2s lipo's en zoete geur

Topic gaat lekker (misschien verkeerde woordkeuze:p) niet op slot tenzij daar een gegronde reden toe is, 5 keer zeggen dat het op slot kan komt nog niet eens in de buurt van een slotje......

Stevo

Topic gaat lekker (misschien verkeerde woordkeuze:p) niet op slot tenzij daar een gegronde reden toe is, 5 keer zeggen dat het op slot kan komt nog niet eens in de buurt van een slotje......

Stevo

Lol 5 keer?
Wat is dat eigenlijk voor model op je avatar Stevo?

Groet.

Ik vind van een van mijn LiPo's waar al een tijdje een cel van slecht was, opeens die slechte cel opengescheurd en een sterke zoete geur.

Cel was niet bol, het pakket hield na 8 cyclussen opeens op met goed werken. Dat is nu een half jaar geleden, pakket heeft sinds die tijd op de plank gelegen, maar daar gaat het nu niet om...

Waar het om gaat is: hoe gevaarlijk is de troep die er eventueel uitkomt?

Ik wil de twee overige cellen, die nog gewoon goed zijn, hergebruiken want ik heb binnenkort een hoop 2S Lipo's nodig.

Hoe moet ik met die kapotte cel omgaan (handschoenen? Filtermasker?)

Groet, Bert

Manmanman, zo'n beetje hier op het forum wonen en dan de zoekfunctie niet gebruiken! Schande! Zie punt 11 van de LiPo faq:

wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Nu jan.... die had ik wel gevonden....

Maar ik wil niet in die LiPo gaan snijden, TOTDAT ik die ene kapotte cel (waar ik niet meer in hoef te snijden want die ligt al open over 70% van de lengte) van de twee nog goede cellen gescheiden heb, want ik wil niet het risico lopen die twee prima cellen te beschadigen...

En zolang ik dus met een openliggende cel in mijn handen zit, wil ik graag weten, of ik handschoenen, adembescherming of wat dan ook nodig heb...

En DAT staat daar niet in, maar dat is geen garantie dat het ook niet nodig is...

Pas als daar gestaan had, dat het spul wat er uit komt geen gevaar voor lijf en leden oplevert, was dat wat anders geweest, maar toevallig had ik ergens gelezen, dat de Lithiumverbinding die in LiPo's zit, ook toegepast wordt in behoorlijk zware medicijnen tegen psychische problemen, en dan ben ik er liever voorzichtig mee. Het punt is alleen, hoe voorzichtig is voorzichtig genoeg?

Vandaar mijn vraag....

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Die "zoetige aardbei" lucht komt van het organische oplosmiddel dat er als toevoeging aan het elektrolyt in zit. Alles wat ik tot nu toe over dat spul heb gelezen verteld me dat het niet giftig is zolang je het niet met grote hoeveelheden binnen krijgt (inslikt). Als je iets op je handen krijgt kan je het gewoon met water en zeep afwassen zonder dat je er "schade" door oploopt. Je krijgt er ook geen vlekken of gaten van in je kleding zoals met bijvoorbeeld "accuzuur" van een loodaccu.
De kleine hoeveelheid die in de lucht komt zoals bij jouw zal je geen problemen met je longen opleveren. Dat is een ander verhaal als de cel gaat fikken en begint te roken. Die rook zal ook enigszins zoet ruiken maar zoals alle rook bevat het wel veel schadelijke stoffen. Beter niet inademen dus.

In spleet ogen land(geintje) zijn mensen die hele dagen niks anders doen dan batterijen open breken... Die geven wel licht in het donker.

gezond is anders maar voorzichtig 1 batterij scheiden kan weinig kwaad. Mocht je dunne handschoenen hebben liggen zou je ze kunnen aantrekken natuurlijk ;)

Off: Elke dag in de file staan en gassen van je voorganger inademen staat ook niemand bij stil XD

Laatst bewerkt door een moderator:
In spleet ogen land(geintje) zijn mensen die hele dagen niks anders doen dan batterijen open breken... Die geven wel licht in het donker.

gezond is anders maar voorzichtig 1 batterij scheiden kan weinig kwaad. Mocht je dunne handschoenen hebben liggen zou je ze kunnen aantrekken natuurlijk ;)

Kijk, wat ze in "hele-mooie-ogenland" doen (mijn vrouw is Aziatische, dus niet echt een leuk geintje), daar koop ik weinig voor: Ten eerste worden ze er min of meer to gedwongen zo te werken, dat heeft niks te maken met of het wel of niet kan, of zelfs maar of het wel of niet gezond is.

