Verslagje
na een inspannende driedaagse wedstrijd in Delmenhorst stond een week later Herentals op de agenda.
Nederland werd op deze wedstrijd vertegenwoordigd door Loet en door mij.
Na een ritje van 175 km en wat invliegen werd er een briefing gehouden. Tijdens de briefing werden de deelnemers gewezen op een paar no-fly zones, ook bleek dat er helaas 6 afzeggingen waren waaronder Henk Petersma.
Er werden 8 rondes gevlogen in 3 groepen.
Loet was oppermachtig en er was een zeer spannende strijd tussen Peter C en mij om de tweede plaats.
Net voordat er met de eerste ronde begonnen zou worden was er een regenbuitje dat na een kwartier stopte.
De eerste ronde (3*3 minuten) werd in nagenoeg dode lucht gevlogen. Loet, Peter C en ik scoorden een 1000.
All up last down. Er was wat meer beweging in de lucht en wat de score betreft hetzelfde verhaal als hierboven.
5*2.
De wind was aangewakkerd en ik heb 30 gram ballast toegevoegd. De eerste gooi makkelijk de 2 minuten gehaald. De tweede gooi zat ik na 30 seconden op een metertje of 10 maar vond een belletje en haalde de 2 minuten. Derde worp een gigantisch daalwind met als resultaat een vlucht van 35 seconden en een buitenlanding. De gooien hierna makkelijk de 2 minuten en resulterende tijd gehaald. Iemand had het beter gedaan en ik verloor 34 punten. Loet en Peter C vlogen vol.
Oplopend.
De wind was verder toegenomen en ik heb gevlogen met 45 gram ballast.
Tot 1:45 ging het goed. Ik kwam 2 meter hoogte tekort om de 2 minuten te halen. Peter C die in dezelfde ronde vloog haalde 1:30 en tot ons beider schrik bleek Johan de 2 minuten gehaald te hebben. Loet haalde in een andere groep de 1000.
Laatste voorlaatste.
Loet zat in de eerste groep en haalde de eerste vlucht 4 minuten. Z'n tweede vlucht was 39 seconden. Dit bleek tot opluchting van Loet een 1000 op te leveren. De tweede groep zat Peter C die door goed vliegen twee keer de 4 minuten wist vol te vliegen. Ik was aan de beurd in groep 3 en begon met een 4 minuten vlucht. Samen met nog twee anderen gestart voor de tweede vlucht vlak voor het 4 minuten signaal. Door zeer goed vliegen wist ik nog net het veld te halen en een tijd van 41 seconden, de andere twee hadden een slechtere vlucht. Firefox starte ongeveer 1 1/2 minuut later vond goede lucht en pakte de 1000. Ik verloor 200 punten, mijn inziens een kwestie van pech.
1,2,3,4.
Hier pakte Loet en ik een 1000. Peter C verloor een paar punten tegen Loet.
5 minuten vlucht.
Loet, Peter C en ik zaten in dezelfde groep. Tijdens de eerste 4 minuten van de werktijd vond niemand lucht die goed genoeg was om de 5 minuten te halen en nam de wind toe. Tijdens de taak hebben Loet en ik ballast toegevoegd. Loet vond als eerste een bel en ik besloot over te starten om er proberen bij te komen. Ik was wat laat (nog 4:35 werktijd maar zag dat Peter C nog later was 4:01 werktijd). Ik kon niet de aansluiting vinden en zat na 1 minuut laag. Peter had een bel gevonden en ik wist dat een herstart geen optie was omdat Peter me dan zeker in het klassement zou voorblijven. Na wat aanwijzingen van Yves lukte me om naar veilige hoogte te klimmen en de resterende werktijd uit te vliegen.
All up last down.
Ik zat in de groep met Peter C en wist dat ik nog zo'n 100 punten op Peter C goed moest maken. De eerste vlucht pakte ik 39 seconden, nog niet genoeg. De tweede vlucht had ik geluk om laag een belletje op te pakken en vloog iets van 1:20 meer dan Peter C. De derde vlucht pakte Peter 40 seconden terug. Loet scoorde in een andere groep een 1000.
Na afloop was het duidelijk dat Loet gewonnen had. Pas tijdens de prijsuitreiking bleek dat ik net voor Peter stond.
Resume, een spannende goed georganiseerde wedstrijd waarbij aan alles gedacht was.
Helaas was er ook wat schade (o.a. vloog Yves de romp van een model stuk en had een los contact op z'n andere model waardoor hij de laatste paar ronden niet kom meevliegen). Gezien het niveau dat onze zuiderburen op thuiswedstrijden hebben zeker de moeite waard om volgend jaar weer terug te komen.
Bas