250g composietmodelletjes

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door BasGerritsen, 7 dec 2020.

Tags:
  1. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    17
    Locatie:
    alkmaar
    Hoi allemaal,
    In duitsland wordt de zogenaamde FDD klasse steeds populairder en ook in de VS beginnen mensen interesse te krijgen in 250g speedmodellen. Ik heb hier in Nederland nog niet heel veel 250g speeders gezien, dus hier zijn de mijne.

    Iedereen die ook 250g high performance kistjes heeft: post ook ffe wat, ik ben benieuwd of er nog meer nederlandse bouwers zijn. Meer verschillende modellen betekent meer lol!

    Hier de twee modellen die ik afgelopen tijd ontwikkeld heb:

    Microblitz f3s:
    Een speedflyer met een spanwijdte van 64cm (1e prototype) of 59cm (2e model).
    De eerste is van balsa en glasvezel+foam, redelijk stevig maar niets bijzonders
    de tweede is full composite, met carbon vlakken en carbon/glas romp. 75g leeggewicht, ongeveer 240g met 450 6s accu, 2208 1700kv motor en 5x13 vouwprop. Op mijn eigen 5.9x11 vouwprops met 4s vliegt ie erg leuk als hotliner

    Speedfire 1/2 F5B:
    Een klein 94,5cm f5b modelletje.
    Eerste was balsa en foam+glasvezel, de tweede is weer glazvezel+koolstof romp en carbon vleugel.
    Leeggewicht ergens rond de 97g, ook onder 250g met 450mah 5s accu, 2306.5 1350kv motor en 7.5x13.5 powercroco vouwprop. Ik ben malletjes aan het maken voor mijn eigen super smalle 8x13 props. IMG_20201201_122259155.jpg IMG_20201127_143448073.jpg IMG_20201127_143506946.jpg IMG_20201111_144820671.jpg IMG_20201111_144707218.jpg IMG_20201111_181957646.jpg IMG_20201024_134850771.jpg IMG_20200910_182538340.jpg IMG_20200910_182549060.jpg
     
    lecraM, Adop, eric_laermans en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.572
    Locatie:
    Gouda
    Ik vind ze heel leuk, of ik er ooit aan toe kom op een redelijke termijn betwijfel ik met enige spijt.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    17
    Locatie:
    alkmaar
    Ik heb gratis bouwplannen van deze modellen en een paar andere 250g kistjes, als je interesse hebt kan ik de ffe delen.
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    906
    Voor het oog leuke kistjes.
    Zal wel krap zijn om alles erin te krijgen.

    Vlieg je deze voor de fun, of ook echt competitie?
    Welke snelheden haal je met zo een licht gewicht modelletje? Op snelheid zullen ze wel wat wind kunnen verdragen, maar hoe bij landen, erg windgevoelig?

    Heb je ook een linkje naar een webpage waar meer info over de fdd klasse te vinden is? Heb gegoogeld, maar kan niets vinden
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2020
  5. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    17
    Locatie:
    alkmaar
    Het is zeker krap om alles erin te krijgen maar met een hele hoop moeite kun je in principe zelfs een 8s 450mah accu in deze rompjes proppen. Kleine quad esc's en micro ontvangers nemen verder niet veel ruimte in

    Ik vlieg zelf gewoon voor de lol, er zijn wel een hoop Duitsers die ze voor de competitie vliegen. Ik vind deze klasse zelf zo leuk omdat deze kleine modelletjes ontzettend wendbaar maar ook snel zijn en door het lage gewicht best tegen een stootje kunnen.

    Ik heb een paar anderen (en zelf ook) wat dopplermetingen laten doen en het kleine 6s model vliegt ruim boven de tweehonderd in korte sprints, je kan het gas niet langer dan een paar seconden ingedrukt houden, anders is ie weg. De Duitsers hebben overigens al bijna 300 gehaald in deze klasse.
    Deze kistjes zweven erg lang door op vrij hoge snelheid, ik gebruik behoorlijk wat flap om ze aan de grond te krijgen zonder wind. Met wind wordt landen alleen maar makkelijker, het blijven alleen wel micros dus met 32+ km/h aan wind vliegen is geen leuke ervaring.

