2K Blanke lak laagjes

OK, Mijn kappen werden lelijker met de Motip blanke lak na verloop van tijd.
Dus heb ik nu een compressor, de benodigde verfspuiten en de 2K blanke lak met verdunner.

Hoeveel laagjes spuiten jullie van de 2K lak op een kap?

Hoi ! eerst nevel je de kap onder zodat je een hechtlaagje krijgt. zodra die plakkerig is geworden zet je het tweede laagje er dekkend op.

Dat moet voldoende zijn :P

Eventueel kun je als de tweede laag niet naar je zin is een derde laag zetten, maar dan ook moet je wachten tot de tweede laag flink plakkerig is geworden, anders gaat de boel namelijk druipen.

als je erg diepe glans wil,

1 tack laag, dun erop misten, dan na 5 minuten nat spuiten.

ik verdun mijn lak altijd net iets meer dan aangegeven, dan vloeit de lak mooier uit.
wel moet je zelf de grens kunnen herkennen van wanneer hij gaat lopen.

overigens haal je druipers er zo uit als de lak is uitgehard, dus nooit aan gaan poetsen of proberen weg te halen op de natte lak !!

Zorg dat de verhouding verharder/verf goed is , te veel harder gaat vaak niet goed , ik heb t zelf ook gehad :oops:
En zorg voor voldoende druk , des te mooier vloeit ie uit !!

inderdaad niet gokken maar afmeten in maatbeker of weegschaal

te veel harder word de lak niks beter van.
het chemisch proces van uitharding is des te beter als de componenten precies afgemeten worden.

Bij mij bleef die plakken , had ik met me stomme kop verharder gepakt die wij voor grondlak gebruiken , dat was 4 op 1 , gewone 2k is 2 op 1 .
Spuit er gerust wat lagen op , hoe meer blank hoe mooier het eindresultaat , daarna polijsten en poetsen en je hebt een spiegeltje !!
Succes.

Als er teveel harder wordt gebruikt krijg je het zogenaamde sinaasappel effekt ! een bobbelig oppervlak omdat de verf bijna droog is voordat het de kap raakt en niet meer kan uitvloeien. Het is wel te compenseren met verdunner. De dikte van de verf is de sleutel, doop een roerhoutje in je verf en laat het druppelen, het mooist is als je net een ronde druppel krijgt en net geen langwerpige druppel.

sinasappeleffect heeft niks met de verhouding lak te maken.

ik spuit probleemloos iets sinasappel met de perfecte lak voor je als het moet.

sinasappeleffect Dit krijg je als je te Snel en onregelmatig spuit :) En ik zou de lak niet meer dan aan gegeven verdunnen! Maar Verwarm hem tot een Graad of 35/40

Kan blanke 2k lak, gehaald bij een autospuiter, ook over de lak van motip uit de spuitbus? Of is de volgende dag de heli opgelost?
Hier is het antwoord vast wel te vinden hoop ik..
thnks, Hans

Jep dat kan gewoon , zelfs waterbasis kan je 2k overheen doen , mits je wel zeker weet dat de kleur droog is hè !!

hans dat kan, maar zorg evoor zoals eddie zegt dat je zeker weet dat je motip lak uitgehard is of je krijgt een fijn gevalletje "solvent pop"

verder helpt het om de eerste 2 laagjes er dun op te nevelen voor je de lak er dikker opzet.
deze 2 laagjes iets meer aan laten drogen dan normaal.

hallo walter

ten eerste, gaat het de eerste keer dat je 2k lak gebruikt zeer waarschijnlijk fout ,en het is hele dure lak.

ten tweede, meestal gaat het fout als je 2k lak over een laklaag van een spuitbus spuit.

