2dehands turbine kopen

Een vraagje aan de ervaren turbinevliegers hier.
Ik sta op het punt om een vliegtuig incl turbine over te nemen van een forumlid en had graag geweten waar ik moet op letten wanneer ik zo iets 2dehands koop.
Deze persoon zegt wel dat ze pas op nazicht geweest is en ik geloof hem wel,maar daar ik totaal nog geen ervaring met turbines heb is al jullie goede raad meer dan welkom.

Alvast bedankt,
Luc

Hallo Luc.

Het is heel raadzaam om ,als je hem koopt ,omdan de verkoper de motor op te laten starten ,en ermee draaien .
Dan kun je zo ,en zo al zien of alles het doet.
Als hij dit niet wil , niet kopen ,dat is te veel risico.

Dus hij moet je laten zien ,voor dat je hem echt koopt ,dat hij goed loopt geen overtollige vlammen of rood staan , hoeveel uur die gedraaid heeft ,is heel belangrijk.
Kijk naar compressor wiel ,en turbine wiel of je beschadiging ziet.
Vraag hoelang de lagers erin zitten .
Er mag geen raar ronkend geluid uitkomen als je de motor een slinger geeft.

Luister naar de startmotor of hij geen raar geluid maakt .
Als er in jou ogen een vreemd iets is wat je niet vertrouwd , dan moet hij in het in orde maken ,anders niet kopen .
Turbine is leuk totdat je er kosten aan krijgt , twee lagers ben je al 100 euro minimaal aan kwijt ,en dan ga je nog maar beginnen , dus goed opletten .
Voor de rest heb ik er geen verstand van ,vliegen is niet mijn specialiteit.

Succes verder,

Martin.

Laatst bewerkt:
Hee Luc,

Ook de overstap aan het maken?

Heb je anders misschien een bekende jetzlieger op de club of via het forum die anders even met je mee kan gaan "luisteren"?
Dan weet je het meteen.

Ik zelf neem de gok dat de turbine die ik gekocht heb het goed doet anders hgelpen diverse forumleden me wel.
Maar bij mij zit er geen kist omheen en dat scheelt natuurlijk ook wel in de "gokprijs".

Succes in ieder geval met mogelijk aankoop.

Grt,
Berto.

@Berto

Ik ben de 1e met een turbine op onze club dus.....voor mij is dit een stap in het grote onbekende:)
Dat de turbine ok zal zijn,daar heb ik alle vertrouwen in,gezien het goede kontakt dat ik tot nu toe met de verkoper had.(PeterJan)
Ik wou gewoon iets meer weten over de turbines.

@Alexzzz

Bedankt voor de vertaling van het Nederlands naar het Belgisch....:p

hoi,

idd ik ken peterjan ook als een fijn iemand maar zoals martin al eerder aanhaald laat hem de trubine starten en aan het geluid kan je al veel horen , als hij pas een nazicht gehad heeft zou er denk ik ook wel papieren bijzijn.
veel succes

gtjs
wim

Als het de PJ is die bij mij op de club zit, dan koop je goed spul hoor;)

is oke

@Viper. (Luc)

Ik ken Peterjan v A ook persoonlijk en steek mijn hand ervoor in het vuur.
Heb deze turbine uiteraard ook diverse malen horen draaien, perfect, Peterjan 'is een figuur' die gaat voor 1e klas spul en kwaliteit.
Zou maar niet te lang nadenken als je serieus geintereseerd bent want volgens mij is deze kist zo weg, er zit alléén maar 1e klas spul en kwaliteit in zijn kisten.

Groet Ger.

Kijk alleen maar hoe hij met zijn spullen omgaat , dan weet je zeker dat het goed is.

ik ken de kist en motor , dat is alleen maar tanken en laden en veel , heel veel plezier er van hebben

Motor heeft inderdaad pas onderhoud gehad.

gr maikel

Hallo Luc.

Ik wist niet dat het om Peterjan ging , want dat had je niet gezegd.

Die is mij heel bekend , zorgd perfect voor z,n spulletjes.
Alles inorde Luc.

Geen probleem met de motor.

Mvg,

Martin.

Hehe, die Peterjan van A is volgens mij ook een G & E clubmember.
Mede dankzij hem maogen we daar nu jetvliegen :worship:

bedankt voor de reakties.
Heb enkel Peterjan zijn naam vermeld omdat hij dit zelf toeliet.
Daarom heb ik in mijn eerste bericht deze ook niet vermeld.
Gezien het fijne contact met PJ was ik al zo goed als zeker dat alles zeer goed in orde is.
Ik zal dus waarschijnlijk dit jaar nog mijn eerste turbinetoestel bezitten.:D
Kijk er al naar uit.

Nog een vraagje:
Verslijt een turbine anders dan een motor?Ik bedoel,wanneer een gewone motor er vele uurtjes opzitten heeft durft het beste er al eens vanaf zijn.
Met wat ik hier(forum) allemaal lees,heb ik de indruk dat een turbine veel beter te repareren valt.BVB nieuwe brandkamer of nieuwe lagers en je kan er weer een hele tijd mee verder(crashes niet meegerekend)
of zie ik dit verkeerd?

Laatst bewerkt:
een kist kopen van Peter-jan is idd zonder risico....
heel veel vliegplezier voor volgend seizoen...

Laatst bewerkt:
mede dankzij hem mogen we daar nu jetvliegen....

Dat is nog maar de vraag......
Ik hoorde van een zeer strenge "kistkeuring" door Peter-Jan...ivm
de strenge veiligheids regels aldaar. Jets die niet voldoen aan de hoge standaard van PJ, gaan volgens mij niet de lucht in.

Niemand?
Nog een vraagje:
Verslijt een turbine anders dan een motor?Ik bedoel,wanneer een gewone motor er vele uurtjes opzitten heeft durft het beste er al eens vanaf zijn.
Met wat ik hier(forum) allemaal lees,heb ik de indruk dat een turbine veel beter te repareren valt.BVB nieuwe brandkamer of nieuwe lagers en je kan er weer een hele tijd mee verder(crashes niet meegerekend)
of zie ik dit verkeerd?

Voor zover ik weet (ben ook nog een beginnende turbinevlieger) zitten er aan een turbine minder slijtdelen aan een turbine dan aan een "normale" motor.
Alleen wat er slijt is weer duurder.

Je hebt regelmatig nieuwe lagers nodig.
Met een beetje pech een verbrandingskamer.
Brandstofpompen willen ook wel eens stuk gaan.

Als je je servicebeurt op tijd uit laat voeren zul je niet voor verassingen komen te staan.
Ik heb goede ervaring met Uwe Kannapin van Rescue Turbine service in Duitsland.
Eerlijke man, kan je zelfs op zondag bellen als je ergens een vraag over hebt.

Grts Gert-Jan

Back