als er een stuurservo is, dan zal het niet al te moeilijk zijn deze zo te bedraden dat ze zich aan eender welke moderne ontvanger laat koppelen. Uiteraard heb je wel een zender-setje nodig, maar die zijn erg betaalbaar tegenwoordig en anders heeft iemand op dit forum nog wel iets liggen dat je voor klein geld kunt overnemen.

    Is je dat te veel moeite.... kijk op vinted of mp voor een donorauto, :D
     
  10. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Het lijkt mij dat hij stuurt met het elektromotortje wat je aan de voorkant ziet zitten. De eenvoudigste oplossing lijkt mij die stuurmotor te vervangen door een servo en dan een regelaartje erin voor de aandrijfmotor . Dan nog ergens goedkoop een zender met 2 kanaals ontvanger op de kop tikken en gaan met die banaan
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Oh help, wss heb je gelijk. En ik maar denken dat het een 4WD is. ‘t Kan aan mij liggen, maar de voorste motor doet qua afmetingen niet veel onder voor de achterste motor.
     
  12. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik dacht ook even heel kort dat het 4WD was, maar als ik de rest vd constructie vd vooras zie en sowieso de techniek in de auto dan lijkt hij mij toch echt 2WD.
     
  13. Dieter Alleweireldt

    Dieter Alleweireldt

    Lid geworden:
    7 mei 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Ieper
    is inderdaad een 2WD.. achterste motortje geeft de achterwielen aandrijving.. voorste motor (maar weet niet of het servo is of elektromotor, is er een gemakkelijke wijze om dit te zien?) doet voorste wielen draaien (om te sturen dus).. maar probleem is (denk ik?) dat de meeste (betaalbare) controllers die ik vind met 2 draden werken.. mijne heeft er 3.. of is dit normaal?
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik ben geneigd om te zeggen dat de aandrijfmotor gewoon met plus en min achter- en vooruit kan. Dus twee draden zijn genoeg. Waar de derde draad voor is? Wie t weet mag t zeggen.
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De derde draad is waarschijnlijk een massa-verbinding die is aangesloten op het metalen motorhuis en bijdraagt aan de ontstoring.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  16. Dieter Alleweireldt

    Dieter Alleweireldt

    Lid geworden:
    7 mei 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Ieper
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Verhip... die Remote Control zou nog kunnen werken ook. Hij heeft zelf een uitgang voor "steering motor". Voor dat geld zeg ik... lekker uitproberen en kijken waar het schip strandt. Je steekt er altijd iets van op.
     
  18. Dieter Alleweireldt

    Dieter Alleweireldt

    Lid geworden:
    7 mei 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Ieper
    Heb er eentje besteld ;) we zien wel waar we uitkomen.. ik laat jullie iets weten wanner hij toekomt (binnen een maand of 6 :p)
     
  19. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Je kan anders altijd nog een andere regelaar en servo in doen. of je zoekt een goedkope nikko. die hebben ook een stuur motor en een motor met 3 draden. moet je er wel een zoeken met afstandsbediening ;)
     
  20. Dieter Alleweireldt

    Dieter Alleweireldt

    Lid geworden:
    7 mei 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Ieper
    ok hij is ondertussen binnen gekomen.. eens vlug "getest" en tot mijn verbazing reageert de wagen op de afstandsbediening.. maar alleen in 1 richting (vooruit is bv vooruit aan 1x snelheid, achteruit is vooruit aan 1.5x snelheid, links en rechts is ook vooruit :s) als ik wat tijd heb zal ik het circuitje van de oude wagen uithalen en die die bij de afstandsbediening zat erin stoppen (hopelijk krijg ik dan nog de auto dicht)
     

Deel Deze Pagina