Ik zit zelf in het chemie-transport, en daar staan we verplicht in gaspak+perslucht als we Acrylonitryl, Phenol, of MDI/TDI of dergelijke tinnef moeten laden/lossen, terwijl de surveyors en slangenbezweerders vrolijk in hun overalletje staan te spetteren met die rommel... Moeten zij lekker zelf weten: Ik heb vroeger ooit een kort tijdje bij Van Ommeren gewerkt, en ik weet nog goed hoeveel overlijdensadvertenties van mensen van mijn huidige leeftijd er destijds in het bedrijfskrantje stonden....

Maar ik sta daarentegen weer nagenoeg nóóit in de file...

Groet, Bert

Behoorlijk :offtopic: maar ik wil dit toch kwijt.
We maken allemaal regelmatig geintjes of dit soort dingen, zonder er echt bij na te denken dat dit voor heel veel mensen niet zo geinig is. Het is ook moeilijk om iedere keer als je een geintje maakt er bij na te denken of je er misschien iemand mee zal kwetsen. Er zijn genoeg gevallen waarbij je dat op je klompen aan kan voelen maar met geintjes zoals deze is dat een stuk lastiger.

Helaas gebeuren er in de derde wereld landen dingen waarvan wij in ieder geval heel goed weten dat ze levens gevaarlijk zijn. Inderdaad zitten er honderden mensen, veel kinderen, batterijen en zelfs hele elektronische apparaten uit elkaar te slopen om kostbare metalen terug te winnen. Als we dat hier doen gebeurt dat met allerhande machines en persoonlijke bescherming maar daar zitten ze op een steen in de open lucht met een hamer die dingen kapot te slaan.
In India worden schepen gesloopt door ze het strand op te varen en ze daar met primitief gereedschap in stukken te snijden. Ze hebben nog net een snijbrander maar verder gaat alles met de hand. Dat er "bergen" asbest in zitten weten ze wel maar met hooguit een zakdoek voor hun gezicht wordt die zooi toch uit die schepen gehaald. Daarna verdwijnt het op stortplaatsen in de omgeving. Als er dan een keer een overstroming plaats vindt wordt er weer veel los gespoeld en verdwijnt in het water en over het land in de wijde omgeving.
In weer andere landen worden mensen, ook weer veel kinderen, aan het werk gezet om stenen met hooguit een hamer maar vaak een andere steen aan stukken te slaan. Het "puin" wat dan ontstaat wordt gebruikt in de bouw en bij de aanleg van wegen. Die mensen zitten dag in dag uit tot wel 12uur aan één in het steenstof en lopen stoflongen op. Er zijn daar jonge mensen van voor in de twintig die longen hebben die wel lijken op de longen van een verstokte roker met longkanker.

Toch zie je op het internet "geinige" foto's van deze mensen. Zelf heb ik me ook wel schuldig gemaakt aan het doorgeven van dit soort foto's met een geintje erbij. Gewoon totaal niet bij nagedacht dus zeker niet met de bedoeling om deze mensen voor gek te zetten. Toch schrok er er wel van toen ik daar een keer op werd gewezen. Ik ging wat rond zoeken op het www en ben toen met heel andere ogen naar deze foto's en filmpjes gaan kijken. Eigenlijk schaam ik me nu een beetje voor dit soort zaken, dat wij (ik dus ook) het allemaal maar laten gebeuren! Dat wij niet zelf onze zooi opruimen en verwerken. Dat wij nog steeds hele bergen afval voor "recycling" naar die landen sturen. Een excuus wat je dan nog al eens hoort is dat die mensen ook werk moeten hebben.

Het is behoorlijk offtopic maar ik hoop toch dat dit ook jullie aanzet tot een beetje nadenken. Wij hebben het hier toch maar heel goed ondanks de werkeloosheid en andere rottigheden. Er zijn heel veel mensen op deze aardbol die het veel slechter hebben en dat komt voor een deel ook door ons. Kunnen we daar iets aan doen? Ieder persoonlijk niet veel of zelfs niets. We zullen er met z'n allen, als land, als Europese Unie, aan moeten werken. "De politiek" moet dus aan het werk en daar zit misschien een mogelijkheid voor ieder van ons. Wij zullen "die politiek" zo ver meten zien te krijgen. Helaas is dat niet makkelijk, helemaal niet zelfs.