    Er bestond vroeger een mooie fdd pagina maar mr powercroco heeft die offline gehaald (samen met zijn forumpaginas en andere websites), nu is alleen dit rcnetwork thread nog over: https://www.rc-network.de/threads/f3speed-dobrindt-limited.630774/

    Ik heb ook nog wat vluchtvideo's van deze modellen

    Kleine f3s:


    Kleine f5B:


    Ik werk op dit moment aan een kleine f5d, duurt nog wel ffe voordat die af is. Kost tamelijk veel tijd om mallen enzo te maken, zelfs voor zulke kleine kistjes.
     
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    906
    Per toeval had ik het draadje op het buitenlands forum al deels doorlezen, alvorens je hier iets plaatste.
    Maar had de link niet gelegd, dat het om FDD klasse zou gaan die jij omschrijft.

    Had het buitenlands verhaaltje nog niet geheel afgelezen. Maar klonk heel interessant.
    Heb je toevallig foto's van jouw mallen?
    En hoe kom je aan de data tekeningen van de modellen welke je omschrijft. Eigen ontwerp, of ergens gedownload?
     
  7. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    17
    Locatie:
    alkmaar
    Ik heb op het moment geen foto's van de mallen, ze zijn nu in gebruik bij een vriend die wat koolstof rompjes aan het maken is. Het zijn gewoon ouderwetse gelcoat+glasvezel mallen die gemaakt zijn rondom een mooi afgewerkte houten prototype romp. Kost veel tijd om te maken maar moeilijk is het niet.
    De vleugels zijn gehotwired en zijn in feite dlg vleugels met een dikke carbon spar erin, ook nog carbon tape over de spar heen. Ik gebruik 64g textreme spreadtow voor de vleugels.

    Al deze modellen (en nog een paar die eraan komen) zijn eigen ontwerp, ik heb 2D cad bestanden voor alle modellen liggen. Er is ook een Duitser die de nanoblade fdd verkoopt als jullie geen zin hebben om er zelf een te maken. Deze kistjes zijn wel lichter dan de nanoblade overigens.

    Mijn rompjes en mallen zijn lang niet zo mooi als de aluminium mallen van die Duitsers, maar ja ze zijn wel zelf te maken en kosten geen fortuin. Af en toe maak ik wat rompjes voor mezelf en voor vrienden, kost een dag of twee om er eentje te maken. Veel beter dan de week die ik nodig heb om een mooie balsa+glasvezel romp te maken.


    Edit* deze modellen zijn ook vrij eenvoudig uit balsa, foam en depron te maken zonder mallen, kost iets meer tijd dan met mal en is iets zwaarder maar werkt ook prima!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.439
    Locatie:
    Zwolle region
    F3-speed Dobrindt ... <250gr en het vliegplezier is er niet minder om. In Duitsland speelt deze trend al langer (Gesetz ist Gesetz), maar of we in NL ook zo genegen zijn ons aan de regeltjes te houden?
     
