Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Op papier staat dat best goed, verstandig ook. In de praktijk echter vermoed ik dat dit soort zaken vastleggen als regel en als zodanig te bestraffen wanneer men een overtreding maakt, een vernietigend effect hebben op de sfeer binnen f3k. Buiten dat, hoe moet dat in de gaten worden gehouden?nog een extra vrijwilliger erbij of doen de piloten dat onderling? Ik voorzie stevige discussies die wederom niet erg lekker samen gaan met een gezellige, vrije sfeer. Een grote charme van f3k is de vrijheid. De vrijheid om naar elke bereikbare hoek te vliegen om je belletje te pakken, soms is een worp in die richting wenselijk. Daarnaast is het een feit dat de meeste ongelukjes bij f3k tijdens het invliegen gebeurd, vaak nog voor de wedstrijd wanneer de genoemde regels nog niet gelden...Tijdens de wedstrijden zijn het voornamelijk ''normale'' midairs tijdens het draaien in de zelfde bel of tijdens de launch die ik zie gebeuren. Midairs zijn altijd erg vervelend, zeker wanneer er flinke schade is, je mag er dus vanuit gaan dat men die probeert te voorkomen. Een ongeluk of domweg een foute inschatting gebeurd soms. Een dergelijk gebeurtenis is ook de aanleiding geweest om deze briefing te doen. Een wake up call voor mensen , in de vorm van een richtlijn wat betreft veiligheid, is het zeker geweest. Het gewenste effect(ruimte geven aan je medepiloten tijdens start en landing, beetje normaal binnenkomen en op elkaars veiligheid letten) was voor mij duidelijk merkbaar . Vooralsnog denk ik dat het het algemene belang beter wordt gediend door mensen en een enkele spookpiloot bewust te maken van de gevaren voor jezelf maar zeer zeker ook voor anderen. Dit in regels vastleggen en als zodanig bestraffen beklemt en beperkt volgens mij de klasse f3k.Wat die veiligheid betreft zijn deze twee regeltjes uit het F5j reglement zeker een optie: (zou ook bij F3J er in moeten)
5.5.11.10. Launching
b) The general direction of the launch must be set by the Contest Director. All
launches must be made in this general direction even in zero or variable light wind
conditions. A penalty of 100 points will be applied for any breach of this rule.
&
5.5.11.11. Landing
b) The direction of the final approach to landing must be set by the Contest Director.
All final approaches must be made in this direction even in zero or variable light
wind conditions. A penalty of 100 points will be applied for any breach of this rule.
note: F5J is de "jongste" klasse. daar hadden dus mensen tijd om na te denken wat beter zou moeten ............
Vincent, Jaap, Jorn, en de mensen van De Stootkop, dank voor voor de fantastische organisatie.
Het was bij vlagen moeizaam vliegen. Het is toch iedere keer weer opvallend hoe verschillend de omstandigheden kunnen zijn. Brian die een 3 minuten all up wint met een vlucht van 1 minuut 32 seconden, terwijl even daarvoor het hele setje volle bak vliegt.....
Ik blijf leren, met dank aan alle coaches en tips die ik krijg tussen de taken door. Vandaag ook veel taktische aanwijzingen gekregen en die later op de dag ook toegepast.
De omstandigheden vroegen ook om goed op te letten en scherp kijken waar piloten in goede lucht zaten. Vooral in de middag moest je de bel niet missen want er kwam zelden snel een tweede langs.
Al met al heb ik een (voor mij) prachtige resultaat neergezet. Dit smaakt naar meer.
Ik moest meer dan twee uur naar huis rijden maar dat deed ik met roodverbrand gezicht en een vette grijns!
Groet!
Roger
Helemaal eens om niet te veel regels te gaan opleggen en handhaven, met een beetje gezond verstand komen we een heel eind!
Wel zou ik een verzoek in willen dienen om regels te maken voor bomen die op eens in je vluchtpad springen! Hier in noordholland gedragen ze zich redelijk maar in limburg zijn het andere types! Geen doen zo ;-)
![]()
Ik denk dat een duidelijke omschrijving van wedstrijdetiquette voor onze klasse, met een regelmatige herhaling in een briefing, voldoende is bij f3k.
Van mij mag iemand best een andere kant op lanceren, als hij of zij dan maar rekening houdt met zijn of haar positie ten opzichte van andere piloten en timers. Het kan tactisch erg slim zijn en dus is het een aspect van onze klasse. Het gaat erom dat eenieder bewust is van de risico's die we nemen en hoe we die incidenten zo goed mogelijk kunnen voorkomen.
Om dit alles reglementair vast te leggen zie ik vooralsnog niet zitten. Wel zie ik iets in het opzetten van een gedragscode die voor meerdere zweefklassen zou kunnen gelden.
Verder wil ik de punten van de veiligheidsbriefing in ons f3k- handboek verwerken en aanvullen. Ik denk dat we hiermee de lading voldoende gedekt hebben.