Dankje Ernst.

Iedereen kent de situatie in 3e wereld landen. Heb duidelijk vermeld dat het een geintje(vluchtige opmerking)was, en geen kwaad woord over welk land dan ook gesproken!!! Snap dus ook niet helemaal waarom er zoveel ophef over is.

Hoi Bert, accu in zout water leggen, daardoor wordt hij geheel ontladen.
Ikzelf gooi hem bij het chemisch afval daarna,maar heb ik gehoord,kan ook zo in de kliko.
Gr rinie

..... Snap dus ook niet helemaal waarom er zoveel ophef over is.

Je moet het niet als veel ophef zien maar als een aanzet om na te denken. Ik schreef al, ik dacht er ook nooit bij na en maakte zulke grapjes ook vaak genoeg. Zeer zeker niet met wat voor verkeerde gedachte dan ook. Gewoon een grapje, dat moet toch kunnen?
Wel daar ben ik dus een tijdje geleden eens heel stevig op gewezen dat dit dus eigenlijk niet kan. Dat er mensen zijn die hierdoor zeer gekwetst worden. Dat er mensen zijn die het niet als een grapje kunnen zien.
Dat was zeer confronterend voor mij en het heeft mij de ogen geopend. En dan lees ik op ons fijne forum zoiets. Dat maakt dan ook bij mij weer gevoelens los die mij ertoe hebben gezet te reageren.
Zeker geloof ik dat je er geen foute bedoelingen mee hebt gehad, die had ik ook niet toen ik dergelijke grapjes maakte. Je moet je dus ook niet persoonlijk aangevallen voelen. Dat is nu net wat ik niet wil, iemand kwetsen.
Maar bij sommige mensen kunnen dit soort grapjes heel erg verkeert vallen. Daarom reageerde ik en probeer ik dergelijke grapjes niet meer te maken. Best moeilijk hoor, vooral als je met vrienden onder elkaar bent. Het is ook moeilijk om over te brengen hoe ik mij voelde toen het mij duidelijk werd wat dit soort grapjes voor sommige mensen betekend.

Goed, genoeg moralistisch gedaan. Lekker doorgaan met reageren op dit forum maar wel iets meer nadenken. ;);)

Die kapotte cel ligt ondertussen al twee dagen in het zoute water.
Hij was al nul volt voor ik hem uit het pack sneed, en opensnijden hoefde niet meer (hij was langs de lange zijkant over bijna de volle lengte opengegaan, blijkbaar productiefoutje).

Wat me opvalt, is dat de cel blijkbaar zichzelf volzuigt met zout water want hoewel hij nog volledig in "vorm" was toen hij het water in ging, is hij nu helemaal opgezwollen (minstens 2 x zo groot) en het water is troebel, en geeft kleine gasbelletjes af. Niet veel, maar duidelijk zichtbaar dat het belletjes zijn die in de vloeistof gevormd worden.

Ik wacht tot dat ophoud, dan gaat hij de kliko in, en het water door de gootsteen.

@ GG: ik snap echt wel dat zoiets een geintje was, maar het is minder "geinig" als je echtgenote uit Azië komt, en je tijdens je bezoeken aan haar thuisland met eigen ogen kinderen dergelijk werk hebt zien doen...

Groet, Bert

lipo's zijn minder gevaarlijk dan iedereen denkt...
ik heb 1 lipo die een keer kortsluiting heeft gemaakt.
met een mesje door een stekker met de plus en de min tegelijk....
gelukkig niet in de draad van de lipo maar na een tamiya stekker...

ook heeft diezelfde lipo een opdonder gehad door diepontlading in een traxxas slash.
deze lipo was helemaal opgezwollen en is nu een beetje gedeukt....
na een aantal weken liggen toch met de voltmeter getest en alle cellen waren goed (boven de 3,6v) en heb hem maar opgeladen....

werking moet ik nu weer testen....maar denk dat het goed gaat.

Kijk toch maar uit, bij mij is de complete boven verdieping van mijn huis afgebrand.

Kijk toch maar uit, bij mij is de complete boven verdieping van mijn huis afgebrand.

Ondertussen is die post van mij al een half jaar oud,
En deze lipo al weg doordat de traxxas niet meer rijd en 2200mah te klein is.... rijtijden waren te kort.
Er liggen al lange tijd grotere lipo's hier in huis, netjes in een koffertje.. in storage mode

Back