  9. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    851
    Ik heb er vorig jaar ook een gemaakt. Ik wilde iets maken dar binnen de duitse regels echt hard gaat. Dat betekend een minimale vleugel, gebruik makend van de max 75g/ dm2 vleugelbelasting.
    Spanwijdte 38cm. Schuim carbon vleugeltje vacuumbagged. Staartvlakjes balsa glas vacuumbagfed, balsa glas rompje.
    Motor T80 en bijbehorende quad 45A regelaar van 8 gram.
    Motor omgebouwd tot integraal deel van de neus.
    Op 4S 850mAh mylipo.
    Hij vloog prima, en ook goed te landen met deze vleugelbelasting.
    Echter voor mij onvoldoende zichtbaar.
    Ik ben hem op half gas al kwijtgeraakt en toen met gas dicht buitenlanding gemaakt.
    Ik kon hem mbv de jeti signaal terugmelding toch nog terugvinden, slechts licht beschadigd. Voor mij is dit niet te zien.
    Hij is te koop, stuur een pb als je serieus interesse hebt. Incl 2 accu,s.
    20191020_142315.jpg
    Kistje in aanbouw, nog niet geglasd denk ik, met 1 accu.
    20190617_214607.jpg
    Motor en regelaar in mijn stijl omgebouwd op de draaibank. T80 basis
    20190617_214904.jpg
    Links is een 3D geprint spinnertje.
    Dit setje kan ca 500Watt verstouwen.
    Geschikt voor APS propjes.
    Er zitten D47 servo,s in, zijn stuk.
    Jeti Rx4 ontvanger past er in.
    Geen bec, rx spanning 2S met enkele diodes afgetakt van balancer stekker 4S lipo.
    20191109_171746.jpg Ja het is extreem vol in de romp. Dat moet ook anders ben je niet echt competitief vind ik. Minimaliseren van " wetted area" tot het extreme doorgevoerd.
    Vleugelmontage is met lip voor en tape achter. Vroeger ook gebruikelijk bij Jibe F5D van 1 kg..
    Een klein luikje achter de vleugel voor Rx is ook getaped.
     
    Cnn, M.l.v.Doesburg en eric_laermans vinden dit leuk.
  10. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    17
    Locatie:
    alkmaar
    Hier een video van mijn laatste creatie: een 240g 1/2 schaal f5d (74cm spanwijdte). 5s 450mah accu, 2507 1200kv motor en een 6.5x12 vouwprop. Trekt iets minder dan 20A bij volgas en kan zonder problemen op topsnelheid de bocht om.

    Behoorlijk rap ondanks dat de gashendel nauwelijks open is geweest! Cameraman had moeite met volgen, maar de video is uiteindelijk toch redelijk geworden. Je kan meteen zien (en vooral horen) dat zo'n klein kistje alsnog erg goed tegen de wind kan.

    Het gaat in de foto trouwens om de kist met de funky paintjob, niet de roze, dat is een oude hotliner versie.
    IMG_20210422_170408453.jpg
     
    lecraM, tjarko, M.l.v.Doesburg en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    17
    Locatie:
    alkmaar
    Ik ben helemaal vergeten dit belachelijke vliegtuig te laten zien:
    De Nanoblitz!
    Een 35cm 89gram micro hotliner, 3s 300mah accu, Xing 1404 motor en een 4.7x4.7 vouwprop (plastic helaas).
    Er is nog een hele hoop ruimte in de romp, ik ga proberen om een 6s 300mah in de volgende versie te proppen.

    Gelukkig niet extreem snel, want hij is vrij moeilijk te zien. Ondanks de absurd hoge wcl (2.0 dm² vleugeloppervlak) is hij nog prima te vliegen. Wel behoorlijk wat torque roll met zo'n grote prop. Zelfs zo'n klein modelletje kan prima met wat wind vliegen, de energy retention is alleen niet fantastisch, daar is ie gewoon te klein en licht voor.

    Er wordt gewerkt aan een 40cm speeder versie, dat wordt echt niet te zien!

    Hier is nog een vluchtvideo;
     
    lecraM, M.l.v.Doesburg, Cnn en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1.625
    Locatie:
    Emmen
    Wat een gaaf toestelletje!

    Wat heb je gebruikt als setup als ik vragen mag

    Mini lineaire servo's zoals gebruikt in umx modellen?
     
