2s 3s lipo - balanceren echt nodig ?

Ik heb een vraagje: is het echt nodig om 2s en 3s lipo te balanceren ?

Reden van de vraag: ik krijg van een aantal mensen de raad om ipv een dure graupner ultramat 15/balancer combinatie eens na te denken over een graupner lipo 4 charger, met een netspanning/12V convertor erbij. Dan ben ik een derde goedkoper af, maar hoe zit het dan met balanceren ? Is dat dan niet nodig bij serie-schakelingen ?

Een goede lader kiezen is blijkbaar nog moeilijker dan een zender/vlieger kiezen ;-)

Bij een beetje degelijk 2s pakket is het minst vaak een probleem, beide cellen hebben evenveel koeloppervlak aan de buitenkant en hebben dus eenzelfde temperatuursverdeling
Heb hier twee 2s pakketjes liggen (360 en 400mAh) met ongeveer 15 cycles, en daar wijkt de spanning tussen de cellen max 10mV (0,01V) af. Deze zijn nog niet gebalanceerd.

3s is meestal gevaarlijker omdat de binnenste cel meestal warmer is dan de buitenste, wat sneller aanleiding geeft tot spanningsverschil.

Het is zeker aan te raden om de balans tussen de cellen van een LiPo accu regelmatig te kontroleren. Als er een wat grotere onbalans ontstaat kan dat nadelig zijn voor de hele accu.
Wanneer je een goede accu van 2 cellen hebt dan zullen de verschillen tussen de cellen maar heel klein zijn. De kans dat er een grote onbalans ontstaat is dan net zo klein. Dus is af en toe eens kontroleren voldoende.
Als de cellen ouder worden en meer gebruikt zullen de mogelijke verschillen groter worden. Vaker kontroleren zal dan nodig zijn en misschien wordt het zelfs noodzakelijk om een balancer te gaan gebruiken.
Als je meer dan twee cellen in je accu hebt wordt de kans op onbalans groter en zal je vaker moeten kontroleren. Als je meer dan 4 cellen in serie gaat gebruiken zou je eigenlijk altijd een balancer moeten gebruiken tijdens het laden. De kansen dat er na verloop van tijd een (gevaarlijke) onbalans gaat ontstaan is redelijk groot.
Dus je hoeft niet echt bang te zijn dat er direct iets fout gaat als je geen balancer gebruikt. Hou je hoofd erbij, gebruik je accu's waarvoor ze bedoeld zijn. Laad ze op de juiste manier en houdt de mogelijke onbalans in de gaten. Als het even kan gebruik dan wel altijd een balancer. Als hij niet nodig is doet hij niets en kan hij ook geen kwaad. Gebruik je hem niet altijd dan kan het een keer mis gaan wat een vernielde accu zou kunnen betekenen. En wat is er duurder een balancer of een vernielde accu (of 2)?

Ernst Grundmann zei:
Het is zeker aan te raden om de balans tussen de cellen van een LiPo accu regelmatig te kontroleren.

Als je (nog) geen balancer in je bezit hebt kun je er dan met een multimeter achter komen of er onbalans in je lipo pakketje zit? Welke stand/functie van je multimeter moet je dan gebruiken?

Jeroen

Deze instelling :

multimeter.gif

Met een multimeter kan je uitstekend de eventuele onbalans in een LiPo accu bepalen. Noah heeft al bijzonder duidelijk aangegeven hoe je de multimeter moet gebruiken. Zo meet je simpelweg de spanning van elke zel afzonderlijk. Wat de spanning precies is, is niet zo erg belangrijk. Wel dat de spanningen zo veel mogelijk aan elkaar gelijk zijn.
Is de ene cel bijvoorbeeld 3,859V dan zal de andere dat ook moeten zijn. Een verschil van 0,01V is nog niet dramaties maar 0,02V is al te veel. Is het verschil te veel dan moet je de cellen afzonderlijk als enkele cel opladen. Als je dat met dezelfde lader doet, eerst de ene en dan de andere cel, dan zullen de cellen vrijwel aan elkaar gelijk moeten zijn. Lukt dat niet dan is er mogelijk iets mis met één van de cellen maar die kans is erg klein zeker als de accu nog vrij nieuw is.

ik balanceer m`n 3 cells lipo`s ook nooit.. :roll:
ik hang hem wel eens aan een balancer bij iemand op de club...

Ik heb gemeten en beide cellen zijn 4.13V, dat klopt ook wel want hij is net opgeladen.

Wat me wel opgevallen is en me een beetje zorgen baard is dat als ik een batterij leeggevlogen heb en mijn regelaar heeft ervoor gezorgt dat de motor binnen de grenzen is afgeslagen ik ongeveer 900mah geladen krijg in mijn 1500mah lipo batterij....

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Groet
Jeroen

Tja, dat zou je moeten testen. Het kan betekenen dat de regelaar de zaak iets te vroeg stopt of dat je cellen toch slechter beginnen te worden.
Testen doe je dit door de volledig geladen accu met een vaste stroom te ontladen tot de minimum spanning en te kijken hoe lang hij het vol houdt. Van de meeste LiPo's wordt de capaciteit opgegeven bij een ontlaatstroom van 1/5C. In dit geval is dit dus 1/5x1500mA=300mA.
Dat betekend dus dat je de helemaal geladen accu moet gaan ontladen met een vaste stroom van 300mA en dat de accu dat 5 uur lang moet volhouden. Als dat klopt is je accu nog prima in orde en zal de regelaar misschien iets te vroeg stoppen.

Er is nog wel één ding waar je aan moet denken. Elke accu zal een kleinere capaciteit hebben naarmate de ontlaatstroom hoger wordt. Zoals ik al schreef geven de meeste LiPo fabrikanten de capaciteit op bij een ontlaatsrtoom van 1/5C. Bij NiCad en NiMH is dat zelfs heel vaak niet meer dan 1/20C.
Wanneer je de LiPo gaat belasten met iets van 1C of zelfs 10C dan zal de capaciteit duidelijk minder zijn dan opgegeven. Dat er dan maar iets van 900mAh overblijft is wel erg weinig maar niet geheel onmogelijk.
Maar daar kom je alleen achter door te gaan testen, ook met hogere stromen.

Back