ten derde, wat voor 2k lak is het? waterbasis of verdunt met thinner?
als het waterbasis is dan is het spuiten van de lak vrij moeilijk en het droogt zeer slecht.in de autoschadebedrijven hebben ze hiervoor een speciale lamp.
is het op thinnerbasis, probeer dan eerst uit met een beetje aangemaakte lak op een onopvallent stukje kap en wacht dat het droog is zodat je kunt zien of de 2k lak reageert mat de lak die er al op zit.

ten vierde, zorg dat je een verfspuitmasker hebt met koolstof filters,want deze lak verwerken zonder masker is erger dan een gifgasaanval.

ten vijfde, zorg voor een goede bekerspuit en niet zo'n prutsding van de gamma

ten zesde, zorg dat je ruimte waarin je gaat spuiten 20 graden is en je lak op kamertemperatuur ivm het sinasappelhuidje

gr matthijs

Wat een vreselijke lulkoek zeg !!!
Als walter een kap netjes kan spuiten dan kan die vast ook wel een beetje blank erop spuiten .
En als je goeie lak wilt gebruiken is t altijd thinner verdunbaar en met de bijbehorende 2op1 verharder , of je nou sikkens neemt of wat dan ook , ikzelf vind de standox lekkerder spuiten . Waterbasis spuit je met een speciale spuit . Of een ander norzel .
Ik spuit t zelf op mijn modellen met een praxis spuitje van 26 euro !!
Een auto spuit ik met een Devilbis :roll:
En een motip spuitbus is ALTIJD overspuitbaar met 2k , mits je m goed de tijd geeft om te drogen en als t even kan weer heeeeeeeel licht schuren met waterproof en dreft !!
Dat over een goed masker moet ik je gelijk in geven , ook dat van de temperatuur , ik spuit in een cabine met minimaal 30 graden .
O ja , als je een beetje stofvrij wilt werken gebruik dan een kleefdoekje om de laatste stof weg te halen en de boel anti statisch te maken .

Matthijs,

Ik heb de lak gehaald bij "de Beer", zoals jij ook aan hebt geraden.
Ik had mijn kap mee genomen en daar ter plekke om advies gevraagd.
Dat komt wel goed.
Nee ik wou hem niet gaan spuiten met de kit van 5 compressor accessoires voor 20 Euri.
De Blanke lak spuit moet ik nog halen omdat ik alleen nog de spuit heb voor de kleurlak. De Nozzle is te klein voor blanke lak.
Ik wou eerst advies van de lak-boer hebben voor de juiste nozzle maat voordat ik daarvoor een spuit ging halen.
Ze raaden bij daar trouwens de 1.3 nozzle maat aan. Dit is ook de minimale maat voor deze blanke 2K lak. Ze gaven aan dat je dan het mooiste verneveld en ook dus het mooiste spuit.

Hebben ze gelijk volgens jullie? (Ik ga de spuit morgen pas halen namelijk)

als je maar zo,n 24 liter compressor hebt van een bouwmarkt kom je met zo'n goedkope spuitr met 1.3 nozzle flink lucht tekort.

investeer in een mooie HVLP spuit van bv SATA.
(high volume, low pressure)
die vernevelen veel beter en bij veel minder lucht.
meer lak op je werkstuk dan in de lucht :)

Ik heb hele goede ervaringen met de firma AMI lakken uit Duiven (Tel. 026 - 312 05 40) Goede service en uitleg. Leveren zowel lak als toebehoren, waaronder goede en niet te dure spuiten van Iwata. Ze versturen ook, dus als je niet in de buurt woont is dat geen probleem. Ik weet allen niet of ze ook an particulieren leveren (even bellen)

Cyril

Gerard toch ?? een sata ?? dat meen je niet , als ik iets klotuh vind is t een sata !!
Ik heb daar dus 0,0 goede ervaringen mee , doe mij maar devilbiss , als je toch een goed iets wilt hebben !!
Maar die praxis van mij doet t ook werelds hoor , voor kleine dingetjes .
Als ik een auto spuit is t niks .
Een goede druk doet wonderen , en natuurlijk je verf door een zeef voordat je t in de spuit giet !!

Back