  13. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    17
    Locatie:
    alkmaar
    Er zitten twee 1.7g hobbyking servos (gewoon rotary servos) in de vleugel voor de rolroeren, voor het hoogteroer heb ik een Chinese 1.5g digitale linear servo gebruikt. Die servos in de umx vliegtuigen zijn niet precies genoeg, die heb ik geprobeerd maar het vliegtuig zwalkt dan echt alle kanten op. Ik ben overigens ook niet heel tevreden met de precisie van de hobbyking 1.7g servos, de 1.9g varianten (niet van hobbyking maar oke) werken een stuk beter.

    Esc is een spedx es20, bec de iflight 5V 3A bec, motor is de iflight xing 1404 3800kv.

    De romp is een laag 93g/m² carbon met 4 12k rovings en een laag 61g kevlar aan de voorkant. De romp komt uit een klein malletje. De vleugel is foam core met 50g/m² uni carbon spar en 64g/m² textreme huid. Ik heb geen mal voor de vleugel.
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2021 om 23:40
    crins en Cnn vinden dit leuk.
  14. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.059
    Locatie:
    Putten
    20210503_080405.jpg 20210503_080414.jpg

    Ik heb deze nog liggen iets voor de liefhebber, 75cm spanwijdte en 120gr .
    volledig glasvezel .

    mvg Andre
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    17
    Locatie:
    alkmaar
    Dat is een behoorlijk licht model, mijn complimenten! De romp ziet eruit alsof hij uit een gefreesde mal komt, klopt dat of heb je gewoon een extreem mooie handgemaakte mal gemaakt?
     
  16. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.059
    Locatie:
    Putten
    Hoi Bas

    Ik heb hem zelf niet gemaakt, maar licht is hij inderdaad , ik ga er zelf niet mee aan de gang heb ik besloten ivm teveel projecten ,
    ik zag dit draadje en dacht wie weet is er een liefhebber voor, hij is nieuw.
    Voor een goed bod mag hij weg .

    mvg Andre
     
  17. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    989
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    cool heb ook eens zoiets gehad (ietsje grotere schaal maar lijkt wel groot broertje, 1 meter, Munga van Graupner). alleen ik vloog die zonder motor, als elastiek zwever (korte vluchtjes) hier, of als helling zwever in Dld. aan de helling vloog het echt goed. ballistisch (op inertie). ook 1 rolroer, merk weinig van, behalve, dat rol naar links iets vlotter gaat, rechts wat trager.
    maar, langzame bochten graag rechtsom, anders kan het zijn als men langzaam gaat en iets recht wil leggen, dat ie ineens in de bocht valt (ja heb gedaan). daarna vloog ie met een glas verbandje om de staart waar het kielvlak begint. verder had ik kleine uitslagen (is aan te bevelen met kleine snelle kistjes, voor mij iig), er was niks nerveus aan.
    mss kan @tjarko dat nog proberen? kleinere uitslagen. (als nog niet geprobeerd)

    toev.: de reden voor die uitslagen kleiner, fijner, is vooral omdat de roeren (en tippen) dichter bij de rol draai as liggen. daarvoor, bij een gegeven vliegsnelheid, en een gewenste rolsnelheid bij een bepaalde knuppel input, minder graden uitslag voor het rolroer(en). ik had ook op het hoogteroer "weinig" uitslag (en gepast, ruim vliegen). bij (thermiek) zwevers heb ik wel flinke uitslagen, andere "wensen" qua besturen. ik weet iig van mezelf, dat als ik zulke kleine kistjes flinke uitslagen zou geven, dat ik dan wel verhoogde vliegstress krijg :) . met die munga ten tijde, had ik nog niet het "principe" om bij thermiek zwevers veel uitslag te doen. dat kwam later, ook om crashes te vermijden en dergelijke, fijner. andere oplossingen expo (vind niet heel fijn vlieg gevoel, knuppel vs. uitslag "besef"), dual rate (aan denken). maar bij deze kleine speeders is weinig uitslag prima, teveel reageert dan heel snel. geen voordelen bij landen m.i.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2021 om 17:56

Deel Deze Pagina